Jag har en en tomt på 450 m² och ska försöka välja gräsklippare.
Vill helst köpa en begagnad. Hellre en begagnad av bättre kvalité än en ny billighetsmaskin.

Kommer sätta in en köpesannons i lokaltidningen, har bra erfarenheter av att handla så.

Vill ha en maskin som:
- Har minst 50 cm klippbredd
- Skapligt smidig att serva (är beredd att skruva en del)
- Inte har några jobbiga typfel som t.ex tank som går sönder en gång per säsong.
- Har start
- Har drivning

Vill få ihop en lista över intressanta modeller innan jag annonserar.
Något jag borde ändra i min kravlista? Detta blir min första egna klippare så jag vet ju egentligen inte mycket om dem.

Alla tips mottages tacksamt !
 
450 kvm? Välj en elektrisk! Minimalt med servicearbete. Minimalt med oväsen. Minimal vikt (=drivning eller inte spelar ingen roll). Miljövänligt.
Vi har elklippare och 550 kvm tomt, när grannarna fått fart på sin motorklippare har vi klippt färdigt.

Annars funkar handjagare bra också, men motorklippare går bort på en så liten tomt.
 
Glömde skriva att el går bort eftersom det inte finns någon el framdragen.
Handjagare kommer inte att fungerar när gräset växt lite för mycket mellan gångerna.
 
Du verkar vara ute efter en Klippo. det är inte många meter att klippa men du behöver nog en ganska kraftig maskin om du låter gräset förväxa i mellanåt. jag klipper inte 20 cm gräs med min partner utan att ta det i 2 omgångar.
 
Klippo är märket du söker. De övriga italienbyggda kostruktionerna ramlar fort sönder och skruvarna är hopplösa att hitta i gräset.
Skulle ändå inte satsa på begagnat då enda orsaken till att sälja en beg. klippare är att motorn börjar ta slut.
 
Man kan ju sälja klipparen för man flyttat till lägenhet, köpt åkklippare, köpt robotklippare, anlitat någon som klipper, ärvt den men saknar behov osv
 
Det kommer aldrig att bli så högt som 20 cm men strax över handjagarhöjd blir det säkert ibland.
 
  • Gilla
Krukmakaren
  • Laddar…
Kommit fram till att jag nog kan stryka drivning från kravlistan. Knappast viktigt om det finns eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.