Hej!

Jag bor i ett äldre hus, byggt -56, vars rör går rakt ut från väggen mitt emellan överskåp och underskåp. En bit under blandaren har dom dragit en elledning innuti fixet som sitter på väggen. Jag tänkte ta och byta blandare och även kakla om dock så hittar jag väldigt dåligt blandare som passar. Ska även koppla på en diskmaskin så jag måste ju dra ner vatten i underskåpet också.

Att dölja ett rör ner går ju rätt enkelt att göra med någon typ av "utbyggnad" för det röret, men hur gör man med resten? Är det någon som har erfarenhet? Pratat med en snickare som tyckte jag skulle "förbereda för framtida stambyte" genom att dra ner rören i väggen, men det blir alldeles för mycket jobb och pengar som går för det.

Har ni några bra tips? Kanske finns det "adapters" som är snygga som gör det möjligt att ha en vanlig blandare där?

Tack på förhand och glad midsommar!

// Robban
 
Ska du ändå kakla om så är det ju inga jätteproblem och kostnader med att hugga fram och frigöra rören som oftast kommer nerifrån och så kopplar vvs om det i vaskskåpet så att du kan sätta en modern blandare i bänkskivan istället...
 
Aha, det är så pass "enkelt" ändå! Jag trodde de kom rakt bakifrån :) Kanske man ska ta hit en kille som får titta på det och i så fall riva fram dom. Skulle ju underlätta allt i köket i och med att även köket byggs om. Här är iallafall en bild (kanske inte den bästa) som det ser ut just nu.
 
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok... så du har rivit ut köket med... men då är det ju antagligen riktigt enkelt...

Jag säger inte att rören kommer nerifrån men det är absolut det vanligaste så det brukar bara vara att försiktigt hugga upp från blandaren och rakt nedåt så man frilägger rören och så brukar rörläggarna kunna "plocka ut" rören så de kommer ut i vaskskåpet och det blir inget kostsamt och svårt alls.

Säg till rörisen att även kapa avloppet och muffa det samt sätta på böjar så du får det närmre väggen när ni ändå håller på...
Ska du ha utdragslåda är det tvunget och i annat fall kan du ju ändå få mer glädje av vaskskåpet... ;)

Kör så det ryker... ;)
 
Låter riktigt bra :) Då kan man ju ta och hugga lite själv och se om man hittar några rör i väggen. Enda negativa som jag vet är att ca 5 cm under blandaren, i betongen, så går det en kabel... Antagligen till spisen. Så min spontana tanke är att gömma rören kvar i väggen så mycket det går (utan att hacka upp) och endast ta fram dom i nederkant eller så mycket som behövs. Eller är det dumt? Känns ju riktigt drygt att invänta elkillen på att säkerställa elen och flytta på den kan man tycka.

Dina andra tips om muffla avlopp osv var riktigt bra! Supertack! :)
 
Verkar vara en ovanlig placering av elkabeln men hugg försiktigt runt blandarfästena och nedåt så ser du vad som händer...
Den bör ju ligga lite skyddad så du kan frilägga rören så rörläggaren kan få bort dem till dig...

Låta den övre delen av rören vara kvar är heller ingen höjdare då det blir problem vid kaklingen då det sticker ut bitar som du annars få slipa ner med vinkelslipen...
 
Jo, lite konstigt med elen också tycker jag. Tog en ny bild nyss och det är så här det ser ut lite mer närgånget. Jag hoppas verkligen att rören kommer nedifrån... Huset är byggt -56.
 
  • 100_0216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det är alltså en kabel som är inputsad där?
Inte rör med lösa ledare i?

Så får det i vilket fall inte vara, så egentligen borde du åtgärda elen också, när du ändå håller på och hugger i väggen.
 
Jag vet faktiskt inte om det är lösa ledare i den eller om den faktiskt används. Ska ha en elektriker över i veckan som ska se till att alla uttag blir jordade och ett nytt proppskåp likaså, ska prata med honom om det och få det fixat. Tror det är strömmen till spisen det där faktiskt.

Det finns inget test man kan göra för att se om rören kommer nedifrån eller är det bara att börja hacka försiktigt i putsen och se om något dyker fram en bit ner?
 
Det ser faktiskt ut som det är vattenrören du fått fram där...
Förr virades de in i en form av svart papper och ståltråd och så ser det ju exakt ut där...
Dock ovanligt att de inte kommer nerifrån...

Men hugg försiktigt bort putsen från blandaren och längs med dem så ser du vart det tar vägen...

Kan ju vara så att de ligger vågrätt en bit innan de går nedåt...
 
OK! Jag ska ge mig på med den lilla mejseln och lilla hammaren imorgon och se vad man hittar för kul därunder! Supertack för tipsen!
 
Gör så...och bilder är alltid kul efterhand... ;)
 
Ingen "rörpulare" som läser detta och har några timmar över i veckan som kommer (27 juni - 1 juli 2011) för att flytta ner rören så man får en modern vattendragning? Skicka gärna ett meddelande här på forumet så ringer jag upp eller skickar mitt telefonnummer. Bor 2 mil norr om Stockholm.
 
Hur har det gått ??

Fått fram rören då ??
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Hur har det gått ??

Fått fram rören då ??
Tjenare,

Jag hackade lite försiktigt men jag är för jäkla skraj att ha sönder något rör så hela köket blir vattenfyllt. Speciellt när jag inte kan stänga av vattnet heller just nu vid huvudledningen.

Jag tog däremot sönder lite av pappret runt "kabelhärvan" och det var isoleringsmaterial innanför. Jag är ingen expert men ser ingen anledning till att man skulle isolera elkabel utan snarare vattenledningar i så fall.

Ska försöka jaga rätt på en rörpulare som får komma här i veckan och räkna lite tid vad han tror att det tar att göra iordning. Hoppas på att det inte blir allt för mycket stök med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.