hej
ska bygga ny altan med tak ,men är lite osäker på material och mått ,ska gräva ner plintar och ha stolpar till taket men jag ska även sätta in glas i detta sedan, så att jag vill ju inte ha stollpar i vägen för glasen, altanen är 8x3,5 3,5 utifrån huset , inglasningen blir 5x3,5 på ena sidan, hadde tänkt att sätta tre plintar i framkant för den inglasade delen och sätta stolpar på dessa och sätta hammarbandet på för takstolarna seda och typ två plintar till för resterande altan längst ut, och även såtta tre plintar i mitten bara för golvet, då blir de 8 plintar allt som allt, skulle detta räcka, och vad ska jag använda för storlek på golvbjälkarna och takstolarna, och måste dom i taket vara i inpregnerade ,tack för alla svar
 
hallå där ute fins de ingen som har några bra allternativ för detta
mvh gösta
 
En skiss över altanbygget skulle nog underlätta. När du säger att 8 plintar är allt som behövs för 8*3,5=28kvm altan blir jag lite fundersam. Vi byggde en altan på ca 45 kvm och då hade jag ca 25 - 30 plintar och en bärlina i husfasaden så jag har svårt att se hur du klarar dig med 8 plintar som dessutom ska vara stabilt nog att glasa in.
 
Jag tycker 8 plintar låter rimligt. Bulta en 45x170 i husväggen och sedan har du två rader plintar utanför det. Kör du med 45x170 så bär det utan problem med plintarna på avstånd 170cm. Kanske att du ska köra med 5 plintar per rad, så 10 plintar totalt. Du kortlar förstås.

30 plintar på 45 kvm låter väldigt stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.