Jag har aldrig testat Bifrost, men Wibo har också en linoljeemulsionsfärg som jag gillar (det lilla jag hunnit måla med den dvs). Finns flera återförsäljare på nätet.

Vill du vara traditionell, så röstar jag ändå på limfärg till putsen. Min erfarenhet av limfärg gjord med animaliskt lim är att den kritar mycket lite. Jag testade nyss att gnugga en tygtrasa mot en putsad yta som jag målade med limfärg för två eller tre år sedan. Färgen kritar inte det minsta lilla!
 
Redigerat:
Jag har målat vår skorstensstock med äggoljetempera, det blev mycket bra. Jag köper pigment från avjord. De säljer "färg på påse", alltså man tillsätter vatten och aggolja själv. Det är en mycket trevlig färg att måla med
 
Hur tåliga mot värme är de färger som ni tagit upp i tråden? I och med att det gäller murstock så vore det intressant att få med värmetåligheten i diskussionen!! Har man en en kamin som står och strålar kan man tänka sig att färgen påverkas med tiden!??

//Noppe
 
Jag målade väggen bakom kaminen hos dottern för 3-4 månader sen, och hade inte en tanke på värmen. Det ser bra ut hittills i alla fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.