Hej,

Som nybliven husägare tänkte jag snygga till en 10 år gammal altan av tryckimpregnerat virke. Jag tvättade med högtryckstvätt med altantillsats (bara vatten), lät torka och lade på ett lager Cuprinol V, alltså vattenburen träolja med roller. Denna är vitaktig i burken och när den läggs på. När den sjunker in och torkar blir den transparent. Den skall torka på två timmar står det på burken.

Då hände katastrofen: Uppskattningsvis ett par timmar senare kom ösregnet som höll på hela natten. Nu har vi en altan som ser vitlaserad ut, fast enormt mycket fulare -- flammig och dan :(

Mina frågor:

  1. Hur får jag bort den vita beläggningen? Högtryckstvätt med vatten igen gav ingen större effekt.
  2. Med tanke på nästa gång, hade det blivit lika katatrofalt om det hade regnat på en olja med lösningsmedel?
 
Inte tvätta altanen med högtryckstvätt, det brukar de inte alls gilla.
 
Dalbotös skrev:
Inte tvätta altanen med högtryckstvätt, det brukar de inte alls gilla.
Jag tycker inte det. Det fungerat mycket bra i mitt fall. Dock måste man vara medveten om att virkets fibrer reser sig. Och då gäller sandpapper.

Ang. TS problem. Jag vet inte :(
Dock hade jag provat med bandslip.
 
1. Låt torka och olja sedan igen med samma olja så bör hinnan lösas upp av den nya oljan. Annars får du gå på med tralltvätt.

2. Ja, samma problem hade uppstått med en vanlig träolja.
 
  • Gilla
loewing
  • Laddar…
jag tror som helioz, kör med samma olja igen.
 
Nytt lager olja funkade fint. Tack för bra tips :)

Angående högtryckstvätt eller inte så verkar det vara en fråga som delar Sverige i två läger. Jag föreställer mig att risken för att fibrerna reser sig beror på både vattentryck och träets kondition. Om man använder en tralltillsats så har man ju i alla fall rätt bra kontroll på hur "hårt" man tvättar eftersom avståndet blir detsamma hela tiden.

/Micke
 
  • Gilla
loewing
  • Laddar…
H Helioz skrev:
1. Låt torka och olja sedan igen med samma olja så bör hinnan lösas upp av den nya oljan. Annars får du gå på med tralltvätt.

2. Ja, samma problem hade uppstått med en vanlig träolja.
Tackar 🙏. Fungerade även 2023!
 
  • Trätrall med mönster av smältande pudersnö under skiftande ljus och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv utomhus, olika bruna nyanser, vått och torrt, synliga skruvhuvuden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.