Jag undrar om det finns några regler ang elfel som hänt innan huset och spisen gick sönder för detta. Spisen funkade innan men då de lokaliserades felet och säkringar löste på linan innan husets mätarskåp. Spis mm är trasiga


Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
 
Om elnätsägarens utrustning har orsakat överspänning, tex pga transformatorfel, lär dom stå för dina kostnader. Om överspänning har orsakats av annat, dvs åskinslag (inte så ovanligt om det finns luftledningar före ditt hus) eller annan abonnent som har använt felaktig utrustning, lär du nog få diskutera saken med ditt försäkringsbolag.
Bor du så att du har luftledningar kan det rekommenderas att få ett överspänningsskydd monterad!
 
Holten skrev:
Om elnätsägarens utrustning har orsakat överspänning, tex pga transformatorfel, lär dom stå för dina kostnader. Om överspänning har orsakats av annat, dvs åskinslag (inte så ovanligt om det finns luftledningar före ditt hus) eller annan abonnent som har använt felaktig utrustning, lär du nog få diskutera saken med ditt försäkringsbolag.
Bor du så att du har luftledningar kan det rekommenderas att få ett överspänningsskydd monterad!
Okey. De är en ny installerad jordkabel då det var luftledning innan
 
wrang skrev:
Okey. De är en ny installerad jordkabel då det var luftledning innan
Är det klassikern att elgubbarna lyckats koppla fas på nollan så du fått 380V i enfas uttagen? Hänt 2 gånger runt här som jag känner till vid installation och reparation av jordkablar.
 
cem77 skrev:
Är det klassikern att elgubbarna lyckats koppla fas på nollan så du fått 380V i enfas uttagen? Hänt 2 gånger runt här som jag känner till vid installation och reparation av jordkablar.

Går ju blixtsnabbt :rolleyes: att kolla med en spänningsprovare.

Är det jordkabel från luftledningsstolpe nära fastigheten, eller har nätägaren grävt ned kabeln en längre sträcka?
 
cem77 skrev:
Är det klassikern att elgubbarna lyckats koppla fas på nollan så du fått 380V i enfas uttagen? Hänt 2 gånger runt här som jag känner till vid installation och reparation av jordkablar.
Suck! Hände mig med. Elfirman erkände misstaget, och vi dealade om ersättning (arbetstimmar i stället för pengar).

Varför kollar inte elektrikern vad han gör? Det är ju så j**la enkelt!
 
Felet bara uppkom och kabeln har legat där i några månader. Kabeln de grävt ner är hela vägen lång så säg 400m men så klart avstick till varje granne/abonnent på vägen


Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
 
Hände jobbarkompisen också, att dom kopplade fel på nätet. Dom sköt så mycket han hade, spis, datorer mm men elnätsföretaget stod för allt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
wrang skrev:
Felet bara uppkom och kabeln har legat där i några månader. Kabeln de grävt ner är hela vägen lång så säg 400m men så klart avstick till varje granne/abonnent på vägen


Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
Då är det inte felkopplat, låter mera som att PEN har släppt/gått av och det kan ett fel som kanske finns ända in till ditt proppskåp.

Har dina grannars elprylar också gått sönder?

Protte

Sent from my iMac 24" Intel dualcore using MacOSX
 
Om det bara var spisen som gått sönder så kanske orsaken inte alls har något samband med ny elkabel. Åldern kanske dödade den istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.