smurfen72 skrev:
Hur funkar det om den inte bullrar har den ingen fläkt ? är det nån ny modell.
Ber om ursäkt. Missade att buller inte är lika för alla. Men kommentaren lägger ju nivån för hur seriöst detta forum är.

Vår låter inte mer än en vanlig bordsfläkt.
 
johanpelle skrev:
Är det inga träd ivägen så kan man plöja ned jordvärmeslangen och då blir det rätt billigt.
Ny ogräsfri gräsmatta är väl bra att få i vilket fall som helst om du kör äver hela rasket med jordfräs och sår nytt gräs. Sparar många onödiga timmar vid maskrosjärnet.

Undvik luft-vatten pump som ändå bara går på elpatron när det blir riktigt kallt och elpriserna är som högst när du nu har möjlighet till jordvärme.
Luft-vatten pumpar har också fått så dåligt rykte att det blir en nackdel om du senare ska sälja huset.
Kan inte så mycket om jordvärme, men behöver inte den också elpatron? Alla bor ju inte i låg temp anläggningar.
 
Det är just i lågtemp-system som v-pump är befogad. Har en granne med tidigare oljeeldat hus som uppger en elkostnad /mån på i snitt 13000:(per månad) under nov-feb. efter att v-pumpen kom in. Det innebär i princip att elpatronerna fått stödja pumpen hela tiden pga för små eller för få radiatorer. Huset är på ca 180 kvm + källare.
 
exerg skrev:
Det är just i lågtemp-system som v-pump är befogad. Har en granne med tidigare oljeeldat hus som uppger en elkostnad /mån på i snitt 13000:(per månad) under nov-feb. efter att v-pumpen kom in. Det innebär i princip att elpatronerna fått stödja pumpen hela tiden pga för små eller för få radiatorer. Huset är på ca 180 kvm + källare.
Låter som att den pumpen inte går alls. Vart bor ni?

Det är tråkigt att man ska dra alla luft/vatten pumpar över en kant. Det enda jag säger är att det finns de som fungerar. Ex vår.
 
Vi har jordvärme, ca 200kvm boyta och vi har en total elförbrukning på ca 12000kwh/år och då är jag mycket i garaget på vintern och där är det bara elvärme och svetsen går en del den med.

Min bror satte in en Luft/vatten och dom har en större kåk än oss och dom klarar sig på 13-14000kwh/år så på den punkten skiljer det inte jättemycket i dom södra delarna av landet men jag skulle ändå satsa på en jordvärme, i längden betalar det sig.
 
Förslag. Kolla Thermias nya luft-vatten.Heter ATEC. Väldigt bra testresultat.Den är nyss släppt på marknaden.Med den kan du kombinera ihop det paket du själv vill ha.Kolla Thermias hemsida. Vet dock inte priset.
Lycka till
 
Att jordvärme är att föredra håller jag fullständigt med om efter 30+ års användning av ytjordvärme.
Slangen lär hålla i säkert 100 år men naturligtvis kan man inte räkna lika lång livslängd på kompressordelen även om den har mycket gynsammare driftförhållande -läs temperaturer- än luftvärmepumpen.

Men ingen nämnde förut i tråden alternativet grundvatten-värmepump. Om man har mycket grundvatten i backen på ett inte allför stort djup så är detta ett alternativ för att undvika att gräva upp på tomten för ytjordvärmeslangen.

Nackdelen med ytjordvärme är att växtligheten kommer igång ca 14 dagar senare på på våren jämnfört med dina grannar pga av värmeuttaget i marken. Men det kan man väl leva med.

Nackdelen med grundvatten värme är att allt vatten skall åtföras till marken igen och detta kan vara problem om det tex finns järn i vattnet. Detta sätter gärna igen sjunkbrunnen.
Ett annat problem är att Nibe och dom andra stora drakarna rekommenderar en mellanväxlare för att skydda kompressorn. Detta är ett klokt råd men medför en försämring av verkningsgraden,

Det finns värmepumpar med bra kvalité på kondensorn som tillåter att ett mer aggresivt vatten kan användas.
En sådan tillverkare är Qvantum, men vad jag vet så tillverkar dom v-pumpar för lite större fastigheter.
 
Ett alternativ är som jag gjorde på min nyligen byggda villa.
Tomten var för liten. .
Jag skulle enligt beräkningarna behöva 350 m slang men på tomten har jag bara kunnat gräva ner 270 m.
För att kompensera detta så har jag monterat ett ventilationsaggregat fån Nibe som tar ut värmen från husets mekaniska ventilationsluft och växlar ner värmen i jordslingan. Denna värme skickas ner hela året.
Jämnfört hur värmen återvinns i en anläggning där en luftvärmepump återvinner från ventilationsvärmen.
Vart går ventilationsvärmen när värmepumpen står still?
 
Nu var det här i skåne. I stora delar av skåne går det inte att köra bergvärme för att det är för djupt lerlaqer, och jag tror att det berg man sedan hittar under leran är för dåligt att borra i. Om det är väldigt poröst berg så rasar väggarna innan slangen trycks ned. Tänk på problemen med tunneln i hallandsåsen.
 
gnuttisch skrev:
Ber om ursäkt. Missade att buller inte är lika för alla. Men kommentaren lägger ju nivån för hur seriöst detta forum är.

Vår låter inte mer än en vanlig bordsfläkt.
Då förstår jag att du är nöjd dom jag har sett låter betydligt mer inget man vill ha i närheten av altan låter så högt så det är inte helt ovanligt att grannar klagar på ljudet. Du har inte problem med många start stopp vid varmare ute efter som den klarar sig utan elpatron ner till -15 blir den mycket överdimensionerad vid 0 grader ute men du kanske har en inverter ?
 
Tror att gnuttisch har en Altherma HT. Den låter säkert mer än en bordsfläkt! Problemet med placering nära altanen är däremot inte så stort, eftersom man oftast sitter där sommartid och då går inte värmepumpen så särskilt mycket. Men det blir ljud, och om man blir störd eller inte beror på om man är ljudkänslig och dessutom hur det blir i den aktuella installationen. Bäst är att få iväg utedelen till någon ände av huset där man varken har altan eller sovrum.

Jag har en 6 kW Altherma (ingen HT) med utedelen på husets ena kortsida, vid garageuppfarten. Sovrummen är på andra kortsidan, så det är helt perfekt. Altanen är runt hörnet men det är som sagt ovan inget större problem. Sommartid går den lite på morgonen och lite på kvällen, eller om man tar en längre dusch. Fläkt- och kompressorljudet hörs genom kortsidans yttervägg om man lägger örat emot väggen eller om man lyssnar noga. Vad som överraskat mig negativt i ljudväg är dels cirkulationspumpen som hörs som ett dovt malande, och dels kontaktorerna i "hydroboxen" som smäller ganska så bra, dock inte alltför ofta.

Utedelen tycker jag (givet dess placering på garageuppfarten) är helt OK ur ljudsynpunkt, men den låter olika vid olika frekvenser. Det är inte riktigt så enkelt att lägre frekvens ger lägre ljudnivå. Jag skulle inte vilja ha den i närheten av sovrummen.

Med detta vill jag säga att hur det låter i verkligheten är något man får se när det är monterat och klart. Det går säkert att få komma och provlyssna på någon riktig installation.

Jag valde L/V snarare än bergvärme eftersom det senare kostade ett par tiotusenlappar mer utan att ge motsvarande besparing, plus att jag misstänker att även en bergvärmepump väsnas lite, och då står den ju inne.

Om priset på jordvärme är samma som för L/V, och det inte finns en trädgård att vara rädd om, skulle jag ta jordvärmen.

Vad gäller korta gångtider så har jag haft det problemet men löste det med innegivare och inställningar i värmepumpen. Egentligen skulle det nog behövas en volymförstorare. Det bör man kolla noga före installation. Dock är det ju samma problem oberoende av om man väljer L/V eller jordvärme.
 
svartöra

Visst kan man ha jordvärme utan att vända upp och ner på trädgården. Alla DX pumpar som använder direkt kondensering, nöjer sig med en ränna på 1x30 meter. Och har samma om inte bättre verkningsgrad än vanliga jordvärmepumpar. Dessutom i mitt förra inlägg lade jag ut en länk till ISPINNEN som fungerar utan tillskott ner till minus 10 grader. Den är mycket tystare än vanlig L/V med fläktkyld utomhusenhet. Dessutom har den ingen dator. Nästan inget som kan gå sönder.
Man blir förvånad att dessa pumpar är så okända.
 
Problemet med korta gångtider är större på luft/vatten om man ska klara sig utan eltillskott ner till tex -15 blir den vp mycket överdimensionerad vid 0 an pga av att en luft/vatten sjunker så pass mycket i effekt när det blir kallt ute en bergvärme vp ligger ganska lika i effekt oavsett temp ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.