Här har ni en fråga som jag funderat länge på. Känner mig lite korkad som inte kommit på svaret...

Om jag ska bygga ex.vis en altan med tak där tre av stolparna ska bära en horisontell regel för takkonstruktionen att vila på, hur fan får man stolparna lika höga?

Tacksam för svar som innehåller mer info än att man mäter ;-) men bring it on, sätt miffot på plats!

/Joel
 
Roterande laser
Långpass med ännu längre bräda
Slangvattenpass (slang med 2 klarglas i ändarna, allt fyllt med vatten.
Man bygger allt färdigt, lägger på en kula , rullar den så river man och gör om.

Protte
 
Förutsatt att stolparna är längre än vad man behöver och redan är monterade: Sätt den horisontella regeln mot stolparna, lägg ett vattenpass på den och få den i våg, rita på stolparna och kapa stolparna. Alternativt kan en självnivellerande laser eller ett slangvattenpass användas.
 
Ok, kan det inte vara lite knepigt att såga rakt när man är på lite höjd?
 
Helioz; om de förutsättningar du nämner inte existerar då. Du får lösa det hur du vill. Väger du av plintarna och trycker dit tre lika långa eller? Känns som ett bra sätt om man har jämn marknivå, men annars lite tricky.
 
Är det stolpar från "golvet" upp till taket? Är det så så kapa stolparna lika långa så lutar inte taket mer än golvet. Är golvet i våg så blir taket i våg.

Protte
 
Egentligen är det en teoretisk fråga, vill bara veta hur det går till.

Det jag tänker på är stolpar från plint till tak, som bär både golv och tak och där du måste ta hänsyn till ev olika marknivåer.
 
Absolut kan du lösa det på plintnivå också genom att gjuta egna plintar med ställbara stolpskor:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162671028

Då behöver du endast väldigt grovt justera in så att plintarna är i våg med varandra för att sedan göra finjusteringen med stolpskorna, sedan kan du kapa alla stolparna till rätt längd direkt och bara sätta fast.
 
Under vår altan sattes det plintar på närmare 2 m (tjälfritt + hög altan) där kapade vi ner plintarna till rätt nivå enligt vattenpass+lång bräda metoden.

Sedan är allt lika långt.

Protte
 
jerydh skrev:
Ok, kan det inte vara lite knepigt att såga rakt när man är på lite höjd?
Man får väl stå på nåt?
 
Justerbara stolpskor alltså, smart.

Anna_H: ungefär i klass med "man mäter"....

Om man nu kapar på plats, kör ni cirkelsåg eller fogsvans?
 
Anna_H skrev:
Man får väl stå på nåt?
Ja man måste nog ha någon sorts ställning när man ska bygga taket så från den kan man kapa stolparna
 
Bygg vilplanet i våg med bärlinor och golvreglar.
Fäst stolpar för tak och staket i bärlinor och golvreglar. För att slippa såga stolpen på plats (vilket är idiotiskt) så är det väl bara att markera längd på stolpen (mät från toppen och gör ett streck i höjd med golvregel/trall) och justera mot golvregeln? Busenkelt och kräver inte att man står och joddlar med cirkelsåg över huvudet på en vinglig pall.
 
Sådärja, nu är jag med i matchen. Tack Mattias, och ni andra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.