Finns det något tips här,hur jag kan återställa detta bord efter att det har delat sig?
Har varit så här i flera år,men jag får väl ta tag i det hela,så jag kan använda det igen.

bordhb.jpg
 
Passar delarna ihop utan synliga skarvar?

Slipa ytan lätt, rikligt med trälim på båda halvorna och så ett spännband runt omkretsen. Gärna med skivan nedåt mot någon plan yta med plast på (trälim verkar inte fastna på plast). Har du tvingar långa nog kan man stoppa dit ett par med någon träbit som mellanlägg för att skydda kanten.

Så skulle nog jag gjort, men det dyker nog upp någon mer erfaren med bättre råd.

Man kan även tänka sig några förstärkningsribbor under skivan eller träplugg i skarven, men det kan vara svårt att passa in plugg utan borrjigg (förvisso enkelt att bygga en).
 
Har också funderat på plugg i skarven,men då gäller det att ha tungan rätt i mun när man borrar.Kanske går att borra hålen större än pluggen för att få lite justermån när man sammanfogar.Går kanske att justera innan man påför lim,så man vet att allt passar.Det verkar vara precis i en skarv mellan brädorna,som den har lossat,så det är en väldigt fin skarvyta.Det gäller att tänka efter före.
 
Om det är en limning som släppt så skulle jag hyvla bort en halv mm på var sida, (lim på lim är inge vidare) limma ihop med spännband (ha någon till hjälp) sedan får man putsa till kanten då det blir ett litet hack.

Ingen plugg, som skrivet omöjligt att pricka rätt.

Protte
 
prototypen skrev:
Om det är en limning som släppt så skulle jag hyvla bort en halv mm på var sida, (lim på lim är inge vidare) limma ihop med spännband (ha någon till hjälp) sedan får man putsa till kanten då det blir ett litet hack.

Ingen plugg, som skrivet omöjligt att pricka rätt.

Protte
Samma här, men jag skulle gärna ha använt något för att få det att följa höjdled längs hela skarven. Något satt på plats med en fräs (Domino helst, men kex annars), skulle träffa betydligt lättare än plugg (egentligne sitta exakt från toppen om man fräste från toppen på båda sidor). Eller en extra lodrät tving på vardera sidan som klämmer på båda sidorna av båda bitarna så att de siter i exakt höjdled. Utan det kan det vara svårt att få bitarna att passa.

--- Mats ----
 
Min arbetskamrat snickarn lärde mig hur man fixar sådant, vill det glida så sitter tvingen snett och då flyttar man den.
Farsgubben lärde mig att då sätter man en tving över limfogen.
Svante (han med plano) har ju sitt sätt att lösa det hela.

Båda fungerar.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.