Har idag träfönster i en tegelfasad som bruket har börjat tyna bort på sidorna.Har börjat fundera på om det går att sätta en trälist på sidan fönstret spikad i fönsterkarmen. Kan man spika i fönsterkarmen utan att fönstret tar skada.??
 
Hej friki,

det går säkert att spika med fin dyckert utan att fönstret tar skada.
Men det låter lite oroväckande när du skriver att "bruket har börjat tyna bort".

Är det fogbruket du menar, och fönstren är friska, kanske du skall försöka med att fästa dem med fogskum.
 
Inte fogskum i gammalt hus! Men varför inte bara kratsa ur fogen och foga om med bruk? Kalkbruk, exempelvis som klarar av att parera de rörelser som blir mellan tegel och trä.

Berätta lite mer om vad det är för hus och hur den trasiga fogen ser ut. Kanske bild också så får du bättre svar.
 
Här har jag nåra bilder på detta ja menar, tänkte spika en list 15X27mm så man kan öppna fönstret utan problem som oxå täcker mellanrummet där fogen är dålig. Ska jag foga om där känns det som man får trycka in mycket bruk som bara kommer att trilla ner i ventilationspalten. tar fönster karmen skada om man spikar i den?? eller ska jag försöka med bruk som jag tror att det kommer trilla ner har aldrig murat förrut. huset är från -56 någon som vet vad mina fogar ska lagas med har hört KC-bruk av nån granne men han var inte säker nån som vet.
 
  • IMG_0968.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0961.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.