Jag måste byta bjälklag i ett rum. Bärbjälkarna och blindbotten är ordentligt ruttna. Huset är från 1900-talet och har betonggrund men traditionellt bjälklag i en krypgrund. Bjälkar ca 20x20, blindbotten och fyllning av jord och kalk som jag ersätter med cellulosaisolering. Inga fuktspärrar i blindbotten men på något sätt måste jag ju hindra fuktvandring från betongen in i bjälklaget. Betong direkt mot trä är inte bra. Har kommit på något bra material. Från början har det legat en bitumeninpregnerad papp. Den varianten går bort, Bitumenprodukter åldras ganska fort och blir sköra. Hardcore byggnadsvårdsvariant vore ett par lager björknäver, håller i århundraden. Men, det blir mycket och dyr björknäver om man skulle köpa och jag har inte någonstans där jag kan gå ut och ta näver själv så det känns utopiskt. Det tredje jag har kommit på är att göra egen tjärpapp. Köpa lumppapp och impregnera med trätjära. Det är vad som känns mest realistiskt just nu men även det har ju sina nackdelar, framförallt blir det slabbigt och man riskerar att bli tjärkletig så får man kommer åt pappen under byggtiden. Dessutom finns det väl risk för lite tjärdoft i rummet. Det är väl inte så allvarligt, själv tycker jag ju att det luktar gott möjligen kan 10-åriga dottern som ska ha rummet ha synpunkter:S

Finns det några andra möjligheter jag inte har tänkt på?
 
Nja, den är ju asfaltimpregnerad, Dvs asfalt eller bitumen, ungefär samma sak och jag litar inte på att det håller i längden. Kanske kan ta den och hälla på ytterligare trätjära. Tjäran har ju en tendens att gå in i träet och försvinna och det lär ju inte asfalten göra.
 
Näver eller eklöv har vi i den gamla delen av vårt hus. :D
 
Mmm, det går åt ungefär 20 m2 för mig räknade jag ut. Skogsägarna får ett nytt problem att tampas med istället för julgranstjuvar, dom byggnadsvårdande nävertjuvarna som slår till om natten:cool:
 
OK att den bitumenimpregnerade pappen blir skör med tiden. Hur påverkar det dess funktion som fuktspärr? Rör sig bjälken relativt betongen så mycket att pappen går sönder och fuktisoleringsfunktionen försvinner? Beter sig inte i så fall tjärimpregnerad papp likadant? Gammalt torrt näver är i alla fall skört så det duger....
 
Kanske varken tjärpapp eller trä är problemet, utan att det är betongen som ska bort? Är den gjuten utan fuktspärr mot mark - vilket är sannolikt med tanke på husets ålder - fungerar betongen som läskpapper och utrymmet ovanför är garanterat alltid fuktigt. Är krypgrunden ventilerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.