Hej,

Vi har beställt och fått konstruktionsritningar och beräkningar av en konstruktör och arkitekt för att riva och växla av en 4 meter bärande vägg men järnbalk i en vanlig 1 1/2 plansvilla. Vi är nöjda med resultatet och för detta betalade vi 2500 kr. Konstruktören ordnade även bygglov vilket vi nu har fått. Nu är det även så att man ska utse en kvalitetsansvarig för detta projekt och jag blev väldigt förvånad när jag kontaktade en sådan jag fått på rekommendation som menade att han ska ha mellan 5.000 och10.000 (beroende på hur många timmar han kommer lägga ner sa han) för att kontrollera en såpass förhållandevis enkel konstruktion.

Är det ett rimligt pris vi fått ? Jag tycker det låter dyrt....
 
Ansök om att få vara KA själv. Det brukar gå bra för mindre projekt och i detta fall har ni en konstruktör att hänvisa till. En KA ska se till att samhällets regler och lagar efterlevs och det finns inte något moment i rivning av en bärande vägg som en KA klarar utan de måste i sin tur lita på en konstruktör vilket ni redan har.
 
Redigerat:
Vem ska göra jobbet?

Är det en byggfirma så be dem att bli KA.

Ä r det ni själva så ansök själva.
 
Kan funka om ni sökte innan 2/5-11. Sökte ni efter det gäller nya plan- och b ygglagen och då ska ni inte godkännas.
 
Bygglovet erhöll vi i april månad 2011 vilket innebär att vi kan söka själva att vara KA om jag förstått det hela rätt ?
 
Vi gjorde kupor förra året själva, samt att vi flyttade en bärande vägg, konstruktions ritningarna kostade oss cirka 3000 och KA:s tid togs via timmpenning på 500 + moms och han skrev sammanlagt cirka 1,5 timmar. Eftersom vi var noga med att fota dokumentera så var han förbi två ggr och sedan gick igenom foton och godkände skickade in. Hör runt efter fler offertar.

angående att vara KA själv så kan jag ju känna att det var rätt skönt att ha någon att gå igenom det vi vi gjort och sagt att det är bra (klapp på huvudet =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.