Hur skiljer sig m2 priset för Palikka mot lättbetong, tex H+H Celcon och Ytong?
 
Lind:

Ja det var en jättebra fråga! Jag har försökt få lite koll på detta men det verkar svårt här på forumet.

Skulle vilja ha ett ca pris per m2 på följande:

Ytong: ?
H+HCelcon: ?
Hebel (tysk Ytong): ?
Lättklinkerbetong med isolering (Leca): ?
Lättklinkerbetong prefab. helvägg (Leca): ?
Palikka: ~1200kr/m2
Pre-fab betongelement (inkl. puts): ~1040kr/m2 (Sweli)

Mvh Stefan
 

Hej igen!

Frågade Webvirke om priset 1200kr/m2 för Palikkas byggsystem och fick följande svar:

Nej Betong+Puts+armering kostar 800 spänn!!

Priset 1200kr/m2 har beräknads enligt följande:

kr/m2 färdig vägg detta är 2002 års priser:

Betong 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puts 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Palikka 4,2 st per m2 ca 400 kr/m2

Den stora utgiften ligger i putsen.


Så nu vet ni!

Mvh Stefan ;)
 
Om min miniräknare fungerar som den ska så är husväggens kostnad på ett 200 kvm hus i två plan utan golvbjälklag eller tak

4 * 10 * 6 * 650 = 156 Kkr för Palikka
4 * 10 * 6 * 550 = 132 Kkr för putsen

Det är inte helt dumt :)

Stefan: kan du kolla med webvirke vad dom tänker sig för golvbjälklag, om dom har ett system som passar med Palikka
 
Lade själv ut en fråga här i forumet för några dagar sen om ett identiskt byggsystem från norska Sundolitt, kub byggsystem. De har en bra beskrivning på sin hemsida, www.sundolitt.se, hur man bygger samt gör uttag för fönster mm.
Ni hittar byggsystemet om ni söker på kub alternativt i produktguiden under övrigt. Däri finns arbetsbeskrivningen i PDF-format.

Sundolitt känns betydligt seriösare som leverantör än personerna bakom Palikka som hela tiden pratar om plagiat. Är de rädda för konkurrens?

Själv lockas jag av detta system till att bygga en källare, då behöver man ju heller inte putsa så mycket på utsidan i jämförelse om man vill bygga hela huset med dessa legoklossar.

Vore intressant att jämföra detta norska system prismässigt med finnarnas!

Hälsningar Knasen
 
Har du några priser?
 
http://www.webvirke.com/ har uppdaterat sin hemsida och det finns lite mer att läsa där, på svenska.

Den är "lite" snyggare än den finska men jag tror fortfarande inte att man ska köpa ett hus beroende på hur deras hemsida ser ut  ;D

En en nackdelarna med det norska systemet,som jag ser det, är att den ska ha stöttor på sidan med armeringsjärn som sticker ut och även metallbleck mellan varje rad. Det verkar inte behövas med den finska. Är det någon annan som har tolkat det annorlunda?

Systemen är säkert likvärdiga utan det handlar mest om pris samt entrepenörer
 
Metallblecken mellan varje rad är ju bara till för att du ska ha något att skruva fast den invändiga gipsen i något. Det finska systemet utgår från att man limmar upp gipsskivan?
Stöttorna är till för att väggen ska vara rak. Vet ej hur pass säker den finska konstruktionen är men när betong pumpas ner i något vill det till att det är stadigt för att saker inte ska flytta sig.

I övrigt är båda systemen något jag skulle kunna tänka mig att bygga i.
 
Bra synpunkter, Claes.
Med det i handen verkar ju onekligen Sundodritt vettigare...
 
Jag tror nog inte att man limmar upp skivan hos finnarna, putsar dom även insidan? eller kan man skruva direkt i EPSen? När man tittar på bilderna ser den finländska konstruktionen "enklare" ut och dom har även ett utvecklat system för att gjuta bjälklag. Det jag hittade hos norrmännen verkade vara av trä (det finns en genomskärningsbild i produktbladet på sidan 6).

Bägge system är intressanta eftersom dom verkar billiga, lätta att bygga med och bra värmeekonomi.

Vi får väl ta och känna på bägge leverantörerna och se vem som är bäst/billigast
 
Direkt från deras sida:
"Insidan beklädes enklast med tex gipsplattor eller kakel som limmas fast direkt på den hårda PALIKKA-ytan "
Ang bjälklaget ser det ut att vara som väggarna som gjutits i delar som sedan lyfts på plats av en kranmaskin
 
När det gäller bjälklag verkar dom ha en e gen metod som består av veckad plåt som man sedan najar fast golvärmen i armeringen innan golvet gjuts

!11118IIputket.JPG

!11118II%20copy.JPG

För den som kan finska http://www.palikka.fi/tuote/kohteet.html
 
Har precis fått infomaterial ifrån Palikka i Finland.

Det är fortfarande en massa reklam, och byggberättelser ifrån tidningar mm.
Saknar fortfarande mer detaljerade tekniska beskrivningar. - Men jag är envis. Jag SKA jaga fram dom.
Jag är intresserad av detta, det verkar göra drömmen om att bygga ett hus själv mer verklig.

Här är lite utdrag ur en av brochyrerna:

"I Sundsvall byggde en flicka senaste sommar ett 4-våningshus ända upp till takhöjd på en månad, visserligen med hjälp av två "fackmän", som dock inte hade tidigare erfarenhet av Palikka systemet. Även mellanväggarna kan byggas och gjutas samtidigt som ytterväggarna.

De lätthanterliga Palikka-elementen är dubbelt så stora som de tunga betongelementen, men väger endast 1 Kg/st. Det betyder mycket kortare byggtid och mera fritid"

"En helt speciell fördel hos det patenterade Palikka-systemet, vilket alla andra system saknar, är den internt ventilerade väggkonstruktionen som förhindrar fuktskador i suterränggrund och källare. Genom de inne i väggen befintliga färdiga kanalerna kan även radongas bortledas från bostaden"

... så här håller det på ...

 
Det är samma system som sundolitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.