En bra revisor och låta pengarna stanna i företaget är nog det bästa sättet att tjäna pengar på som egenföretagare. Låta företaget stå för så stora delar av kostnader som möjligt. Istället för att köpa en egen bil för redan skattade pengar kan företaget köpa en bil, sen får man säkert förmånsbeskattas för delar av det men man kommer nog billigare undan. Såna saker. Och sen bygga upp ett större kapital som man kan investera vidare i, förslagsvis fastigheter. På så vis utnyttja mer pengar istället för att större delar av det går åt i skatt.

Och det stämmer det du säger kamilenski, det var långt värre tidigare, förutom högre skatter för arbetare så var arbetsgivaravgiften mycket högre, tror den toppade på 40% nånting. Helt galet. Så det går åt rätt håll.
 
Omkostnaderna du nämner (verktyg, bil, revisor, osv) är ju avdragsgilla och påverkar alltså nettoresultatet. D.v.s. nettovinsten är ju det som blir över när detta är betalt. I ditt exempel ovan skulle det ju innebära att företagaren har 1000.000 kvar när alla dessa poster är betalda (om vi fortfarande talar om nettoresultat?)

Då är det faktiskt inte så dåligt... Kan dock hålla med om att skattetrycket är lite väl högt. En lättnad här skulle ju förmodligen innebära ett ökat incitament att starta eget vilket naturligtvis skulle vara positivt för arbetsmarknaden i Sverige.
 
Redigerat:
Vad jag vill få fram är att trots sina 500 i timmen, får de inte så mycket i handen!
1000.000 var bara ett exempel för att kunna visa att det är inget guld de får.


Alla skärm avtal, bonusar... :@:@:@
 
Vi har ju en tråd med den där uträkningen fast från andra hållet, alltså vad en hantverkare måste/bör ta ut för att hålla snurr på företaget. Det har ju varit väldigt tyst i den tråden länge nu så de som är kritiska mot hantverkarkostnader verkar ha gett upp förutom någon enstaka som tar upp det lite då och då i någon ny tråd men nu är det ju klargjort igen tack vare kamilenski :)
 
glufsglufs skrev:
vi har ju en tråd med den där uträkningen fast från andra hållet, alltså vad en hantverkare måste/bör ta ut för att hålla snurr på företaget. Det har ju varit väldigt tyst i den tråden länge nu så de som är kritiska mot hantverkarkostnader verkar ha gett upp förutom någon enstaka som tar upp det lite då och då i någon ny tråd men nu är det ju klargjort igen tack vare kamilenski :)
:D
d^_^b
 
Tillbaka till topic, ville bara visa mitt underlag med tydliga illustrationer och anvisningar.
Jag tycker att en hantverkare som får detta borde förstå att jag är ganska nogrann och anstränga sig för att jag ska bli nöjd, eller vad tycker Ni där ute ?
 
  • SandvikApril22.jpg
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Lawrence
Du klarar dig. Men en vanlig kund, kan inte så mycket som du. Jag kan bara gratulera. Dock, det skulle inte skada med krav specifikation. :) ;)
 
kamilenski skrev:
Lawrence
Du klarar dig. Men en vanlig kund, kan inte så mycket som du. Jag kan bara gratulera. Dock, det skulle inte skada med krav specifikation. :) ;)
Och hur ser den optimala kravspecen ut ? :x
 
Lawrence skrev:
Och hur ser den optimala kravspecen ut ? :x
Den eviga frågan... :D

Det finns folk som jobbar professionellt med att skriva kravspecifikationer och jag kan upplysa om att trots deras vana missas det ibland ganska viktiga saker.

Men en bra skriven kravspec skall vara mycket detaljerad och inte lämna öppet för några egna tolkningar (såvida man inte uttryckligen begär detta i kravspecen).

Att skriva en bra kravspec är en konst och ställer ganska höga krav på dig som beställare. Att få tag på folk som kan jobba utifrån en kravspec är inte heller alltid så lätt, men uppstår en konflikt kan det vara skönt att kunna falla tillbaka på ett dokument som båda parter har accepterat.

Det gör det ju även enklare för entreprenören att skriva en offert.
 
eviljava
Tack :)

Det går att anlita folk, som kan skriva en bra kravspec. Men det kostar.
I den kan (bör) ingå:
T.ex. vilket lim till tapet,
Märke på tapet,
Vilken tapet,
Torktid mellan grundning och tapetsering,
Toleranser på spackling,
Typ av spackel,
Märket av spackel,
Antalet spacklingar (minst),
Glanshet på takfärgen,
Fabrikat,
Antalet strykningar,
Att rullning av takfärg skall ske mot fönsterparti som ger mest ljus,
Torktid mellan varje strykning,
...

Den kan göras så exakt, att inga missförstånd uppstår.
 
Redigerat:
Helt oacceptabelt! Verkligen helt otroligt! Tur att ni åtminstone är nöjda med arbetet som är utfört!
Hur har det gått?
 
Mullbär skrev:
Tur att ni åtminstone är nöjda med arbetet som är utfört!
Hmm... Så har inte jag uppfattat läget.

(har du läst inlägg nr: 39 och 47?)
 
eviljava skrev:
Hmm... Så har inte jag uppfattat läget.

(har du läst inlägg nr: 39 och 47?)
Ajdå...jag läste bara tills innan besiktningen :S. Tack eviljava

Sicken förskräcklig byggare!
 
Mullbär skrev:
Ajdå...jag läste bara tills innan besiktningen :S. Tack eviljava

Sicken förskräcklig byggare!
Mycket bra byggare. Har man gammal sprit, fixar de att den inte möglar ;):D:D:D
 
Glufsglufs skrev:
Vi har ju en tråd med den där uträkningen fast från andra hållet, alltså vad en hantverkare måste/bör ta ut för att hålla snurr på företaget. Det har ju varit väldigt tyst i den tråden länge nu så de som är kritiska mot hantverkarkostnader verkar ha gett upp förutom någon enstaka som tar upp det lite då och då i någon ny tråd men nu är det ju klargjort igen tack vare kamilenski :)
Javisst har vi gett upp att förklara att man inte behöver jobba svart bara för att man tar mindre än 500:-/h. Att man faktiskt överlever på bra mycket mindre än så. Dock kanske man får nöja sig med en liten platt-TV och en bil som är äldre än 3 år. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.