Vi ska strax avsluta köpet av vårt första hus, och när jag försöker reda ut de exakta siffrorna för vad allt kommer att kosta oss så har det dykt upp ett par överraskningar. När jag försökte reda ut varför min uträkning av vad pantbrev och lagfart skulle kosta inte stämde med de siffror jag fick av banken så visade det sig att banken la på en egen avgift på 700kr för pantbreven och 700kr för lagfarten. Det är ju i sammanhangen inte några större summor som kommer att påverka vår ekonomi nämnvärt, men det irriterar mig att det dyker upp extra avgifter som ingen på banken nämnt för mig tidigare.

Min fråga till er på forumet är, är detta normalt att banken tar ut extra avgifter för detta? Jag hade antagit att det var något som banken skötte gratis med tanke på att vi lägger våra lån där och är kunder hos dem i övrigt.

Jag undrar också om det finns några andra överraskningar som jag ska se fram emot i samband med tillträdet. Det jag redan räknar med är:
- Slutlikvid
- Fastighetsskatt för ett halvår (då säljaren redan betalat skatten för hela året och detta ska regleras vid överlämningen)
- Pantbrev (inklusive bankens extra avgift)
- Lagfart (inklusive bankens extra avgift)
 
En administrativ avgift för lagfart och pantbrev är normalt. Aldrig hört om någon som klart sig utan. Som jag förstår det är det bl.a. vissa handlingar som ska skickas rekommenderat o.s.v.

I övrigt beror det på avtalet med säljaren. Kan ju vara så att de redan betalt VA, sophämtning m.m. för hela året.
 
Den administrativa avgifter för lagarten tas ut av Lantmäteriet och är på 825 kr.
Även den administrativa avgiften för pantbrev tas numera ut av Lantmäteriet och är på 375 kr.

Om banken tar ut sammanlagt 1400 spänn utöver detta tycker jag det är en gnidig bank. Har inte varit med om att banker gjort så tidigare.
 
Andra överaskningar kan vara "bränslelager" som oftast handlar om uppskattat värde av ev. olja i oljecisternen om ni har oljeeldning, antar att liknande poster kan uppkomma om man har pellets. Ev. samfällighetsvagifter.
 
Är ingen expert men banken hanterade detta för oss, förutsätta att merkostnaden var 200 kr och inte 1400. Om det är så känns det märkligt.
 
Jo att det blir avgifter till Lantmäteriet har jag redan koll på, det har ju för övrigt Lantmäteriet en ganska bra och tydlig information om på sin hemsida där man även kan fylla i sina siffror och få automatiskt uträknat vilka kostnader det blir. Däremot så var jag som sagt inte beredd på att banken skulle ta 700kr för att administrera lagfarten och 700kr för att administrera pantbreven.

Generellt så är jag egentligen rätt nöjd med min bank vad gäller hur lätt det är att få lån beviljade och att de är flexibla när det gäller att låna hela beloppet osv. Det är inte alls något strul som man hört att en del har med sina banker nu efter de nya 85%-reglerna, och det är jag glad över. Däremot så är jag inte så nöjd med hur de sköter diskussionen kring räntor osv., det är inte speciellt lätt att diskutera någon rabatt på deras räntor utan de kör gärna med de listade räntorna rakt av utan några som helst avdrag.

Detta gör ju att jag blir sugen att framöver flytta över lånen till en annan bank, och då kan jag kanske passa på att fråga hur lätt det är? Om man har lånet uppdelat i flera delar med olika bindningstid kan man då flytta en del i taget till en annan bank alltefter att bindningstiden går ut eller brukar man flytta alla på en gång och då ta smällen att lösa lånen i förtid? Hur brukar man normalt hantera sådant?
 
Man kontaktar andra banker. Talar om vad man har för objekt, om man har en någorlunda aktuell värdering (eller så passar man på att ringa en lokal mäklare, de flesta gör en gratisvärdering nuförtiden), hur mycket man har totalt i lån, vilka delar och räntesatser som gäller, samt bindningstiderna. Frågar vad de kan erbjuda.

Får du några bättre bud på allt eller delar, går du tillbaka till din bank, förklarar att du tycker att din ränta borde vara lägre, och att du fått erbjudande om xxx från xxx-banken. Antingen får du ett motbud under, eller så inte. Sen är det upp till dig att flytta delar eller allt om du så önskar.
 
Ok, tackar för svaren :)
Då innebär det alltså att det är fritt fram att flytta bara ett lån om man vill det, de hänger inte ihop på något sätt (även om jag förstår att en bank kan vara mer intresserad av att ge en bättre deal om de får alla lånen).
 
Ju fler delar av ditt lån du har i samma bank, desto mer tjänar de ju på dig, vilket borde ge dig ett bättre underlag för att diskutera någon form av mängdrabatt. I teorin åtminstone. Sen kan ju banker (uppenbarligen) drivas av andra motiv ibland också för att locka över just bolånekunder, men det är en annan historia...
 
Jag har då aldrig betalat något extra för att banken hanterat lagfart eller pantbrev.
 
Taken skrev:
Jag undrar också om det finns några andra överraskningar som jag ska se fram emot i samband med tillträdet. Det jag redan räknar med är:
- Slutlikvid
- Fastighetsskatt för ett halvår (då säljaren redan betalat skatten för hela året och detta ska regleras vid överlämningen)
- Pantbrev (inklusive bankens extra avgift)
- Lagfart (inklusive bankens extra avgift)
Nu är detta inte en avgift till banken, men stämpelskatten kostar en del (1,5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet).
 
Pepparkaka skrev:
Nu är detta inte en avgift till banken, men stämpelskatten kostar en del (1,5% av köpeskillingen eller taxeringsvärdet).
Jo precis, det är den jag avser med lagfartsavgift.
 
Ofta kan banken erbjuda ett handpenninglån utan ränta. Dvs ett kort lån medan man skramlar fram handpenningen, säljer fonder eller nån bil. Detta lån är bara räntefritt under förutsättning att man senare tar det riktiga lånet i samma bank, i annat fall är räntan ganska hög, 7% eller något i den stilen. Å andra sidan är 7% på några 100.000 i nån månad inte så mycket sett till totalen.
 
precis det där upptäckte jag också när jag köpte mitt första hus 2003. Min bank är Swedbank i Eskilstuna.

De sa inte ord om att de tog 600kronor för att skicka in papperen åt mig till Lantmäteriet.

De bara redovisade alla kostnader som "lagfart" och jag blev fundersam när det inte stämde med stämpelskatt (1,5% av köpeskillingen) + 825kronor.

Jag har köpt/sålt flera fastigheter och det är ju absolut ingen konst att själv ansöka om lagfart, det gör man lätt själv. Kvinnan på banken menade att de gärna gör detta åt kunderna eftersom det är viktigt att man blir registrerad ägare till huset eftersom man har lånat pengarna av dem. Det är ju ungefär som ifall man lånar pengarna till en bil och sätter bilen som säkerhet....då vill ju banken att man snabbt blir registrerad ägare.

De flesta ser nog inte detta utan tror att banken är snäll som hjälper till gratis med allt.

Det slutade i alla fall med att jag även i andra husaffärer efter detta har gjort ansökningar om lagfart själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.