Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå: är det överhuvudtaget möjligt att värma upp ett växthus så att det blir frostfritt på vintern med hjälp av en solfångare (tex solarventi)? Gör solfångare någon nytta alls i mörkaste vintern? Växthuset är inte alls isolerat utan enbart 4 mm glas. Men man skulle ju iofs kunna isolera den del man vill hålla frostfri med bubbelplast, om det gör något till eller från med solfångare?
 
Det billiga svaret är: NEJ.

Dyra: Ja om du investerar i X antal 100 kvm solpanel samt en stor batteribank och en byggfläkt så skulle det nog kunna gå.
 
Hm. Det ante mig. Nåja, då får det väl bli elfläkt.
 
Men däremot kan du ju förlänga sesongen ytterligare med enkla paneler...det gör min pappa, han isolerar den med... Vindruvorna klarar vintern trots att de är planterade i golvet
 
G
Låter inte det bakvänt med en solfångare till ett växthus. Växthuset i sig kan väll liknas vid en stor solfångare. Isolera istället växthuset. Dubbelglas eller med kanalplast.
 
A
Tejpa upp svarta plastsäckar på insidan så får du i alla fall lite gratis värme.
 
Har gjort ett par stycken växthus genom åren med stenmagasin under .Ett av dessa gjorde jag luftsolfångare till för att tidigare kunna få varmt. Värmen blåstes ner i stenlagret genom en drän-slang och då fläkten stannade kom den sakta tillbaka. Sommarens överskottsvärme blåstes sen även ner i stenarna. 8 kvm solfångare till 30 kvm växthus och ca 7-8 kbm sten var det och det klarade iallafall så att gurkplantorna inte frös såsom de alltid annars brukat men framförallt höll det ner temperaturen på dagen. Mitt i sommaren användes naturligtvis inte solfångarna.
 
Exerg; intressant! Kan man få ritning? Ungefärlig kostnad? Kan man se ett sånt någonstans i närheten av Södertälje - Nyköping?
 
Lyckas inte klistra in skissen och bildknappen frågar bara efter url. Stenlagret används även som kylning av växthuset genom att styra ett spjäll som antingen tar luft genom solfångaren eller under taket i växthuset. Fläkt, solcell o 30 m dräneringsslang ca 3500:- Grävning, singel ca 4000:- + eget jobb.
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
I vår hoppas vi förverkliga växthuset. Fler smarta saker man kan tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.