Jag skall installera en braskamin i ett hus utan skorsten. Naturligtvis är det problem med att hitta en bra dragning av skorstennsröret, så mitt förslag till installatören var att placera kaminen vid en yttervägg och dra en utvändig skorsten på gaveln upp till nocken (1 ½ -plans hus). Han avrådde från detta. Han menade att det skulle vara svårt att tända i kaminen på vintern, eftersom skorstensröret då innehöll så kall luft. Stämmer det?

Han hade exempel på liknande dragningar där ägarna hade fått stora problem med att tända i kaminen, att det rök in i början etc. Han rådde mig att flytta kaminen till ett i mina ögon sämre ställe där röret skulle kunna gå invändigt större delen av vägen upp. Då skulle luften i röret vara varmare, och det skulle vara lättare att tända.

Finns det någon som har utvändig skorstensdragning, och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
jag har själv ingen sådan skorsten men det är ju inte direkt ovanligt.
men visst kan det säkert bli dåligt drag i skorstenen när den är kall.
men en fläkt löser ju det problemet.antingen en fläkt i kaminen eller en fläkt i skorstenen.
är ju inte alls ovanligt med sånt heller.
 
Vi hade en utvändig skorsten murad av keramiska segment vid gaveln och det var inga rökproblem att tända bara man startade brasan med tidningspapper och små pinnar och öppnade fönster på glänt för att få ordentlig drag i skorstenen innan man la mer ved.
Ska du ha en plåtskorsten på utsidan så kan det bli svårt att få ut kalluftproppen och det blir rökigt vid tändning ... och ännu mer rök om det finns undertryck i huset som det brukar vara i täta hus med mekanisk ventilation. En bra lösning är att ta luften till kaminen utifrån om man har möjlighet till det så slipper man öppna fönster för att skapa drag :).
gaia
 
gaia skrev:
Ska du ha en plåtskorsten på utsidan så kan det bli svårt att få ut kalluftproppen och det blir rökigt vid tändning ... och ännu mer rök om det finns undertryck i huset som det brukar vara i täta hus med mekanisk ventilation. En bra lösning är att ta luften till kaminen utifrån om man har möjlighet till det så slipper man öppna fönster för att skapa drag :).
gaia
Jag tänkte ta tilluften utifrån (enkelt om man placerar kaminen vid en yttervägg av trä). Plåtskorsten lär det dock bli. Finns det någt trick att ta till? Köra lite varmluftspistol upp i skorstenen innan man tänder? Blåslampa?
 
Du har inte funderat på den värmeförlust du får om röret går på utsidan? Varför ska man elda för kråkorna? Däremot förstår jag att den ekonomiska biten blir mindre tillfreds med dom här isolerade rören (=svindyra) på insidan. 4m rör (NVI2000) kostade mig nästan 20'000:-.. + montering och skorsten, kamin m.m.

/Christian
 
Enklast kanske är att dra skorstenen via yttervägg ute MEN:estetiskt ser det alltid konstigt ut med en pipa längs husväggen. OM jag hade varit dig hade jag fösökt hitta en innervägg och dragit den inomhus via ett schakt. Visst mer jobb men ett mycket bättre resultat, både värmemässigt och estetiskt.
Jag gjorde en liknande lösning när jag flyttade vårt kök, drog imkanal från kök via sovrum öp och sedan upp på vinden och ut genom yttertaket, mycket jobb men bra blev det.
 
  • Gilla
Klasse10
  • Laddar…
Måste du dra skorstenen på utsiden, sätt då upp en Isokern dubbelmodul.
Den bäst isolerade skorstenen på marknaden, kan sättas dikt mot brännbart på två sidor.

Den har tack vare sin fina isolering mycket bra drag, och är lätt att få att dra.
 
Chrissofsweden skrev:
Du har inte funderat på den värmeförlust du får om röret går på utsidan? Varför ska man elda för kråkorna? Däremot förstår jag att den ekonomiska biten blir mindre tillfreds med dom här isolerade rören (=svindyra) på insidan. 4m rör (NVI2000) kostade mig nästan 20'000:-.. + montering och skorsten, kamin m.m.

/Christian

4m isolerade rör NVI kan ändå inte ha kostat 20000? Jag betalade mindre än det för en avsevärt längre skortsten med två special vinklade krökar och 1,7m takhuv i röd färg. Nog för att stålskorstenarna är dyra, men så jäkligt är det ändå inte. Vad köpte du för något egentligen?
 
12 500:- är ganska gemensamt för de flesta fabrikat (om du slipper för mycket steganordningar för sotaren) och då är beslaget ,om du går igenom takutsprånget, med.
 
Totalt kostade det mig 32'000:- med provtryckning.

Observera att det är ett grov rör hela vägen ner nu och i slutet en övergång till 20cm oisolerat.

Bör jag känna mig lurad?

/Christian
 
  • DSC02728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har utvändig stålpipa från NVI och har eller ser inga som helst nackdelar med detta. Denna är iofs kopplad till en vedpanna men den påstådda kylan i skorstenen bör ju va samma där. Inga problem överhuvudtaget. Installationen är busenkel så de behöver inte bli så dyrt heller. Min är dragen längs med gavelväggen, genom takutsprånget och upp.

/A
 
Chrissofsweden skrev:
Totalt kostade det mig 32'000:- med provtryckning.

Observera att det är ett grov rör hela vägen ner nu och i slutet en övergång till 20cm oisolerat.

Bör jag känna mig lurad?

/Christian
Det är "bara" att gå in på denna sida http://www.nvi.se/kalkyl/light/# och fylla i dina uppgifter så ser du om du skall känna dig lurad eller inte....
 
Jag har min stålpipa helt utanför och det funkar kanon :)
 
Vi har pipan genom väggen och sen upp genom taksprånget, alltså på en långsida. Det funkar bra. Kan bli problem med att det ryker in, som kan bero på att skorstenen är kall. Vi startar alltid med braständare och annat lättantändligt. Sen så var det detta med sotning som vi trodde skulle bli problematiskt. Vi tänkte att vi skulle sätta dit en plattform så att sotaren skulle kunna komma upp och sota uppifrån, skorstenen är 1,5 m hög över takpannorna. Men det var bara att skruva loss ett lock i botten av skorstenen, i själva vinkeln, och säga till sotaren att sota underifrån. Det har inte varit några protester från honom.

Angående värmeförlust så kan jag säga att det blir stekhett hos oss även fast pipan är på utsidan :).
 
Redigerat:
  • Gilla
korsnäbben och 2 till
  • Laddar…
roli skrev:
Det är "bara" att gå in på denna sida [länk]# och fylla i dina uppgifter så ser du om du skall känna dig lurad eller inte....
Jag blev skitlurad känns det som.. 13'800:- skulle kalaset kosta + 7990:- för kaminen. En tusing till sotaren och vi landar på ca 10'000:- i arbetskostnad för honom.... och då var han inte där mer än kanske åtta timmar.. MAX.


Fy för fan...


/Christian
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.