Hej,
Jag vill borra o installera ett rör från vinden o träffa rätt ned i en eldosa som sitter i översta våningen i ett putshus. Man kan nog mäta sig fram om man hittar väggtopparna på vinden under allt kutterspån, men finns det smartare metoder/verktyg?
 
  • wwee.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra nerifrån och upp?
 
Väggen är alltså massiv sten/bruk? Och du vill borra dig vertikalt nedåt i väggen och pricka dosan? Exakt hur långt är det från dosan till ovansidan av väggen?
Det låter osannolikt att det skulle gå vägen...

Alt1: Dra utanpåliggande kulo de två decimetrarna upp till taket.

Alt2: Fräs in ett rör i väggen.
 
Varför inte bara borra i dosan snett uppåt?

Borra först med kanske 10mm borr nerifrån för att sen borra med 18mm uppifrån och inte igenom plasten på dosan och sen borrar du bara precis så slangen/röret går igenom och limmar i dosan och fäster ordentligt på vinden.
 
Borra uppifrån med ett klent borr.
Då kan du enkelt göra flera försök tills du hittar dosan.
Väl på rätt plats är det bara att borra med rätt dimension.
 
Väggarna är mkt tunna, och det är putsväggar, ev mursten i gällande vägg men tror ej det. Borra från dosan uppåt hade varit lätt men det blir svårt eftersom jag måste borra upp med en vinkel som gör att jag kommer komma för snett och därmed kanske inte äns träffa vinden utan ut i väggens andra sida. Har kakel o tätskiskt på ena sidan väggen o vill inte riskera borra igenom väggen.

Borra småhål ned vågar jag inte, nyrenoverat hemma o vill inte ha hål i varken badrumstaket eller hallen. Finns det inga elektroniksa hjälpmedel eller alternativt en 90 graders borr-historia man kan använda?

Handen på hjärtat tror jag lösningen är att mäta. Måste "bara" skotta bort allt kutterspån + isoleringsmattorna på vinden för att blotta väggarnas ovansida. Eller enkalst som skrevs inan (men inte snyggast) ett utapåliggande rör de 30cm som är upp till taket.
 
Går det inte att dra fram ledningen, via någon omväg, m.h.a. befintliga rör? (Det kanske går att lägga kulo, mindre synligt, någon annanstans i huset?)
 
En "90 graders borr-historia" finns. som en extra chuck med 90 graders sväng. Har lånat och använt ett par gånger. Inget precisionsverktyg, men praktiskt. Min minnesbild säger mig att den precis bör rymmas i en el-dosa. Och så måste du ha lämpligt långa borrar.
 
Har du taklist kan du lossa på denna och borra upp med smal borr i vinkeln vägg/tak med borren i centrum av dosan, då bör du få en bra uppfattning om var du är
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
G
Eller om du reda har en takdosa i mitten av rummet, så kanske du inifrån den kan borra ett minimalt hål rakt upp till vinden. Då kan du med lätthet mäta ut var väggen är. Då hittar du i alla fall mitt i väggen, sidledsmätningen kanske kan lösas på annat sätt. Har du dubbla takdosor så får du ju en triangel med en skärningspunkt.
 
Redigerat:
Brukar använda en 10mm borr som är en meter lång när jag ska göra sådana borrningar. Den är lite flexibel bara man får en början i dosan kan man nästan borra rakt upp. Man får trycka hårt så den böjer sig och hålet blir nästan helt rakt. sen kör man med en större från andra hållet så kabeln passar.
Hoppas ni förstår. ;)
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
När det är spånisolering så sitter det förmodligen små plåtdosor också och inga, lite större, plastdosor.

Hur är rördragningen? Allt går i väggarna, det är inget rör som går upp ur väggen och sedan längs taket, d.v.s kommer upp där du tänkt borra?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
När det är spånisolering så sitter det förmodligen små plåtdosor också och inga, lite större, plastdosor.

Hur är rördragningen? Allt går i väggarna, det är inget rör som går upp ur väggen och sedan längs taket, d.v.s kommer upp där du tänkt borra?

//Patrik
Det finns ingen el, rör eller dosor dragna upp på vind. All el går i väggar.
 
Inga takdosor för lampor alls?

Förslaget med superlångt borr så att man kommer åt att borra (nästan) rakt uppåt från dosan tycker jag låter riktigt vettigt.

Annars fräsa/mejsla in ett rör i väggen. Borde inte ta så lång tid för en så kort sträcka..
 
Det bör finnas ett rörutlopp för taklampa mitt i taket.
Vad ska du dra i röret? Är det en matning någonstans? I såfall kanske du kan borra rakt upp bredvid rörutloppen för taklampa och fiska ner en slang. Dra i en fas från kopplingsdosan till rörutloppet och sedan sätta ett utanpåliggande taklamputtag.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.