Kommer bygga ett garage med en enda stor platta men bara halva plattan där varmgaraget med golvvärme är kommer vara uppvärmd vintertid. Det är en enda sammanhängande träkonstruktion i övrigt.

Måste och bör man dela av plattan mellan denna varm och kall del?
Ska göra den med leca stödbalk och det innebär en del jobb att dela av den och hålla båda plattorna separerade.
 
Stora plattor brukar vara avgränsade med plattjärn, detta borde du också kunna göra med kanske 1cm cellplast limmad på ena sidan (eller fäst på något sätt) för att slippa att den kalla del av plattan suger ur värmen ur den varma?
 
Daveman skrev:
Mr sounds idé är itne alls dum men du ska inte använda plattjärn utan dymlingar.
liknande dessa.
[länk]

om du ändå ska bygga en vägg ovanför kan du lika gärna använda 50mm cellplast, man ska inte vara dumsnål.
Ska min isolerade vägg stå precis intill denna 50mm cellplast?

Alltså varm betongplatta - vägg fram tills plattan är slut - cellplast - kall betongplatta.
Hur mycket rör sig detta vintertid? Har jag kanske 10-15grader i garaget på vintern och inget alls i carportdelen. Det är ju en och samma träbyggnad i övrigt så det kan väl inte röra sig så mycket?
 
Gjorde så här att jag ställde där plattorna skiljer varm/kall 50mm celplast på högkant. Den går inte ända upp utan det är ca 5cm betong ovan cellplasten. Armeringen bruten här.
Men det är på ytan en enda betongplatta.

Exakt över denna skarv ska isolerade ytterväggen stå. Den kommer garanterat spricka just här men sprickan blir under väggen och kommer aldrig synas :)
Mycket nöjd med min lösning så här långt.
 
Mikael_L
Jag måste faktiskt säga att jag är förundrad över varför du öht bygger detta tvådelade garage/carport.
Fast med alla saker som kostar som ett garage i carportsdelen.

Du tänker ha väggar, du tänker ha betongplatta.

Den, i sammanhanget, mycket lilla kostnaden några tiotal balar isolering och en garageport betingar skulle jag utan tvekan själv investera och göra ett riktigt garage av den där delen direkt.

Sen var det kanske en finess med värmegolv i endast halva, den värme som spiller över till det kalla garaget bidrar med några graders uppvärmning där och håller ner rH i det garaget och därmed mögel och andra fuktrelaterade problem på stången. Bilen där torkar upp lite bättre och snabbare m.m.

Och slutligen en 2 eller 9kW byggfläkt för att dra upp temp även i den garagedelen vid tillfälliga behov.

Men utan tvekan skulle jag göra det till ett riktigt garage direkt, fast ev ett kallgarage.
 
Mikael_L skrev:
Jag måste faktiskt säga att jag är förundrad över varför du öht bygger detta tvådelade garage/carport.
Fast med alla saker som kostar som ett garage i carportsdelen.

Du tänker ha väggar, du tänker ha betongplatta.

Den, i sammanhanget, mycket lilla kostnaden några tiotal balar isolering och en garageport betingar skulle jag utan tvekan själv investera och göra ett riktigt garage av den där delen direkt.

Sen var det kanske en finess med värmegolv i endast halva, den värme som spiller över till det kalla garaget bidrar med några graders uppvärmning där och håller ner rH i det garaget och därmed mögel och andra fuktrelaterade problem på stången. Bilen där torkar upp lite bättre och snabbare m.m.

Och slutligen en 2 eller 9kW byggfläkt för att dra upp temp även i den garagedelen vid tillfälliga behov.

Men utan tvekan skulle jag göra det till ett riktigt garage direkt, fast ev ett kallgarage.
Tack uppskattar input det är kanon.
Mitt försvarstal :)


Carport delen kommer inte vara uppvärmd därför hade jag tänkt strunta i att isolera väggar, lösulla vinden samt ha en port eller liknande. Men om jag skulle vilja kan jag lätt göra detta i framtiden. Har golvärme klart i plattan så det är bara att vrida på om jag vill ha varmt också.


25 för port och ska den vara i carporten så ska den vara motordriven med fjärr ytterligare 20, kanske 20 för material för att isolera och osb och gipsa, samt om jag inte gör det själv ytterligare lite arbetskostnad.
Ca 80 papp extra på mitt redan svindyra garage :)


Livet är långt (förhoppningsvis) och vad ska jag göra på semestern när jag byggt klart garaget och smällt upp huset?


Har jag pengar och tid över och behöver något att göra kan jag köra projektet carport till garage i framtiden. Har ju inte byggt huset ännu så jag har en hel del kvar att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.