Vi planterade ett par rosenbuskar för någon månad sedan i rabatten bakom huset. Ganska kort tid därefter noterade jag att myror i mängder sprang omkring på buskarna. Att myror gillar bladlöss har jag något svagt minne av, men är det hela sanningen?

Skulle det till och med kunna vara så att myrorna använder rosenbuskarna som farm för bladlössen? Så att ifall man gör sig av med myrorna försvinner bladlössen? (Jag har ingen aversion mot myror rent generellt, men precis just den lilla rabatten skulle de kanske kunna undvika...)
 
Du har helt rätt i dina tankar, myrorna använder bladlössen som "mjölkkor". De är mycket rädda om sina skyddslingar, så om det dyker upp några andra insekter som skulle kunna vara ett hot mot mjölkbeståndet som nyckelpigor och annat, tar myrorna ihjäl dessa.
Det innebär att, för att lyckas bra med bladlössbekämpningen, måste myrorna väck. Men i och med att myrorna är borta försvinner inte bladlössen utan dessa måste bekämpas för sig.
 
Tack för svaret!

Då ska jag ut på myrjakt i helgen.
 
Annars duschar du bort bladlössen med såpalösning.
 
Johan Gunverth skrev:
Annars duschar du bort bladlössen med såpalösning.
Och myrorna kommer inte skaffa nya bladlöss då?
 
Nu får vi hålla isär sakerna här. :)

Bladlössen måste bekämpas för sig:
a) Antingen med såpavatten med tillsats av T-röd, eller annat kemiskt preparat. Problemet med detta är ju att man måste gå omkring och spraya var och varannan vecka.

b) Man låter bladlössens naturliga fiender frodas. Fördelen med detta är att man inte behöver gå runt och spraya.
För att detta skall fungera måste myrorna väck vilka annars tar död på fienderna. Myrorna i sig "planterar" inte ut bladlöss men ser till att de kan föröka sig explosionsartat. När man tagit undan myrorna kan man behöva tillsätta lite fiender som nyckelpigor, steklar och blomflugelarver. Dessa finns att köpa om man själv inte har lust att gå ut på jakt med håv i skogen.:p
Länk: http://www.nyttodjur.se/produkt/bladlusgallmygga-och-parasitstekel.aspx
 
Raceman skrev:
Nu får vi hålla isär sakerna här. :)

Bladlössen måste bekämpas för sig:
a) Antingen med såpavatten med tillsats av T-röd, eller annat kemiskt preparat. Problemet med detta är ju att man måste gå omkring och spraya var och varannan vecka.

b) Man låter bladlössens naturliga fiender frodas. Fördelen med detta är att man inte behöver gå runt och spraya.
För att detta skall fungera måste myrorna väck vilka annars tar död på fienderna. Myrorna i sig "planterar" inte ut bladlöss men ser till att de kan föröka sig explosionsartat. När man tagit undan myrorna kan man behöva tillsätta lite fiender som nyckelpigor, steklar och blomflugelarver. Dessa finns att köpa om man själv inte har lust att gå ut på jakt med håv i skogen.:p
Länk: [länk]
Och vad händer om myrorna inte har några bladlöss att ta hand om? Äter upp busken i ren illvilja? :cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Och vad händer om myrorna inte har några bladlöss att ta hand om? Äter upp busken i ren illvilja? :cool:
Näää, de kommer flytta till något ställe där man är snällare mot myror. Göteborg kanske? :p
 
Redigerat:
Är det ingen risk att plantorna tar skada av t.ex. T-röd ??
Hur ser en rekomenderad blandning ut då om jag ska blanda till en liter..? Hur mycket av varje del blir bra?

Tar man inte automatiskt död på myrorna också om man sprutar dom med såpblandningen?
 
Spruta inte direkt ovanpå blommorna och inte i starkt solsken, då kan bladen gulna. Jag har inte sett att plantorna tar skada av T-röd i de koncentrationer som avses.

En blandning som fungerar bra är:
10-15 ml såpa
10-15 ml T-röd
till 1 liter vatten

Myrorna dör inte av såpan. Anledningen till att bladlössen gör det är att de andas genom huden. Såpan gör att ytspänningen på vattnet blir låg. De andas helt enkelt in vatten och såpa i kroppen och kvävs. Av den anledningen är det viktigt att blandningen hamnar lössen. Spruta med finaste strilen.

Vad T-spriten gör vet jag inte riktigt men det blir i alla fall effektivare med den. Kanske är det så att den har lätt giftverkan, eller också så blir vissa löss fulla av den och ramlar ned och slår ihjäl sig.:p

Vad jag noterat efter sprutning är att luskolonierna oftast sitter kvar på samma plats efter behandlingen, och då tror man lätt att behandlingen inte haft någon verkan. Men petar man lite på dom rackarna eller lyfter bort några rör de sig inte ur fläcken... de är stendöda.:wow:
 
Raceman skrev:
...Vad jag noterat efter sprutning är att luskolonierna oftast sitter kvar på samma plats efter behandlingen, och då tror man lätt att behandlingen inte haft någon verkan. Men petar man lite på dom rackarna eller lyfter bort några rör de sig inte ur fläcken... de är stendöda.:wow:
Noterade även att häggspinnmal dog ögonblickligen av såpaduschen. Fungerade dock inte på de larver som just nu äter mina röda vinbärsbuskar. De får jag skaka ner.
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/173731-haeggspinnmal-motmedel-som-funkade.html
 
Raceman skrev:
Spruta inte direkt ovanpå blommorna och inte i starkt solsken, då kan bladen gulna. Jag har inte sett att plantorna tar skada av T-röd i de koncentrationer som avses.

En blandning som fungerar bra är:
10-15 ml såpa
10-15 ml T-röd
till 1 liter vatten

Myrorna dör inte av såpan. Anledningen till att bladlössen gör det är att de andas genom huden. Såpan gör att ytspänningen på vattnet blir låg. De andas helt enkelt in vatten och såpa i kroppen och kvävs. Av den anledningen är det viktigt att blandningen hamnar lössen. Spruta med finaste strilen.

Vad T-spriten gör vet jag inte riktigt men det blir i alla fall effektivare med den. Kanske är det så att den har lätt giftverkan, eller också så blir vissa löss fulla av den och ramlar ned och slår ihjäl sig.:p

Vad jag noterat efter sprutning är att luskolonierna oftast sitter kvar på samma plats efter behandlingen, och då tror man lätt att behandlingen inte haft någon verkan. Men petar man lite på dom rackarna eller lyfter bort några rör de sig inte ur fläcken... de är stendöda.:wow:
Perfekt. Tackar.
Ska gå på mitt nyplanterade äppelträd. Har också observerat myror på trädet och tittade närmare.
Bladen längst ut på nästan varje gren är fullsmockade med bladlöss på bladens undersida. En del av bladen har börjat krylla sig. Läste att det bäste man kan göra är igentligen att knipsa av dom bladen lössen sitter på men då skulle grenarna bli ganska så nakna och inte se så trevliga ut.
Ska testa med såpablandning först.
 
Satt upp en limring runt körsbärsträdet. Sprutade såpvattnet det tipsas om här.
Imorgon är det inspektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.