Hej

Ska lägga lite tak och tänkte kolla om lokala brädgården hade råspont som var ändspåntat hemma, det hade dom inte.
Sen har jag ring byggmax, beijer, np nilsson och ingen av dom har ändspontat, varför?

Har läst att det går fortare och blir mindre spill och det är samma pris med som utan ändspont.


Använder inte proffsen ändspontat? Dom om några brukar vilja bygga så snabbt som möjligt.

Hur kort får sista biten vara innan den är för kort när man lägger ändspåntat?
 
All råspont jag köpt till tak och annat har varit ändspontad. Tror tillochmed Byggmax hade det tidigare.
 
som sagt jag har ring till byggmax och dom hade INTE ändspontat i någon butik, inte heller hade npn, beijerbygg i ängelholm och woody det.
Men woody kunnde beställa hem.
 
Det vanliga måste nog vara utan ändspont. Skarva fallande, max 1 skarv/ 3:dje bräda i takstolsfacken.
 
Trots att jag inför varje takbygge letat efter ändspontad råspont har jag till dags dato ännu inte så mycket som ens sett en ändspont. Ingen virkeshandlare jag varit i kontakt med har fört det eller ens kunnat ta hem det. Så jag börjar tro att det tillhör samma kategori som snömannen.
 
Beijer har det, i alla fall i Uppsala.
 
Byggde en lekstuga förra månaden och då hade iaf Byggmax ändspontad råspont.
 
Så det finns i Stockholmstrakten, men inte i Skåne eller Blekinge.
 
Vill starkt minnas att den råspont 22x95 jag köpte på Byggmax Kållered förra året i augusti inte var ändspontad. Om det är en regional företeelse är det ju lite spännande :)
 
Mikael_L
Men vad tusan, det låter helt otroligt.
Jag trodde den icke ändspontade var utrotad idag.
På byggmax är det ändspontat, på "min egen" XL-bygg är det ändspontat, osv. :O



Reglerna för läggning är:
Inte två skarvar bredvid varandra i samma takstolsfack, dvs en minst en oskarvad bräda mellan.
Skarvar får vara varsomhelst, behöver inte vara på takstol.
Detta gäller 21mm råspont, det är kanske andra "regler" med 17mm råspont. :|
Sen tror jag en del mindre nogräknade personer även låter en skarv finnas ute på takfallet, men själv skulle jag inte göra så, minst en spik i varje bräda får det väl vara. ;)

Enligt träguidens hemsida kan man spika 95mm råspont med en spik i varje takstol och 120mm råspont med 2 spikar i varje takstol.
Jag följde dessa råd och spikade min 95mm råspont med en spik i varje takstol, men dock med två spikar i yttersta takstolarna samt fullspikade med två spik de 3 första raderna spont vid takfoten och vid nocken.
Bara så vind och torkvridning i virket ska få lite svårare att lyckas ställa till med något. :)
 
Skansen år 2312:
Guiden: ... taket är byggt med den för stockholmstrakten så typiska tekniken med fackverkstakstol, ändspontad råspont, papp och betongpanna...
Åhörarna: aah! ooh!
 
Mikael_L
Döp om skiten till mälardals-spont. :D

Den finns åtminstone rikligt i Uppsala.
 
Mikael_L
I höstas stötte jag på en nyhet för mig.
Ändspontad glespanel, 28x70.

Perfekt i innertaken, bara skjuta ihop skarvar var som helst, inget spill. d^_^b

Men "min bygghandlare" kunde tyvärr inte få tag på den. :S
 
P
Jag ville också ha ändspontat då mina takstolar inte sitter direkt med exakt mått så det skulle bli mycket kapande
Min Woody handlare hade inte men säljaren kontrollerade upp det och dom beställde direkt från sågen (dom köper rätt mycket) och nu har jag 2700 lpm liggande och väntar på min semester. :D Fick även i fallande längder så skarvarna kommer att bli helt huller om buller....
Säljaren sa att idag så används ofta råspont luckor men som sagt mina takstolar gillar dom inte....

Och jag har inte heller sätt ändspontat någon annanstans.. Mikael_L du måste skela med ögonen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.