Bosch GSR 10,8 V-Li-2 eller AEG BS 12C2 Li

  • Bosch GSR 10,8 V-Li-2

    50 Röster 72,5%
  • AEG BS 12C2 Li

    19 Röster 27,5%
  • Antal röster
    69
Nu såg jag att Jula säljer med 2 batterier + ficklampa för 999:-
Känns som ett bra erbjudande.

/P
 
Verkligen ett kanonpris, även om det ser ut att vara den enväxlade versionen.
 
Jag har haft både den enväxlade och den tvåväxlade, och jag gillade den enväxlade mycket bättre.
Den är bara lite långsammare vid borrning men mycket snabbare vid skruvning.
 
Ämnen sammanfogade/mod
 
Jag behöver kanske ingen ny skruvdragare egentligen (fast det behöver man väl alltid?) men var på Bauhaus igår och de kör 995 kr för AEG:s lilla enväxlade skruvdragare med två lithium-batterier, väska och en ficklampa. Jag var tvungen att slå till och man har 60 dagars öppet köp. Priset ska gälla fram till och med 6 mars. Samma paket Jula har haft kampanj på till samma pris ett tag men på Jula är den slut sedan länge.

Jag har inte öppnat lådan än men det lutar åt att jag behåller paketet. Så kolla in er lokala Bauhausbutik. I Uppsala hade de en lastpall kvar.

De hade också samma skruvdragare för 795 kr fast då var det med ett batteri och utan ficklampa. Ficklampan kan jag vara utan men det andra batteriet tycker jag är värt 200 kr.
 
Jag vill verkligen slå ett slag för AEG:s lilla enväxlade. Köpte den som ett komplement till den större skruvdragaren och kunde inte vara nöjdare! Den drar i större skruv än jag trodde var möjligt och klarar att jobba kontinuerligt under en längre tid.

Någon nämnde i ett tidigare inlägg att ett minus var att batteriet tvärdog, det ser jag snarare som ett tecken på kvalité. Jobba tills batteriet är slut, sedan byta till det andra.

Har dock inte testat Bosch lilla blåa och kan inte jämföra.
 
Det där att batteriet tvärdör är en egenskap hos lithium-batterierna, som är samma för dragare av alla märken. De batterierna ger ju nästan full kraft in till sista elektronen. Sedan är det nån elektronik som slår ifrån, så man inte tömmer batteriet helt. Det kan ju upplevas som att det tvärdör.
 
..och om ni jämför dessa med DeWalt DCD710S2, hur står sig den i konkurrensen? Är sugen på en sådan.

En annan fråga, om man väljer en med bitsfäste istället för chuck, hur funkar det att borra med den då? Sitter borren fast ordentligt eller börjar de glappa efter ett tag?
 
Jag kan svara här också, eftersom jag har ägt 10,8v maskiner från Bosch, AEG, Dewalt och Hitachi.

Dewalt modellerna är bland dom större, men just DCD710S2 är väldig trevlig att använda.
Delvis tack vare batteriet i botten som dessutom är ganska platt så maskinen står bra.
Men även känslan i avtryckaren är grym, den är väldigt rapp.

Som allround 10,8:a är dewalt dcd710s2 bäst enligt mig, men som en liten extramaskin så skulle jag nog nu säga att hitachi db10dl är bäst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.