Hej!

Jag har en fundering kring takstolar för pulpettak (alltså tak som går obrutet från en ände av huset till den andra).
Vad är det för typ av takstolar man använder i ett sådant tak OM man skall ha parallelltak (dvs. innertaket följer yttertakets vinkel)?

Finns det några maxlängder på sådana takstolar, hur stora / djupa är dom ungefär och vad kostar en takstol av denna typ som är runt 10 meter?

Vet ni något företag som gör takstolar i Bohuslän / på västkusten?

Tittar ni på Trivselhus A:011 (http://www.trivselhus.se/husskisser/a011/) så ser ni ett tak som liknar det jag har tänkt. Dessutom ser man på planritningarna att det inte finns någon bärande vägg i mittensektionen. Kan takstolarna klara ett spann på 10 meter tror ni?

Tacksam för svar kring detta. Står lite lätt still i mina ritningstankar nu när jag inte vet om det är ens är praktiskt möjligt.

Bifogar några bilder på A:011 här, hoppas inte Trivselhus blir arga nu:


Mvh Richard
 
  • A011_plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A011_bak.jpg
Enklast är väl limträ eller kertubalkar, de finns i lager upp till 12 m har jag för mig det finns lite beräkningsprogram på nätet, jag har själv använt det som finns på moelven hemsida. Ett ca pris är 300-450kr/m (grovt) beroende på dimension m.m.
Edit: enklast var att ta i det blir rejäla dimensioner. Men såg någon tråd här inne om en som gjort något liknande.
 
Redigerat:
Tack för svaren!

pbengtsson: Det är med andra ord ganska dyrt att bygga denna typ av tak. Om man jämför med en vanlig takstol som inte är farligt dyr i dessa dimensioner.
Frågan är om man kanske borde avlasta merparten av takstolarna i mitten och välja mindre dimensioner för att uppnå en någon sånär rimlig kostnad. Är detta möjligt måhända?

haavard: De där parallellfackverken är gjorda i metall. De måste vara hiskeligt tunga antar jag och dyra också troligen. Känns som det inte går att lägga sådana på väggarna utan att behöva förstärka väggarna rejält. Får höra med dem imorgon.

Hittade ett pris på kertobalkar för 380 kr / lpm inkl. moms vilket ger ca. 4200 / balk
Om huset är typ 18 meter brett så är det iaf 16 balkar vilket ger ett totalt pris på 66900 kr. Känns lite saftigt men det kanske är gängse pris?

Är det någon som har någon skojig ide på hur man optimera bort kostnad i en sådan här situation. Som sagt, kanske avlasta och gå ner i dimension för att undvika för stora spännvidder.

Mvh Richard
 
Redigerat:
Har smurfat runt lite nu och sett bilder på takkonstruktioner (ex. passivhus) där dom använder sig av H-balkar / HI-balkar (http://www.byggbasen.com/ftg/masonite_beams_ab/16225.html eller se bild nedan).

Är detta något som kan användas i detta scenario?
Klarar dom motsvarande laster, hur ligger dom till prismässigt och hur nära skall dom ligga varandra? Är det 1.2 meter mellan varje eller behöver dom vara närmre?

Är det någon vänlig själ som kan tänka sig att sprida lite ljus kring detta så är jag tacksam!

Mvh Richard
 
  • passivhus takstol h-balk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmagroup har ett beräkningsprogram för masonitebalkar. Jag försökte med snözon 1,5, spännvidd 10 m och cc 70cm. Då utnyttjade jag deras största balk till 98%.
 
Hej igen!
Är det måhända Masonite Design System 1.9 du har laddat ner?
Jag får felmeddelandet "Alla kontrollerade tvärsnitt överutnyttjade" - troligen för att mina mått är för stora.

Dock har jag ringt runt till Beijer, Bauhaus, Woody, XL Bygg, m.fl. (alla återförsäljare av Byggma's lättbalk) och bett dem ge mig en ungefärlig dimensionering / pris. Svar kommer förhoppningsvis imorgon.

Hur som helst så har jag ett ungefärligt pris på limträ också och det hamnade på 395 kr / lpm. Ett prel. pris på lättbalkar är ca. 300kr / lpm. Så det är allt ganska stor skillnad.

Nästa steg:
Är det någon som har en bra beskrivning av hur ett parallelltak är uppbyggt. Kan man utgå ifrån genomskärningsritningen från passivhus?

Mvh Richard
 
Det går att bygga balkar som håller. Du har valt en mycket exklusiv utformning, och får vara beredd på att den kostar därefter. Men frågan är hur tjockt tak du är beredd att acceptera. Det kanske blir nånstans runt metern, vilket förmodligen ställer till din design.
 
Richard Bygg skrev:
Hej igen!
Är det måhända Masonite Design System 1.9 du har laddat ner?
Jag får felmeddelandet "Alla kontrollerade tvärsnitt överutnyttjade" - troligen för att mina mått är för stora.
Ja.
Jag fick samma felmeddelande men genom att testa olika mått/värden blev det godkänd. Nu senast med snözon 2,5 och cc 50 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.