Bor ute i skärgården på västkusten och ska i helgen börja skruva min trall, har köpt A4-skruv från VSB och har även A2 från Essve... Så om några år kan jag återkomma med resultatet vilket som är att föredra...
 
6
Essve skruven ar sakert bra. Far hoppas deras ytbehandling klarar kemikalierna i det tryckimpr virket.

Ganska roligt test da man inte har med Sveriges mest salda trallskruv 4,2 x 55 i A2 material. Skulle gissa att den star for ca 50% av alla trallskruv som saljs.

Lite skrammande att det verkar som Heco fuskar med A4 materialen. Vore omojligt att det skulle borja rosta pa 15 veckor om man anvande ratt material.

Sedan ar det markligt att en skruv dar du maste kassera 25%(Gunnebo) for att bitsen inte gar i far sa bra betyg.
Blir en dyrt alternativ.

Skruva pa.
 
jerk skrev:
Om du ska skruva 4000 skruv så borde du köra bandad skruv och skruvautomat så slipper du krypa och det två dagar extra. Den är inte så mycket dyrare.
Finns det bandad trallskruv och vilken skruvautomat klarar dom i så fall?
 
Zero skrev:
Finns det bandad trallskruv och vilken skruvautomat klarar dom i så fall?
Vill också ha svar på den frågan. Finns den bandad och till vilken maskin.

Altan på 120m2 på g så bandad skulle uppskattas ;)
 
Titta överst på denna sida?
 
Bandad trallskruv passar nog dom flesta skruvautomater.
 
Zero skrev:
Finns det bandad trallskruv och vilken skruvautomat klarar dom i så fall?
Det finns bandad trallskruv, skruvautomaten bör ha lägre varvtal än en standard gipsskruvautomat och även klara 55mm skruvlängd. Kolla på Makita dom har en speciell för lite tyngre skruvning.
 
matte75 skrev:
Test på trallskruv finns här:
[länk]

Känns som jag valde rätt då jag valde Essve Torpedo Max corrseal.
Vart hittar man den skruven?
 
ThomasLindgren skrev:
Vart hittar man den skruven?
AB KarlHedin och en massa andra byggfirmor har Essves sortiment.

Har skruvat ~2000st from i fredags, med mycket gott resultat.
1 skruv var böjd, 1 skruv hade 4kantskalle istället för torx20, inte mycket att klaga på. :)
 
6
ThomasLindgren skrev:
Vart hittar man den skruven?
Jag köpte mina skruvar på Beijer samtidigt som altanvirket.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jaha, vad ska jag välja till min tryckta 34x145 nu då; A4, opåverkad av tidens tand men rätt mjuk - eller nån C4-variant, billigare och kraftigare men eventuellt med risk för missfärgningar t ex i torxspåret.

Var tidigare helt inne på A4, men efter att ha skruvat en hel del rostfri ankarskruv på sista tiden, och lyckats runddra torxspåren på en handfull så fort jag slarvat lite med greppet, är jag inte lika säker längre. Sneglar lite på Essve Max Corrseal 4.8x70 istället, verkar prisvärda.

Ahh, dessa I-landsproblem som ständigt plågar en... ;)

PS.
Någon som testat Biltemas nya A4-skruv med T20, slipad spets och fräsgängat skaft?
http://biltema.se/sv/Bygg/Skruv-och-Bult/Rostfritt-stal-och-Syrabestandigt-A4/Trallskruv1/
 
Jag var och köpte 1400 Heco A2 på Jula, 79:-/200st, erbjudande fram tills nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.