Nu är jag strax klar med badrummet.. det har tagit lite tid men skönt att snart få ett slut på det. Sen är det ju bygge av ny altan som är nästa projekt. :D Lite mer mitt gebit!

Men hur som helst.. nu till min fråga:

Jag tänkte sätta en golvlist i badrummet och undrar om någon annan har lagt mosaik eller kapat klinker på ca 5-6 cm och använder detta som golvlist? Anledningen är att det blir en snyggare och jämnare övergång mot vägg över hela badrumsgolvet..

Om någon gjort detta, hur har ni sen gjort med den vassa kanten ovanpå listen isåfall? Har ni jämnat till den med lite sandpapper eller finns det något bättre sätt?


Mvh
 
T
Nu hänger jag inte med riktigt, vadå golvlist?

Du har väl kakel på väggar och klinker på golvet?
 
Helt rätt... men tyvärr så livar det inte riktigt jämt i hela badrummet, så jag tänkte att istället för att lägga någon ful mjukfog eller liknande, så om det istället gick att sätta dit en list längs golvet antingen i mosaik eller att kapa till bitar på 5-6 cm av samma material som klinkern som ligger på golvet..
 
T
Har jag aldrig sett eller ens tänkt tanken. Vadå inte livar jämt? Bilder?
 
Hmm.. okej! :S Nej tyvärr ingen kamera hemma för tillfället, men kan kolla imorgon om jag kan låna en. Det jag menar med att det inte riktigt livar jämt (har ej lagt klinker än, görs imorgon) är att när jag måttar med klinkern (lade ut några bitar på golvet för att bl.a få till mosaiken inne i duschhörnan) så blir det på en liten glipa mellan kaklet på väggen och klinkern på golvet. Tänkte att istället för att försöka "dölja detta" så kanske man kunde göra en snygg golvlist i hela badrummet, som samtidigt ser ut att ha varit påtänkt från första början.
 
Eller ska jag helt enkelt skära till en kakelbit och lägga den där så den hamnar kant-i-kant med golvet och sen bara foga?
 
T
Har du inte skurit dom nedersta plattorna så att dom går ända ner till golvet? Blir det en stor glipa? Kan du spackla upp en kant med fix så att det når upp till väggplattan?
 
Jag har inte skurit alls, utan måttade just så att fixet och klinkern skulle hamna under kaklet med ca 3 mm.. I all hast som jag började kakla så tänkte jag inte på att det tyvärr blir en glipa med tanke på att golvet lutar lite. Det skulle absolut gå att spackla upp en kant till den nedersta plattan, men saken är den att det kommer ju att synas även när klinkern ligger på plats..
 
Jag borde ha använt en laser med tanke på att det här är min första badrumsrenovering.. nu har jag bara gått efter vattenpasset och platta för platta, dvs inte sett helheten. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.