Har upplåtit ett servitut för byggande av väg på min tomt. Nu finns det en risk att vägbyggnationen kommer att påverka grunden som mitt garage står på. Risken är att gruset som garagegrunden är byggd på komma att börja glida ner mot den väg som grannen ska bygga på min tomt. Jag kommer inte använda vägen då jag har egen infart.

Ska grannen ellerjag betala för en stödmur förgaragegrunden på den sidan där vägen ska byggas?
 
Den som kommer att anlägga vägen och betalar vägen.
 
Låter vettigt.Hur säker är du på det ?
 
Om det INTE uttryckligen står i servitutet vem som skall betala och anlägga vägen, så är det alltid den fastigheten som har en "förmån" som skall stå för kalaset. Det är jag 100% säker på.
 
Tackar för det. Ville bara känna mig helt säker, inte ifrågasätta din kunskap. Tack igen :)
 
En del servitut jag skrivit där vi delat en gemensam väg, som dock belastar min fastighet, så har jag varit tydlig och skrivit in fördelning i % vem som står för vad både gällande anläggning och underhåll.

(Jag brukar dock undvika att tillåta servitut på fastigheter, då det ALLTID är till nackdel vid försäljningar osv. Jag anser det är bättre att göra en överenskommelse i form av en nyttjanderätt, tex arrende.) Då slipper man även lantmäterietsförrättningskostnader och man kan även skriva in sådana avtal som i princip blir lika starka som ett servitut. Dock är maxlängden 50 år på ett sådant. Ett servitut kan vara förevigt.
 
Jag ar tänkt mig att den som får förmånen står för allt rörande byggnation och underhåll och ev. kostnader för att inte skada min fasstighet egendom. Då verkar det stämma. Detaljer som schaktmassor som blir vem har rätt använda dem? Trädfällning och bortforsling av detta? Också den somhar förmånen misstänker jag?
 
Nu börjar du komma djupt ner i juridiken i frågor som man vill skall stå beskrivit i ett servitut! Om det inte finns med i servitutet blir det knepigare.

Om inget står i servitutet så har jag med framgång drivit frågorna på följande sätt:
*Underhåll - Det står den som använder vägen för till 100% OBS tänk på att du INTE får nyttja vägen alls för att det skall fungera.
*Trädfällning står den som har förmånen för, dock så kommer vi till den knepiga delen. Den som har förmånen skall lämna kvar virket i till fastighetsägaren. Det finns inget krav med bortforsling gällande detta. Jag drev ett sådant ärende med framgång för 3 år sedan. Där mitt företag röjt fram en väg så den blev farbar. Vi lämande stockar och grenar i virkeshögar och körde bort riset. F-ägaren ville vi skulle ta bort allting, vilket vi inte gjorde. Det blev processat och tillslut blev det en förlikning där han betalade oss för att köra bort det.
*Schaktmassorna bör vara samma som ovanstående, dvs det är din egendom, men har aldrig drivit ett sådant ärende, så vet faktiskt inte med säkerhet.

Alla ovanstående punkter gäller om du själv INTE använder vägen, för då blir det problem om vem som skall betala samt utföra drift och underhålla utav den.

Tänk på att hänvisning till lagar och paragrafer är sista utvägen, man kommer längst med att lugnt och sansat komma överens med varandra!

Har du inte skrivit servitutet ännu, så få med alla ovanstående punkter om vem som ansvarar för vad, du och den som har förmånen kommer att tjäna på det i längden!
 
Tyvärr är det redan skrivet, hade aldrig trott att så mycket detaljer skulle dyka upp. Det verkar som om jag ville använda schaktmassor för eget bruk så skulle man kunna göra det. Eller avstå för att få det lite lugnare....
 
Göran.W
schaktmassor, träd och liknande på din tomt är din egendom som du antingen behåller själv eller ser till att det blir bort fraktat på väg byggarens bekostnad.
Du kan tom ta betalt för schaktmassorna om väg byggaren vill ha dom men det är nog lite dumt för det kan väl upplevas på ett väldigt negativt sätt och förstöra grannsämjan.
 
Det var iofs. intressant att läsa aedevalls inlägg, för det låter ju där som att vägbyggaren inte är skyldig att forsla bort fällda träd, och ev. inte heller shaktmassor. Om man nu antar att massorna inte kan nyttjas av någondera ägare, då skulle det alltså ändå kunna bli den tjänande fastighetsägare som får bekymret att ta hand om massorna, låter konstigt.
 
hempularen skrev:
Det var iofs. intressant att läsa aedevalls inlägg, för det låter ju där som att vägbyggaren inte är skyldig att forsla bort fällda träd, och ev. inte heller shaktmassor. Om man nu antar att massorna inte kan nyttjas av någondera ägare, då skulle det alltså ändå kunna bli den tjänande fastighetsägare som får bekymret att ta hand om massorna, låter konstigt.
Shacktmassorna kan jag som sagt inte svara på, men jag använde ett kryphål gällande äganderätten när det gällde träden. Vi "förlikades" så man vet aldrig vad utfallet blivit. Men vi hittade ett kryphål i jb gällande äganderätten.:p
 
Efter ett samtal med villaägarnas jurist så verkar det som att den som bygger vägen får inte åsamka skador för den som gett servitutet och ska dessutom återställa allt, typ forsla bort schaktmassor,stubbar osv. Det verkar som om markägaren har rätt till schaktmassor, det är ju jord från markägaren. Men om ingen vill ha dessa ska vägbyggaren ta bort det. Men naturligtvis är det bästa att ha dealjernat reglerat i avtal. Svårt att veta allt man kan råka utför innan man skriver avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.