Finns det möjligheter att få ett vägservitut reglerat så att trafiken bara gäller för fritidshus och inte ett nybyggt permanentboende? I avstyckningen från 1967 står det:
Servitut:
Med området följer rätt att för utfart mot allmän väg använda å stamfastigheten befintliga vägar samt dessutom rätt att å stamfastigheten upptaga brunn.

De som har fritidshuset planerar att riva det och ersätta med ett nytt hus och vägen går mellan byggnaderna på fastigheten vägen går över.
 
Jag ser inte varför Lantmäteriet skulle gå med på det.
 
Jag tror att det blir svårt att få bort servitutet, men kanske kan du få igenom en annan dragning av vägen (vid sidan av byggnaderna istället för mellan).
 
LM skulle kunna utplåna servitutet om berörda ordnat sin väg på annat sätt. Inte annars. Gällande servitut begränsar inte vägrätten till något speciell sorts markanvändning.
 
Vill du reglera det? Är det värt ca 20 000:- att få bort något ingen använder?
 
aedwall skrev:
Vill du reglera det? Är det värt ca 20 000:- att få bort något ingen använder?
Hur menar du nu?

Det finns inte plats på den ena belastade fastigheten för en ny väg. På den andra belastade är marken brukad som åker.
 
aedwall, du lsäte nog fel,vägen används, och TS vill att den inte ska få användas året runt.
 
Doh, du har rätt Anna H, läste för snabbt, trodde det gällde brunnen enbart! Kan säga att du kan glömma att det går att omvandla det servitutet om det inte finns någon annan väg till den fastigheten. Det går att omvandla servitutet till så det enbart gäller fritidshus osv... man kan egentligen avtala om precis vad som helst. MEN i ett servitut som skall upphöra så är det oerhört ovanligt att det förändras/ tas bort om inte samtliga parter säger OK!
 
Men detta är med stor sannolikhet ett officialservitut, att lantmätarem tyckte den vägen var bäst. Och eftersom den finns redan, så kommer nog lantmätaren tycka det framgent också.

TS får nog bygga en bättre väg på egen bekostnad om han skall ändra på det.
 
aedwall skrev:
Det går att omvandla servitutet till så det enbart gäller fritidshus osv... man kan egentligen avtala om precis vad som helst. MEN i ett servitut som skall upphöra så är det oerhört ovanligt att det förändras/ tas bort om inte samtliga parter säger OK!
Kan man tvångsomvandla servitut på något sätt? De senaste tre åren har fritidshuset använts flitigt, men dessförinnan stod det oanvänt nåt tiotal år innan det bytte ägare.

Det är ett officialservitut.
 
Varför skulle Lantmäteriet gå med på att ändra det? De har tvärtom motsatt uppgift: Att tillse att alla fastigheter har rätt till väg.

Du har köpt/ärvt/vunnit din fastighet med kännedom om servitutet. Man får rimligen räkna med att ett hus kan komma att användas. Gillar man inte det får man snällt köpa huset själv och riva det... En annan lösning är att du betalar ägarna för en ny väg och vid behov nytt servitut. Kostar säkert >100 000 kr, men billigare än ett hus.
 
Hur hade du tänkt lösa den andre fastighetsägarens rätt till väg till sitt hus?
 
Först vill jag be om ursäkt för mitt "trollande", men jag ville egentligen se om någon har råkat ut för skäl där man kan begränsa användningen av en väg. Folket här på forumet brukar vara hjälpsamma så jag ville se om det fanns kryphål jag missat.

Jag är nämligen fritidshusägaren som har sökt bygglov för ett nytt hus på fastigheten längst in på vägen och min granne har kontaktat kommunen och meddelat att de vill begränsa min rättighet att begagna vägen över deras fastighet till att bara gälla "fritidsboende". Jag har pratat med Lantmäteriet om det och de är på min linje när jag pratar med dem och de bad mig kontakta kronofogde om vägen blockeras på något sätt.
 
L. Mäkinen skrev:
Jag är nämligen fritidshusägaren som har sökt bygglov för ett nytt hus på fastigheten längst in på vägen och min granne har kontaktat kommunen och meddelat att de vill begränsa min rättighet att begagna vägen över deras fastighet till att bara gälla "fritidsboende". Jag har pratat med Lantmäteriet om det och de är på min linje när jag pratar med dem och de bad mig kontakta kronofogde om vägen blockeras på något sätt.
:p:p:p Skön vändning! Lycka till!
 
Jag tycker faktiskt det är lite tråkigt när man låtsas vara i en anna situation än man är. Det har hänt förrut, tror det var i den här delen.

Nu när jag läser igen, så ser jag att du faktiskt inte sa vem av dem du var (om ens någon). Så okej då.

Jag föreslår att du startar åkeri på tomten, och transporterar schaktmassor fram och tillbaka över grannens väg. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.