Hej!
Vi lägger vattenburen golvvärme i källare, 12 mm Uponor, bara komfortvärme.
Undrar om någon kan svara på en eller båda dessa frågor:

1. Hur mycket flytspackel är OK ovanför rören?
På vissa ställen blir det uppåt 5cm.
Ska man försöka palla upp rören så de kommer högre upp på dessa ställen annars risk att golvet blir kallt där eller?

2. Vi ska ha givare i golvet.
Dessa ska tydligen ligga i ett rör, så att man kan dra upp dem och byta dem.
Fungerar detta?
Vilken typ av rör är bra, typ, tjocklek?
Aadra sätt att lägga ned givaren?
 
1: Din flytspackelkaka kommer bli genomvarm av värmen av samma princip som du inte behöver ha plåtar när du spacklar in golvvärmeslangen så du behöver inte "lyfta upp" slangen.

Välj bara ett flytspackel som klarar tjockleken du ska spackla upp och att du på tunnaste stället har tillräckligt med spackel ovanpå slangen. Personligen tycker jag uponors rekomendation där på runt 20mm spackel+klinkers ovanpå slangen är lite mager, speciellt mot en tröskel eller liknande där du kanske har mer avkylning till omkringliggande ytor. Tänk på om ev armering med i spackeltillverkarens instruktioner.

2: Tätar du änden på röret samt ser till att givaren klarar sig genom böjen fungerar det skapligt. Finns flexslang på 10mm eller liknande (för eldragning) eller motsvarande VP-rör som du kan använda.
 
Tack för svaret.
Ska kolla typ av flytspackel de ska använda ( de ska flyta golvet imorgon)
Vi har värmerören najade mot armering.

Nu la de givaren i 15 mm PEX-rör Uponor. 12mm blev för trångt, klarade inte böjen.
Hoppas det fungerar?

Vi har valt Uponor Push 12 med Elpatron.
Är det vanlig installation som Push 12 utan patron? Det krävs väl inga el-slingor i golvet?
 
Så länge de pluggar änden på slangen spelar det ingen roll vilken typ den är, pex borde funka utmärkt.

Installationen av en Elpush är exakt som den vanliga, skillnaden är att du har en vridpotentiometer vid shunten och för att ställa in tillskottet från elpatronen under sommaren och det kan krävas lite justerande på denna innan du hittar ett läge du är nöjd med.
 
OK, tack för snabba svar!
De har tejpat änden på röret för givaren med silvertejp tror jag, så det är väl pluggat.

Om du orkar ett par frågor till:

Ska man sikta på att änden på röret med givaren hamnar i fixet dvs nära klinkerplattan eller nere i flytspacklet?

Imorgon flytspackling: Ska vi då föra ned givaren i röret innan de spacklar eller bara spackla in röret?
 
Läget borde inte spela så stor roll då värmen borde sprida sig jämt i flytspacklet. Vissa satsar på att sikta in givaren så den sitter exakt mellan två slingor men egentligen kan du kompensera en lite varmare placering (dvs närmare slangen) senare med termostaten. Höjdläget i flytspacklet borde vara i höjd med slingorna, dvs med gott om spackel över.

Givare eller ej i slangen kan väl diskuteras men jag tycker att OM nu tätningen går åt skogen så finns i alla fall en givare i golvet om den är där när du gjuter. Sen att du inte kan byta den är en annan sak. Dessutom kan du kontrollera genom slangen att den ligger i rätt läge innan du häller på spackel.
 
OK, stort tack igen!
Jag fick svar på alla frågor som jag hade hoppats att VVS-firman skulle kunna svara på, men de var inte vana vid golvgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.