Jag slog till på en utförsäljning av en "Revolution AIR" compressor nyligen. Nedsatt 3300 kr till 1500 på Bauhaus. Redan upptäckt trasigt hjul, läckage inne i maskinen samt ej åtskruvad kondensvattenskruv i botten. Skall dit och reklamera tänkte jag.
Nåväl...

Det jag funderar på, förutom det uppenbara ifall jag skall behålla den eller inte, är kring slangar och dimensioner.
Medföljande röd spiralslang (se bild nedan) är av den mycket tunna typen (1/4-tum ???)och maskinens utgångar detsamma. Passar t.ex. till den gråa luftpistolen på bilden.

Men de flesta andra verktyg man har är oftast med större anslutning (½-tum ????). Då jag tänker införskaffa X antal meter bra gummislang av denna dimension funderar jag på hur man skall göra med anslutningarna till maskinen? Byta ut dem till ½-tum, eller ha en ½-tumsslang med 1/4-anslutning i änden.

Syftet är så klart att få minsta möjliga tryckfall samt att enkelt kunna ansluta ½-tumsverktyg.

Ni som jobbat med detta länge har säkert ett par självklara svar på detta.

Användningsområden: Spikpistoler, mutterdragare, renblåsning, pumpa däck, sprutmålning m.m.
 
  • komprerssor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • anslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baksida_anslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tunn_slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tryckluftsverktyg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
martinradbo skrev:
Användningsområden: Spikpistoler, mutterdragare, renblåsning, pumpa däck, sprutmålning m.m.
TIll dyckertpistoler och några få skott med en stompistol, renblåsning och pumpa däck tror jag det fungerar utmärkt, det är då min erfarenhet som provat ett otal olika kompressorer under åren som gått. Men för mutterdragare och krävande sprutmålning och andra lite större tryckluftsverktyg är jag tveksam. Har en rejäl Atlas Copco stationär maskin hemma och den får jobba på bra för att driva de flesta typer av tryckluftsverktyg och de flesta sprutor konsumerar rejäla volymer luft. Mutterdragare kan gå om man har en "stor" tank eftersom mutterdragare i regel går intermittent.
 
Så det jag glömde skriva var att i detta fall är inte slangdimensionen och kopplingarna i din kompressor ett problem, bara kör med grövre dimension utanför maskinen, det kan det vara värt.
 
Tack Gruvberget för input. Jag är väl medveten om att det i praktiken kommer upplevas som att kompressorn är för liten i olika sammanhang. Men 250 l/min, 8 bar och 35 liters-tank skall enligt specar på många verktyg räcka till. Då menar jag en del av sprutpistolerna, de flesta 90-mm spikpistoler, liksom så klart renblåsning, pumpning m.m. Även mutterdragarna skall fungera, som "hobbymutterist" handlar det mest om fyra muttrar i taget vid däckbyte på bil.

Att driva slipmaskiner och annat sånt har jag ingen tanke på. Jag har dessutom svårt att se poängen med tryckluft istället för eldrivet för mina behov. Men den frågan tänkte jag starta en egen tråd om.

Men åter till dimensionsfrågan. Jag läser mig till att det finns tre dimensioner. 1/4, 3/8, samt 1/2 tum. Antar att den oranga slangen på bilden ovan är 1/4 och att de två högra verktygen på bilden är 3/8. I så fall känns det som att 3/8 är det vanligaste på pickor m.m.
Kan jag köpa en färdig gummislang 10 meter som är 3/8 men i änden mot maskinen har en nippel på 1/4 och i andra änden kör med 3/8?
 
Ok, maskinen verkade "mindre" på bilden, men med den specen är det en bra maskin du köpt, verkligen bra för de pengarna.
Jag kör med 1/2" slang rakt igenom för allt, speciellt då jag kan ha 30-40 meter från kompressor till verktyg ibland. Prisskillnaden är så liten dessutom. Jag köper slang och kopplingar på Biltema
 
Sprutan till vänster har cejn koplling (kan tyvärr inte deras modeller) blåspistolen ser ut som en thema 1800 nippel likaså slipen. Jag hade bestämt mig för en typ av koppling och kört på den, du kommer att bli vansinig av att ha olika kopplingar

Har jobbat som servicetekniker där vi hade thema 1800 på allt. Det är en stor koppling för höga flöden som sällan behövs. Så fort jag lånade verktyg eller hyrde så fixk jag leta reda på min adapter till cejn eftersom nästan alla företag kör med det. Handlar du luft verktyg på biltema så följer cejn nippeln med.

Kan nämna att jag även fick ha en adapter om kompressorn stannade då hyresmaskinerna har cejn nippel ;-)

Lång slang 1/2 "normal" lång 1/4 eller 3/8

Man klarar rätt mycket med 1/4 slang och grövre slang är lite jobbigare att jobba med. Iofs lyssna inte för mycket på mig när det gäller slamgen. Vi hade 10 bar isystemet och att gå ner till 6-7 som är vanligare gör rätt så mycket på flödet :-S
 
M martinradbo skrev:
Tack Gruvberget för input. Jag är väl medveten om att det i praktiken kommer upplevas som att kompressorn är för liten i olika sammanhang. Men 250 l/min, 8 bar och 35 liters-tank skall enligt specar på många verktyg räcka till. Då menar jag en del av sprutpistolerna, de flesta 90-mm spikpistoler, liksom så klart renblåsning, pumpning m.m. Även mutterdragarna skall fungera, som "hobbymutterist" handlar det mest om fyra muttrar i taget vid däckbyte på bil.

Att driva slipmaskiner och annat sånt har jag ingen tanke på. Jag har dessutom svårt att se poängen med tryckluft istället för eldrivet för mina behov. Men den frågan tänkte jag starta en egen tråd om.

Men åter till dimensionsfrågan. Jag läser mig till att det finns tre dimensioner. 1/4, 3/8, samt 1/2 tum. Antar att den oranga slangen på bilden ovan är 1/4 och att de två högra verktygen på bilden är 3/8. I så fall känns det som att 3/8 är det vanligaste på pickor m.m.
Kan jag köpa en färdig gummislang 10 meter som är 3/8 men i änden mot maskinen har en nippel på 1/4 och i andra änden kör med 3/8?
Kapaciteten som du har angivit 250 l/min är vid 0 Bar, dvs pumpens deplacement. Avgiven luftmängd under tryck är det som är intressant och i ditt fall ligger det på ca 175 l/min, läs i specifikationen.
 
Oj, en tråd från 2011. Kan tillägga att jag sen nån vecka bestämde mig för att äntligen köpa en "riktig" 3-fasdriven komressor som jag snart ska koppla in till det fasta systemet jag dragit. PLus en mini-variant som man enkelt bär i handtag.

Den gamla maskinen (beskriven överst i tråden) får nog hänga med som släpbar ut på diverse jobb, framför allt då den faktiskt klarar 4"-spik utan problem.
 
Marknadsföringen av kompressorer i Handeln är vilseledande för de anger alltid fel värde för att folk ska tro att de köper en kraftigare kompressor till bra pris.
 
Timellharfel Timellharfel skrev:
Marknadsföringen av kompressorer i Handeln är vilseledande för de anger alltid fel värde för att folk ska tro att de köper en kraftigare kompressor till bra pris.
Säkert sant. Usprungskompressor har i alla fall klarat att i praktiken driva en Senco 4"-pistol även om det var på gränsen. Den går ju på kompressorns maxkapacitet då, men funkar gör det.
Har även målat med spruta samt gjort det mesta annat med maskinen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.