co skrev:
Nej jag ska inte sälja huset snarare vara spekulant på att köpa det men diskussionerna kring mäklare och deras moral har liksom gått mig förbi - jag hajar inte riktigt vad det är för fel med lockpriser??? Visserligen ligger priserna i Uppsala högt men vi pratar ändå landet TVÅ mil NORR om Uppsala (det är söder om alla vill bo). Och kollar man skicket på huset ser man att köket närmast är orginal från 40-talet inga helkaklade badrum ingenting som kan tänkas dra upp taxeringsvärdet! Så man under ju mest varför huset är så högt taxerat???? Kanske är det taxvärdet som är husets problem och mäklaren har bara satt priset utifrån vad han tror att folk vill betala för det??? Och nej jag är inte mäklare heller.... ;)
Jo, det är nog möjligt att taxeringsvärdet kan vara för högt då. Standard på kök, bad osv skall ju återspeglas i taxeringsvärdet.

Lockpriser är till för att trigga igång folk att bjuda sig blåa. Detta samt att det skall gå så j--la fort vid husaffärer tycker jag är oseriöst.( så är det även här i Sundsvall ) Mäklarna skiter fullständigt i köparna och det enda de vill är att kontrakt skall skrivas så snabbt som möjligt, så att det kan glassa vidare till nästa objekt...
Större ansvar borde ligga på mäklarna, alternativt så borde det bli vanligare med att köpa hus privat.. Glassigare jobb än att vara mäklare kan inte finnas..

Nåväl, lycka till med husköpet ifall du var spekulant. Som relativt nybliven husägare kan jag säga att det är riktigt trevligt att äga sitt boende. Det är roligt att strosa runt i huset och planera vad som skall göras...
 
Bra, då kan vi lämna vattholma huset nu , i denna tråd iaf .
Jag får försöka spåna vidare helt enkelt ,men hur jag än tänker å räknar ihop det ,så är det samma peng eller t o m billigare att bygga nytt ,än att köpa ett gammalt hus....men jag gör väl som alla andra "glädje kalkyler" å snålar/missar diverse omkostnader. :-X
 
Maxpower skrev:
Bra, då kan vi  lämna vattholma huset nu , i denna tråd iaf .
Jag får försöka spåna vidare helt enkelt ,men hur jag än tänker å räknar ihop det ,så är det samma peng eller t o m billigare att bygga nytt  ,än att köpa ett gammalt hus....men jag gör väl som alla andra "glädje kalkyler" å snålar/missar diverse omkostnader.  :-X
Hmm... Troligtvis så gör du en glädjekalkyl, eftersom man i grund och botten är optimist och vill att det skall bli billigt. MEN det gör man nog även när man köper ett begagnat hus, det kan även vara svårt att hinna göra sig en seriös uppfattning om huset när det skall bjudas ikapp och skrivas snabbt som attan. Kan nog inte säga att vi ångrar att vi köpte begagnat, men det är mer att göra än man kanske tror från början. Lite grann som att köpa en begagnad bil, det visar sig alltid vara mer att göra än man tror.... Jag tror definitivt att det lönar sig att bygga nytt nere i Uppsalatrakten, det är väl gränsfall här uppe, i vissa områden lönar det sig och i andra inte..
 
Maxpower skrev:
Bra, då kan vi  lämna vattholma huset nu , i denna tråd iaf .
Jag får försöka spåna vidare helt enkelt ,men hur jag än tänker å räknar ihop det ,så är det samma peng eller t o m billigare att bygga nytt  ,än att köpa ett gammalt hus....men jag gör väl som alla andra "glädje kalkyler" å snålar/missar diverse omkostnader.  :-X
Nu är det sålt iaf jag lämnade budgivningen vid 1650 000 (där gick min gräns) och har inte orkat titta vad slutpriset blev!
 
Maxpower skrev:
Bra, då kan vi  lämna vattholma huset nu , i denna tråd iaf .
Jag får försöka spåna vidare helt enkelt ,men hur jag än tänker å räknar ihop det ,så är det samma peng eller t o m billigare att bygga nytt  ,än att köpa ett gammalt hus....men jag gör väl som alla andra "glädje kalkyler" å snålar/missar diverse omkostnader.  :-X
Även om det skulle vara lite dyrare att bygga nytt än att köpa begagnat, så är det ju ändå oftast en bra mycket bättre och tryggare affär att bygga nytt. Speciellt om du nu skulle bygga i ett attraktivt område, då kommer huset antagligen vara värt mer än du byggt det för. Sedan är risken för oväntade utgifter mycket mindre i ganska många år framöver. På ett begagnat hus kan pannan gå sönder, taket måste bytas, mögel i väggen, kylskåpet går sönder osv. Också oftast lägre driftskostnader i ett nytt hus, och man slipper hålla på och renovera, när huset väl står färdigt då. Men visst, det är INTE billigt att bygga nytt, men precis som du säger så ligger ju en gammal villa med renoveringsbehov på nästan samma pris så. Än så länge i alla fall.
 
Har nu fått reda på att de Komunala tomterna i området kommer att ligga på 670-730 tkr :surprised: Exkl vatten å avlopp !!

Så där blev jag lite överraskad ,provar att annonsera efter en privat mark å ser vad som händer .

Vill helst inte komma över 2mille i totala lån ,kan lägga runt 300 000 kontant ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.