Vi renoverar badrummet och ska ha en vägghängd toalett, en Ifö Sign Art 6775. Vi bygger därför ut väggen ett par decimeter så att det blir som en hyllkant bakom toaletten. Våra hantverkare vill nu göra en ful servicelucka i laminat ovanpå den hyllan.

Till toaletten har vi har valt en frontlucka med spolknapp, Ifös egen som hör till. Fungerar inte den som en lucka in till installationssystemet och räcker det då inte med det? Eller har jag helt fattat fel? Finns det andra lösningar?

Tacksam för snabbt svar från alla kunniga människor här på forumet!
 
Man måste ha det åtkomligt från ovansidan också men själv har jag oftast fått kunderna att välja en granitskiva som "lock" på lådan...
Det är ju typ oftast bara en bit på typ 20mm tjocklek och 200x800mm i yta så det är inte så kostsamt...

På det senaste projektet byggde vi lådan längs hela väggen i badrummet så den blev 220x2600mm har jag för mig och sen frästes det ett spår i underkanten på överhänget och där fällde vi in ledbelysning som styrs med dimmer på väggen och det blev riktigt häftigt då det längs själva lådan finns en vägghängd toalett samt ett inkaklat badkar också...
 
Ett annat alternativ man kan välja är att bygga väggen hela vägen upp och ha ett skåp över toaletten, botten på skåpet blir också servicelucka.
 
vad ska man serva ovanfrån ? På de 2 jag har monterat finns inget man kommer åt ovanfrån. Allt är åtkomligt från luckan med spolknapparna.
 
largab skrev:
vad ska man serva ovanfrån ? På de 2 jag har monterat finns inget man kommer åt ovanfrån. Allt är åtkomligt från luckan med spolknapparna.
Det finns vissa modeller som kräver åtkomst ovanifrån.
 
Tack för svar!

Som vi planerat funkar det inte med skåp eller skiva över toaletten. Det blir helt enkelt inte snyggt. Vi fick hantverkarna att närmare undersöka behovet av lucka ovanifrån och det blev till slut ingen. Nu är det snyggt och prydligt igenkaklat och vi kommer in via frontluckan istället!
 
På de ifö sign jag monterat behövdes det iaf möjlighet att komma åt ovanifrån och det lär ni märka med tiden med...
Hoppas ni slipper problem bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.