Hej!

I vår källare sitter en ventilationstrumma mellan yttervägg och gammalt pannrum, där oljepanna stod. Vi tror att det är asbest och har tagit in offerter från diverse håll på att ta bort den. Hört allt från 3 000 till 20 000 kronor, men de flesta ligger runt 10 000.
(han på 3 000 har inte hört av sig mer...)

Det här känns lite dyrt för vad vi tror är ett ganska litet jobb, och därför har tanken börjat gro på att göra det själv. Skulle vilja höra vad ni tror om detta.

* Trumman sitter längst in i tvättstugan med betongväggar åt alla håll. Sätter man upp en plastvägg får man ett utrymme på 2x2 meter med trumman längst in och en golvbrunn som jag tänker man kan använda för att spola av alltihop efteråt. Taket är nån typ av skivor, så man kan ju plasta in det också för enkelhets skull.
* Trumman ser "ledad" ut på mitten, som att den ena delen är inskjuten i den andra. Den nedre delen är stöttad med nån typ av planka. Jag hoppas det skulle gå att helt enkelt dra isär trumman där. Kanske hjälpa till med någon typ av olja för bättre glid..?
* Trumman är ju fäst vid bägge väggarna. Jag antar att det är nån typ av bleck som går igenom dem, och att trumman är inskjuten i detta, men hur detta är monterat vet jag inte. Men gjorde man så, för man murade väl knappast fast hela trumman i väggen i ett stycke? Kan man även här ta hjälp av olja?
* En kompis gav rådet att lacka trumman innan man sätter igång, så ifall den bryts, bryts den i "sjok". Skulle detta hjälpa?
* Hur göra med ventilerna på andra sidorna - tejpa över dem från sidan?

Sen när trumman väl är nere antar jag att den ska plastas in på erforderligt sätt (två lager plast?) och köras till deponi på lämpligt ställe i Stockholmstrakten...

Sen tänker jag mig att spola av det avplastade utrymmet och torka av resten av tvättstugan (utanför plasten)...

... och därmed hoppas jag ha sparat 10 000 kr.

Däremot är det förstås inte värt det om man skaffar sig lungcancer på köpet. Så, ni som kan sånt här - vad tror ni?

Går det att göra som ovan?

Är det TUNGT jobb (jag är inte så stark)..?
 
Om du tänkt dig att du ska hålla på med din lufttrumma dag ut och dag in de närmaste tio åren, då kan du komma i riskzonen för att dra på dig asbestos. Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett dödligt gift. Problemet med asbest är var man ska göra hän det när man plockat väck det.
 
Till att börja med, varför ska ni ta bort trumman?
 
Vi hade tänkt ställa lite annan utrustning där (ny panna) och trumman är ivägen när bergvärmen ska in genom väggen där. Lösningen blev "renast" om trumman var borta.

Eventuellt kan den stå kvar, men om den inte behövs och man kan plocka väck den ganska lätt, så hellre det. Rördragningen blir dock lite yxigare då.

andersmc - jag tolkar dig som att det är OK att ta bort den själv, att en liten exponering av damm inte är så farlig?
 
Det känns som din plan kommer funka. Lite hängslen och livrem samtidigt, men om det är vad som krävs för att du ska känna dig trygg så kör på det. Finns ju även engångsoverall och munskydd som du kan slänga sen.

Själv hade jag nog nöjt mig med munskydd och sen tvättat kläderna. Möjligen hade jag också plastat in utrymmet om det känns som att det kommer damma. Och spola/svabba av är väl inte så dumt. Men att lacka den verkar överdrivet.

Som sagt, du och din familj dör inte på fläcken om ni får i er lite asbets. Dessutom är det dammet som är det farliga, så kan du undvika att bryta den i onödan går det ju bra.
 
Tack alla för svaren.

Som vanlig lekman är man förstås försiktig när någon säger "asbest". Det är väl därför det är dyrt att ta bort det kantänka. Folk betalar gärna för att slippa. Hade vi också gjort om kostnaden hade varit rimlig... men 10 tusen känns lite väl saftigt.

Men det känns väl hyfsat säkert det här, efter era kommentarer. Återkommer...
 
Sannolikt kan du dra ut bit för bit utan att den går sönder och smular och då frigörs ingen asbest alls, så troligtvis ingenting alls att ens fundera över.
Och skulle den gå sönder, så tjae.. Ingen ko på isen! Släng kläderna i tvätten och dammtorka/svabba utrymmet och intilliggande utrymme noga. Skippa dammsugaren!
 
Du har fått bra råd om hur du skall ta bort den. Jag ser att du bor i Stockholm. Här i Stockholm får privatpersoner gratis lämna in asbestavfall på återvinningscentralerna ex. i Lövsta. Kolla på stockholm.se om vilka stationer som tar emot. Där finns också en text om vad som gäller för inlämmningen.

Kravet är att (blandannat) materialet skall vara förpackat i dubbla förseglade plastsäckar och vara märkta med "asbesthaltigt avfall". Finns även krav på storleken (de skall gå att få in genom en lucka på en container). Du kontaktar personalen på stationen så kontrollerar de din förpackning och öppnar den speciella asbest containern.
 
Lite uppdatering.
Kollade inifrån pannrummet igår och tog bort ventilen. Knackade bort lite puts / cement längst ut i hålet i väggen, och kunde blotta trummans ytterkant iom det. Det ser ut som att den bara är instucken i hålet.
Så med lite tur kan jag knacka bort lite bruk även på andra sidan väggen och helt enkelt lyfta ut den.
Återkommer...
 
Sådär, nu är det klart!

Trumman bestod av 4 delar egentligen. Det var nån typ av "väv" som såg limmad ut och som höll ihop en skarv. Jag skar bort väven och tog bort ett bleck i skarven, sen gick det att plocka dän två bitar rakt av. (Lite symaskinsolja kanske hjälpte till där).

Delarna som var instuckna i väggen fick man bort efter att ha hackat bort putsen där trumman var infäst, och helt enkelt dra / använda kofot.

Allt som allt tog det typ 3 timmar inkl täckning (plastade in - bra även för putsdammet) och städning efteråt.

Tror inte jag hade sönder trumman nånting, bara när jag tog bort blecket som det var några spikar som bröts ut ur den. Hoppas bara att den där väven inte var nåt asbesthaltigt, för DEN bröt jag ganska kraftigt i...

Hade mask och engångsdräkt. Kanske lite overkill men better safe than sorry.

Återstår nu bara att köra bort delarna... och komma på vad man ska göra med hålet i väggen...

Tack allihop!
 
Ka-ching. Många sköna tusingar sparade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.