Frun har börjat prata om att bygga gäststuga på tomten och blivit sugen på flytta hit en timmerstuga. Jag gillar också idén men ser tokmycket jobb framför mig.

Att vi måste få bygglov förstår jag, men hur söker man bygglov för en timmerstomme som man ännu inte köpt och inte vet hur man ska göra med riktigt?

Jag är inte så sugen på att få ihop folk och utrustning för att åka genom halva Sverige och börja med ett plockepinn av monstreösa proportioner. Vem kan göra jobbet åt en och till vilken kostnad?

Går det att flytta en liten stuga hel, dvs utan att plocka ner den?


Någon som gjort detta? Är det värt det framför att bygga en helt vanlig stuga?
 
Lämpligt är väl att kolla ut en stuga först och sen söka bygglov, är det bara en gäststuga är ju bygglovskraven betydligt enklare.
Firmor som håller på med timmerhus har ofta stommar som står och väntar så kolla med dom. Vi anlitade SA timmertorp och Lars Lundgren när vi flyttade vårt hus, jag kan rekomendera båda.
Att flytta en stuga hel tror jag bara lönar sig om den är liten och står nära.
Att flytta ett timmerhus ska man nog göra främst om man tycker om gamla hus, det blir inte billigare än att bygga en regelstomme
 
Varför inte gå kurs o timra själv ? Så gjorde jag. Håll fast vid timmerstommen , det blir så vackert
 
Bra idé! Ska bara.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.