kamilenski skrev:
AK-47 :wow:
Jag är inte så våldsam av mig:) Älgstudsare och hagelbössa finns i vapenskåpet - men ingen lösning att ta till.

Då är jag mer inne på att skaffa gäss, som tydligen ska vaktiga och anfalla inkräktare :)
 
bengtofsweden skrev:
Är osäker på vad du menar. Den väg som det gäller går över vår tomt och är privat. Så det handlar inte om vägen i sig utan om hemfridzon. Att folk tar sig friheter och väljer att gå för nära ett bostadshus bara för att det är möjligt och bara för det är för jobbigt att vända.....
Det jag menade var att väghållarens identitet (stat/kommun/förening/markägare) inte har något att göra med brukanderätten, per definition. I synnerhet vad avser gångtrafik.

Gångtrafikanter har alltså rätt att passera på din väg så länge de inte förstör något alt. inkräktar på din hemfridszon. Har man en "naturtomt" utan några tydliga gränser kan det vara svårt att avgöra exakt var hemfridszonen börjar och slutar.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg gäller det alltså att tydliggöra hemfridszonen.

Genom att sätta upp ett litet staket eller en häck har man ju på ett mycket tydligt sätt markerat var tomtytan/hemfridszonen går och då torde det inte bli några fler diskussioner ang. detta.

En enkel grind där vägen passerar häcken/staketet är väl också att föredra (som någon annan var inne på).
 
Redigerat:
En vakt? ;)
 
  • vakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Swetrot skrev:
Jag tror att den enda framkomliga vägen för dig (förlåt mig för den vitsen) är att du sätter upp staket med en grind över vägen där gångstigen börjar och hänvisar gående dit. Man kan hålla på och skriva ilskna skyltar, göra anmälningar, skaffa bestar till hundar, tjafsa med folk som går förbi och en massa andra saker, men det kommer inte att hjälpa. Snarare blir du less på det långt innan folk slutat gå där.

Vad som är en hemfridszon är svårt att definiera. Det finns t.ex. asfalterade landsvägar som går betydligt närmare byggnader än vad din väg gör. Vägar byggdes ju rakt igenom gårdar förr i tiden, det var sättet man byggde på för att slippa ta i anspråk dyrbar åkermark eller skog, så problemet du har finns på hundratusentals ställen runt om i Sverige utan att det brukar bli så stora konflikter.
Du har alldeles rätt i att man tröttnar långt innan folk slutar gå. Det är därför jag undrar hur man kan skylta bort dessa.

Dessa vägar som du nämner går genom fastigheter och nära byggnader är lite en annan sak. Där finns det säkerligen servitut och fastighetsägarna är på det klara med vad som gäller och vilka som kan har rätten att färdas på vägen. Men mitt ute i ej planlagt område? Allemansrätten gäller men inte när det inkräktar på hemfridzonen.
 
Numera har vi en skylt på vårat och 2 bommar. Bara de som har rätt att nyttja vägen har nycklar. Dvs 4 familjer. Att bygga plank är uteslutet. Nästan 8ha skulle kosta multum. Men 10m åt vänster som åt höger kan man kosta på sig. Och en skylt i mitten på bommen.

Men alla som inte kan (vill inte kunna) språket, bryr sig inte. Var glad att man inte grillar framför era fönster.
Tänkt dig en fam 2 vuxna och 8 barn... Man blir riktig sur. Försöker man förklara / de kan inte språket.

Inte bara utländska medborgare som kan vara jobbiga. Men alla de som kan svenska, går att prata bort.

:(
 
bengtofsweden skrev:
Dessa vägar som du nämner går genom fastigheter och nära byggnader är lite en annan sak. Där finns det säkerligen servitut och fastighetsägarna är på det klara med vad som gäller och vilka som kan har rätten att färdas på vägen. Men mitt ute i ej planlagt område? Allemansrätten gäller men inte när det inkräktar på hemfridzonen.
Så här skriver Naturvårdsverket om allemansrätten:
"Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen, såvida inte vägen skadas."


och

"Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen."

Egentligen är det alltså ingen lag som hindrar att folk öppnar grinden och går på vägen som delar er tomt, men de flesta brukar respektera en grind, i synnerhet om det finns en annan gångväg att välja. Vill man verkligen inte ha folk gåendes nära sitt hus får man flytta på vägen, det är nog den enda verkligt hållbara lösningen. Människor går inte på den där vägen för att de vill störa er, de går där för att det är en bra väg ut i naturen.

I begreppet hemfridszon har man i olika domar, främst när det handlar om strandskydd, varit rätt tydlig med att den aldrig kan sträcka sig över en väg eller allmän gångstig som finns där av hävd. Så här ser rättsläget ut, och därför tror jag fortfarande på att en grind med hänvisning till gångstig (som rimligen behöver vara i ganska bra skick) är den bästa lösningen för er.
 
Detta med hemfridszon och störande, objudna gäster, verkar vara ett evigt problem.
Att sätta staket må väl gå an. Men en grind skall öppnas och stängas även av ägaren (om man inte fixar motorstyrning...).

Jag skulle gärna vilja att (någon annan) testar en rörelseaktiverad bevattningsspridare.
Såklart med varningsskylt.
Bilen får väl bli blöt.

Ventil:
http://www.gardena.com/se/water-management/water-controls/24-v-bevattningsventil/

Var kan man hitta rörelsevakt för utomhusbruk "på hyllan" klar med 24V utgång tro?

Kortsiktigt borde det funka att ha vattentryck konstant.
Efter inlärningsperioden bör man nog stänga av vattnet.

Vid behov av långvarigt bruk vill man kanske ha en timerstyrd av-aktivering när man själv hämtar tidningen också.
(Kanske ett kodlås nere vid taketet?)

Det skulle vara ett intressant fältförsök.
Slutar förmodligen med att någon vandaliserar utrustningen...
 
Några säger grind och några säger staket. Det kanske räcker med en grind och en stump staket just vid det kritiska stället, där folk kommer gående?

Om det går så ska det se ut som en tomt med staket och klippt gräsmatta. Men det sista är kanske omöjligt?
 
Swetrot skrev:
Egentligen är det alltså ingen lag som hindrar att folk öppnar grinden och går på vägen som delar er tomt, men de flesta brukar respektera en grind, i synnerhet om det finns en annan gångväg att välja. Vill man verkligen inte ha folk gåendes nära sitt hus får man flytta på vägen, det är nog den enda verkligt hållbara lösningen. Människor går inte på den där vägen för att de vill störa er, de går där för att det är en bra väg ut i naturen.

I begreppet hemfridszon har man i olika domar, främst när det handlar om strandskydd, varit rätt tydlig med att den aldrig kan sträcka sig över en väg eller allmän gångstig som finns där av hävd. Så här ser rättsläget ut, och därför tror jag fortfarande på att en grind med hänvisning till gångstig (som rimligen behöver vara i ganska bra skick) är den bästa lösningen för er.
Jag är medveten om det här med folk har rätten att öppna en grind på enskilda vägar där man grindar bort motortrafik eller håller boskap inne. Men jag inte alls kunnig nog att veta men jag tror att i det inte gäller hos oss. Det är rör sig om en gammal väg, till ett ödetorp, som löper över vår privata mark, vår tomt och inom hemfridzon. Då kan det du skriver inte gälla, eller? Tomt är tomt!

Vägen går inte att flytta. Det är sluttningar, brant och berg runt ikring.

Gammal hävd - är vad jag vet inte aktuellt heller på vår väg. Det upphör ju vid ägarbyte.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Numera har vi en skylt på vårat och 2 bommar. Bara de som har rätt att nyttja vägen har nycklar. Dvs 4 familjer. Att bygga plank är uteslutet. Nästan 8ha skulle kosta multum. Men 10m åt vänster som åt höger kan man kosta på sig. Och en skylt i mitten på bommen.

Men alla som inte kan (vill inte kunna) språket, bryr sig inte. Var glad att man inte grillar framför era fönster.
Tänkt dig en fam 2 vuxna och 8 barn... Man blir riktig sur. Försöker man förklara / de kan inte språket.

Inte bara utländska medborgare som kan vara jobbiga. Men alla de som kan svenska, går att prata bort.

:(
Vi hade ett tag planer på att stängsla in hela vår fastighet, för vi har levande naturvårdare i form av får och highland cattle. Men vi har liksom inte kommit så långt - men det i sig hindrar inte att folk har rätten att gå in i betet. Nu låter det som att jag vill få bort alla från vår mark. Så är det inte. Stängsla in hela vår mark ville jag för att djuren skulle göra nytta och att det ska bli fint.
 
tio_Pepe skrev:
Några säger grind och några säger staket. Det kanske räcker med en grind och en stump staket just vid det kritiska stället, där folk kommer gående?

Om det går så ska det se ut som en tomt med staket och klippt gräsmatta. Men det sista är kanske omöjligt?
Det är också en lösning och det får bli någon form av staket. Men jag vill fortfarande vänligt men bestämt skylta bort genomgång pga. av hemfrid.
 
Men tror du verkligen att folk skulle öppna grinden och gå in om det fanns staket/häck som tydligt markerade att detta är en privat tomt (givet att det finns andra vägar för gående)?

Folk är i allmänhet inte så korkade att de förutom grindar och staket, även måste ha skriftlig text. Men det finns ju alltid individer som inte har förmågan/viljan att snappa upp budskap. I dessa fall lär ju knappast en skylt mer eller mindre spela någon avgörande roll... :rolleyes:

Subtila signaler (som häck, staket, osv) kan i vissa fall vara mycket mer effektivt än lite mer konkreta signaler (skyltar, arga kommentarer, beväpnade vakter, osv).

Folk vill för det mesta inte störa, men det finns ju alltid rebeller som gillar att sätta sig emot. I synnerhet om de skulle råka känna till sina rättigheter. Skyltar kan ibland vara provocerande för denna typ av människor (har sett några sådana exempel i min egen närhet) och då har de ju endast en kontraproduktiv effekt.

Jag hade personligen nöjt mig med staket/häck. En grind hade jag installerat om det fortfarande var mycket trafik över tomten. Skyltar hade jag nog helst hoppat över.
 
Redigerat:
Ang. häckar har jag mycket positiva erfarenheter av sådana.
Innan vi planterade vår häck hade vi ungar som cyklade på tomten och hundägare som rastade hundar mitt på vår klippta gräsmatta (vanlig villatomt i villaområde). :@

Efter planteringen av häcken är det ingen som har tagit ett steg in på vår tomt, trots att häcken fortfarande är gles och inte så hög. En hund kan alltså gå in mellan plantorna och en människa skulle kunna kliva över med lätthet.

Men nu finns det något som subtilt signalerar att vi inte vill ha obehörig aktivitet på vår tomt, och det fungerar! d^_^b
 
eviljava skrev:
Men tror du verkligen att folk skulle öppna grinden och gå in om det fanns staket/häck som tydligt markerade att detta är en privat tomt (givet att det finns andra vägar för gående)?

Folk är i allmänhet inte så korkade att de förutom grindar och staket, även måste ha skriftlig text. Men det finns ju alltid individer som inte har förmågan/viljan att snappa upp budskap. I dessa fall lär ju knappast en skylt mer eller mindre spela någon avgörande roll... :rolleyes:

Subtila signaler (som häck, staket, osv) kan i vissa fall vara mycket mer effektivt än lite mer konkreta (skyltar, arga kommentarer, osv).

Folk vill för det mesta inte störa, men det finns ju alltid rebeller som gillar att sätta sig emot. I synnerhet om de skulle råka känna till sina rättigheter. Skyltar kan ev. vara provocerande för denna typ av människor (har sett några sådana exempel i min egen närhet).

Jag hade personligen nöjt mig med staket/häck. En grind hade jag installerat om det fortfarande var mycket trafik över tomten. Skyltar hade jag nog helst hoppat över.
Kanske är jag pessimist men jag tror jag delar in folk i två läger liksom. En del visar hänsyn och en del tar sig friheter.

En del inser kanske sitt misstag när det kommer fram men ids inte vända. Den personen kanske väljer en annan väg nästa gång. Sedan tror jag bestämt att det finns folk som anser sig ha rätten att gå pga. av gammal hävd, och som demonstrativt fortsätter ta samma runda.

Vi hade permanentboende i lillstugan förut en unga tuff tjej, också med hund. Det blev en konfrontation med två damer som ofta går här och som verkligen inte hade god ton. Vår hyresgäst påpekade att det inte är så trevligt att dom susar förbi deras sovrum och glor rakt in. Dom sa något i stil med att det borde ni fattat när ni flyttade hit!

Det är just den här typen av folk jag vill leda bort, tidigare. Det finns en förskrift från kommunen om vårt område att "tänk på att det är många privatbostäder - visa hänsyn" Men folk tar sig friheter och jag ser liksom inget slut på det. Man blir på dåligt humör och jag vill inte bli en sådan som skäller på folk som inte förstår bättre.

Nu skriver jag mest av mig här. Jag skapade tråden mest för att få idéer och lite mer koll på vad som gäller. Jag har fått bra svar och grindar är väl det som är mest effektivt.
 
"Men allmänheten får inte ta sig sådana
friheter att markägaren och andra fastighetens invånare
tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller
skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens
ekonomiska intressen får inte kränkas."


"Huvudtanken bakom regeln i 12 kap. 4 § är ganska
klar. I stort sett blir det utslagsgivande, hur
långt markägarens hemfridsintresse rimligen kan
anses gå. På det området är han skyddad. En tomt i
lagens mening är alltså vidsträckt omkring bostadshus,
men betydligt mindre runt ekonomibyggnader,
båthus och badhus. Den förekommer knappast alls
vid till exempel ängslador. Tomt finns vidare i princip
bara kring byggnader. Markägaren kan normalt
inte räkna med skydd för området vid badbryggor,
trampoliner etc., än mindre för en badplats som
saknar sådana anordningar men som han vill anse
som sin privata. Det är inget hinder att hoppa i vattnet
t. ex. från annans badbrygga om den inte för
tillfället används av ägaren eller hans familj. Ligger
han och solar sig där bör han däremot få vara ifred.
Hur långt skyddet når från byggnaderna varierar
med hänsyn till omständigheterna i det enskilda
fallet, särskilt terrängförhållandena. Träd, buskar
och bergknallar som hindrar insyn mot bostadshus
medför att man kan passera ganska nära huset
– sällan dock närmare än 10–15 meter, om man
inte följer vägar som tydligen används också av
grannar och andra utomstående. Är insynen fri, får
man hålla sig på längre avstånd. Men den som går
förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.

Om huset är omgivet av parkanläggning eller liknande
kan dock tomten gå längre. Vid andra byggnader än bostadshus minskar
som sagt det skyddade området och är åtminstone
omkring båt- och badhus obetydligt.
"

Ur
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.