Hej, har funderingar på att stycka av ca2-3000m2.

Det blir en del av tomten som har strand vid en insjö i hjärtat av Sörmland med mkt vacker sjöutsikt och jag kan välja att lägga med en bit sjö också eftersom den hör till nuvarande tomt.

Jag kan inte få förhandsbesked om bygglov, jag vet ju inte heller vad ev köpare vill bygga.

Jag vet att avlopp är möjligt. (ca 100.000 kr för reningsverk). Asfalterad väg går ända fram. El finns till flera fastigheter i närheten. Vatten får tas ur borrad/grävd brunn.

Hur gör jag för att gå vidare med detta projekt?
Ska man gå via ett företag som bygger hus och låta dem sköta det hela?
 
Hej!

Jag skulle vänt mig till Lantmäteriet om avstyckningen. Eftersom det i sådant fall bildas en sjötomt kommer de vilja att den dispens finns från det s.k strandskyddet (man får inte lov att utföra någon fastighetsbildningsåtgärd som hindrar allmänheten från att kunna röra sig fritt inom 100 meter från strandlinjen).

Dispens söker du hos Länsstyrelsen. Vad gäller förhandsbesked om bygglov går inte det att få förrän själva dispensen är godkänd.

Vad gäller husbyggandeprocessen är inte det min starka sida, men för att komma vidare med projektet hade jag rekommenderat att du kontaktade länsstyrelsen och sökt dispens för strandskyddet.

Förrättningskostnaden som lantmäteriet tar ut brukar i normalfallet landa på runt 20 000 kr.
 
Gör som föregående föreslår och prata sen med en mäklare för rådgivning men skriv inte på något med någon innan du kollat alla möjligheter. Jämför din vinst om du säljer till husbyggare som bygger och säljer, säljer tomt via mäklare till någon som får bygga själv eller om du bygger själv eller via byggfirma och sen säljer färdigt hus. Skulle gissa att det sista alternativet ger mest klirr i kassan men är också det som tar längst tid. Snabbast peng gör du om du säljer tomt i bef skick utan några tillstånd men jag tycker absolut att du ska borra vatten, gräva avlopp och ha fädrigt bygglov som minimum. Då kan du ju även påverka hur din nya grannes hus ska se ut för att det ska passa din smak :)
 
LM kan acceptera fastighetsbildningen bara om bygglovsmyndigheten meddelat positivt förhandsbesked, vilket i detta fall också förutsätter dispens från strandskydd.

Om den nybildade tomten ska lagfaras på annan ägare än stamfastigheten bör man i köpehandlingarna ställa som villkor att förhandsbesked verkligen beviljas.

Förhandsbesked är en grovt avgränsad byggrätt, som man kompletterar med ansökan om detaljerat bygglov senare. Besluten följer fastigheten som sådan, och man måste alltså inte själv äga fastigheten för att ansöka om bygglov. Man kan dessutom utnyttja förhandsbesked eller bygglov som någon annan ansökt och fått beviljat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.