Mikael_L
Hur många plattor har du gjutit tro, till dags dato?
Du har väl nämnt något i nån tråd som gett en fingervisning. ;)
 
Sådär jättemånga fler plattor blir det nog inte, men man ska aldrig säga aldrig. Jag kanske får blodad tand och gjuter till friggebod, sovplats för åkgräsklipparen, lite stödmurar osv. När jag tänker efter så kan det nog bli en del ytterligare ;-)
 
Nåväl, vi ska se

en, två, tre, fyra, fem......tolv. En dag blev det två, men den ena var liten. Sedan har jag gjutit först en platta, sedan blev det nya förutsättningar så då fyllde vi upp 40 cm och gjöt en ny platta på. Vad det drar ihop, 730 m2 i runda slängar. Nu är det "bara" 140m2 som saknas när jag får lite pengar över.

Tänk på att jag egentligen är en elektroniknisse.

Betong är ett kul material, flytande på morgonen, på eftermiddagen kan man gå på betongen.

Protte
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
prototypen skrev:
Nåväl, vi ska se

en, två, tre, fyra, fem......tolv. En dag blev det två, men den ena var liten. Sedan har jag gjutit först en platta, sedan blev det nya förutsättningar så då fyllde vi upp 40 cm och gjöt en ny platta på. Vad det drar ihop, 730 m2 i runda slängar. Nu är det "bara" 140m2 som saknas när jag får lite pengar över.

Tänk på att jag egentligen är en elektroniknisse.

Betong är ett kul material, flytande på morgonen, på eftermiddagen kan man gå på betongen.

Protte
Hehehe, med så många plattor kanske du har några värdefulla tips på hur man får ner stabbarna som håller upp formen genom ett lager av paddad makadam och grövre material. I helgen gick jag loss med spett och slägga men det blev varken stabilt eller rakt :-/

LIte bakgrundsinfo ifall det behövs: på platsen har all jord grävts bort (ca. 40-50cm) till sand/gjeter. Därefter la jag på fiberduk följt av 20-30cm 0-90, samt 5-10cm 8-16 på toppen. Allt paddades 6ggr med 500kg padda. Formen ska byggas av 45x220-reglar och stabbarna av 45x45:surprised:r samt strävor av 15x43.. Långsidan är ~8.5m och kortsidan ~6.2m. Innan grävaren åkte från tomten bad jag föraren använda kabelskopan runt om för att göra en nedsänkning på ~20cm och och bredd 40cm (varav ungefär 20cm är "innanför" plattan och 20cm "utanför") för att få till en sockel. Plattan blir ~10cm tjock och socklen 20-30cm.
 
Skippa stabbarna, sätt långa strävor som inte trycker upp formen och motfyll för att hindra att formen lyfter.

Hur grov blir då kantbalken? 20x20? kanske ett garage för en L70?

Protte
 
prototypen skrev:
Skippa stabbarna, sätt långa strävor som inte trycker upp formen och motfyll för att hindra att formen lyfter.

Hur grov blir då kantbalken? 20x20? kanske ett garage för en L70?

Protte
Räcker det för att formen inte ska bukta utåt? Hur högt bör jag motfylla, räcker upp till ungefär hälften av formen, och behöver jag padda något eller räcker det att vattna? Padda är kanske inte någon bra idé eftersom det kanske buktar in då istället.

Kantbalken blir 20x20 (kanske något högre). Då jag till yrket är datornörd vet jag inte vad en L70 är, men jag misstänkte någon form av tung maskin ;-)
 
En L70 är en sådan där gul sak som man stannar för även om man har företräde.
Trampa på motfyllningen tills formen går in lite, nederkant är inte så noga om det ger sig en cm. halva kan nog räcka. då du har så onödigt stadigt som 45 tjock form så se till att det sitter ihop i hörnen så behöver man inte så många strävor ut mot hörnen.
Försök att få strävorna att inte luta så mycket, beror ju om det är med eller motlut.

MEN har du någon med erfarenhet av betong som vet när man ska riva och slipa. Jag har en erfaren betongare som hjälp/expert för detta. Sedan är det bra med mycket folk (som jag kan skrika åt) som skottar, vibrerar, håller reda på kabeln till vibratorn och viktigast någon som fixar fika när betongen ligger där slät och våt. Sedan börjar en nervös väntan på tillfället när man kan riva ytan (slipa kanske man inte ska göra i en carport, blir halkigt).

(Det där med mitt skrik beror på en släng av betongfrossa)

Protte. Om du är datanörd så är jag en elektroniknisse.
 
Redigerat:
Tack för infon. Då stampar jag till motfyllningen istället för att padda.

En kompis till mig har grovplanerat tomten och hjälpt mig med att fixa undergrund till hus och carport. Vad gäller huset så tog husföretaget över därefter och fixade platta och hus, men carporten ska jag fixa själv. Hur som helst har min kompis lovat att komma förbi och kolla allt (inkl. formen) innan gjutning, men han är bortrest en vecka på semester så jag vill undvika att störa honom med sådana här frågor.

Vilken högoddsare att en elektroniknisse hjälper en datornörd att bygga en gjutform ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.