FredrikoKarl skrev:
Går det dåligt hem hos merparten? Jag skulle då bli överlycklig om jag hittade såna hantverkare :).
Det kommer iaf vara såna som överlever branschens nedgångar. Det är jag övertygad om, och det är ju skönt att veta.
Det känns åtminstonde så när vi är några som försökt förklara att vi föredrar att jobba så. :blushing:

...också en anledning till att jag som någon påstår "sitter på höga hästar" när jag säger att jag hellre skulle lägga ner firman än att jag skulle sätta in en radannons för att få jobb då jag anser att jag är usel om jag hamnar i den sitsen då jag föredrar att jobba för ett gott renomé vilket oftast gör att jobben kommer till en istället... ;)

Senast idag under lunchen diskuterade jag med en golvslipare på ett jobb där jag var och han pratade något om krisen...
Vilken kris frågade jag då...
Ja men då 2009 när allt i princip bara rasade för alla svarade han då...

Hhmm... jag började anstränga hjärnan men kunde inte minnas detta... :rolleyes:

Den värsta krisen jag varit med om är nog den krisen som infinner sig mellan jul & nyår men det kanske är för att inte gemene man vill ha hantverkare rotandes i sina kök och badrum under den perioden...
Dock känns det som det kvittar för då passar jag på att hålla lite semester på varmare breddgrader. :p
 
FredrikoKarl skrev:
Kunden är inte heller utbildad pedagog, det är hantverkaren som tar betalt (och bra betalt), han/hon ska säkerställa ett proffsigt jobb, utifrån frågor och kunskaper som denne besitter.

Jag säger till tandläkaren var jag har ont, jag säger till elektrikern var jag vill ha uttagen. Tandläkaren undersöker mig och berättar vad som behöver göras, det ska elektrikern göra också. Det är hantverkaren som är proffset, inte amatören som vill ha hjälp.

Service, service, service.
Jo, men kunden måste veta vad den vill ha gjort, när väl kunden sagt det så vet man som hantverkare vad man måste fråga om, annars står två stycken som några jäkla fån ocg stirrar på aktuell vägg som något ska göras på. det är skillnad på att utföra jobbet proffsigt och att behöva fråga sig fram till hur resultatet ska bli.

Men om en kund talar om var uttaget ska vara så behöver kanske inte elektrikern fråga så mycket mer, det ger sig kanske ändå. Strömmen ska komma från ett ställe till det nya uttage, pang bom och sen funkar det. men du kanske tycker då att elektrikern ska berätta för dig var han tar strömmen ifrån, hur han klammrar kabeln efter golvlisten, hur han skruvar fast uttaget osv? Vissa saker är så enkla att utföra så man inte behöver ställa frågor, vissa saker är som dom är bara så det går bara att göra på ett sätt. Men däremot om något måste ske för att "få till det" som inte är svinenklet så bör man ju tala om för kunden att "om jag ska få till det där så måste jag göra si och så osv".

Som elektriker träffar man på många nötter och de flesta elektriker har lärt sig att berätta att man måste dra en synlig kabel, man får inte göra på si och så vis osv för någon gång har man gjort en enkel sak som bara utförs på ett sätt men kunden hojtat rakt ut, ett personligt exempel: En kvinna ville ha ett extra uttag vid sin matplats i köket, jag kollar arbetet och springer ner till bilen och hämtar kabel, klammer, uttag. jag börjar rulla ut kulokabeln och hon tittar in i köket och tjoar om vad jag håller på med, tänkte dra kabeln här mellan uttagen så det nya får ström, sa jag. Då kläcker hon ur sig att hon vill inte ha en utanpåliggande kabel, hon hade tänkt sig att jag baar skulle skruva upp uttaget och hitta el inne i väggen för så är det ju på övriga uttag.......efter det så förklarar jag alltid för kunder kabelvägar osv. Jag själv förklarar mycket för kunderna just för att alla ska vara 100 på vad som kommer att ske men jag förstår de som inte ställer en massa frågor för man tänker sig inte att folk är hur "dumma" som helst fast ibland händer det (mitt exempel)
 
FredrikoKarl skrev:
Kunden är inte heller utbildad pedagog, det är hantverkaren som tar betalt (och bra betalt), han/hon ska säkerställa ett proffsigt jobb, utifrån frågor och kunskaper som denne besitter.
Den diskussionen ska vi nog undvika då den har tuggats om och om igen men om du sätter dig in lite i den egna företagarens lilla värld i hantverksbranschen och slår ut det h*n kan debitera på antal timmar h*n lägger ner på att få verksamheten att rulla så inser du snart att det inte är så bra betalt om man jämför med vad de flesta anställda har i inkomster... ;)

Det är friheten som dock är värd väldigt mycket i åtminstonde mina ögon och det peppar mig att lägga ner minst 20tim mer i veckan på mitt jobb än vad anställda kollegor gör... :blushing:

Inom de flesta yrken i branschen har man ganska höga omkostnader vad gäller maskiner, verktyg, bilar och annan utrustning som krävs för att utföra arbeten och jämför man då med diverse skrivbordsarbetande människor som i princip inte har några mer omkostnader än en vettig dator men debiterar dubbelt och ibland tredubbelt så kan man ibland tycka att världen är snedvriden för detta gnäller folk aldrig om... :rolleyes::x

Men tillbaka till Topic...

Ska nog sova över hos en av mina kunder på midsommarafton för jag hörde ryktas om en rejäl skiva på kvällen och då kan man ju passa på att delta när man ändå har nycklar till huset ju... :D:wow:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Den diskussionen ska vi nog undvika då den har tuggats om och om igen men om du sätter dig in lite i den egna företagarens lilla värld i hantverksbranschen och slår ut det h*n kan debitera på antal timmar h*n lägger ner på att få verksamheten att rulla så inser du snart att det inte är så bra betalt om man jämför med vad de flesta anställda har i inkomster... ;)

Det är friheten som dock är värd väldigt mycket i åtminstonde mina ögon och det peppar mig att lägga ner minst 20tim mer i veckan på mitt jobb än vad anställda kollegor gör... :blushing:

Inom de flesta yrken i branschen har man ganska höga omkostnader vad gäller maskiner, verktyg, bilar och annan utrustning som krävs för att utföra arbeten och jämför man då med diverse skrivbordsarbetande människor som i princip inte har några mer omkostnader än en vettig dator men debiterar dubbelt och ibland tredubbelt så kan man ibland tycka att världen är snedvriden för detta gnäller folk aldrig om... :rolleyes::x

Men tillbaka till Topic...

Ska nog sova över hos en av mina kunder på midsommarafton för jag hörde ryktas om en rejäl skiva på kvällen och då kan man ju passa på att delta när man ändå har nycklar till huset ju... :D:wow:
Tag med en egen sovsäck, sprit o xxx-svenska-xxx lexikon :wow::wow::wow:
 
kamilenski skrev:
Tag med en egen sovsäck, sprit o xxx-svenska-xxx lexikon :wow::wow::wow:
Nej fan... jag är så utarbetad så jag hinner nog in i familjens säng innan de ska gå och lägga sig ändå... och sprit har de gott om har jag sett... och lexicon... till vaddå... :rolleyes:

:wow:
 
Glufsglufs skrev:
Jo, men kunden måste veta vad den vill ha gjort, när väl kunden sagt det så vet man som hantverkare vad man måste fråga om, annars står två stycken som några jäkla fån ocg stirrar på aktuell vägg som något ska göras på. det är skillnad på att utföra jobbet proffsigt och att behöva fråga sig fram till hur resultatet ska bli.

Men om en kund talar om var uttaget ska vara så behöver kanske inte elektrikern fråga så mycket mer, det ger sig kanske ändå. Strömmen ska komma från ett ställe till det nya uttage, pang bom och sen funkar det. men du kanske tycker då att elektrikern ska berätta för dig var han tar strömmen ifrån, hur han klammrar kabeln efter golvlisten, hur han skruvar fast uttaget osv? Vissa saker är så enkla att utföra så man inte behöver ställa frågor, vissa saker är som dom är bara så det går bara att göra på ett sätt. Men däremot om något måste ske för att "få till det" som inte är svinenklet så bör man ju tala om för kunden att "om jag ska få till det där så måste jag göra si och så osv".

Som elektriker träffar man på många nötter och de flesta elektriker har lärt sig att berätta att man måste dra en synlig kabel, man får inte göra på si och så vis osv för någon gång har man gjort en enkel sak som bara utförs på ett sätt men kunden hojtat rakt ut, ett personligt exempel: En kvinna ville ha ett extra uttag vid sin matplats i köket, jag kollar arbetet och springer ner till bilen och hämtar kabel, klammer, uttag. jag börjar rulla ut kulokabeln och hon tittar in i köket och tjoar om vad jag håller på med, tänkte dra kabeln här mellan uttagen så det nya får ström, sa jag. Då kläcker hon ur sig att hon vill inte ha en utanpåliggande kabel, hon hade tänkt sig att jag baar skulle skruva upp uttaget och hitta el inne i väggen för så är det ju på övriga uttag.......efter det så förklarar jag alltid för kunder kabelvägar osv. Jag själv förklarar mycket för kunderna just för att alla ska vara 100 på vad som kommer att ske men jag förstår de som inte ställer en massa frågor för man tänker sig inte att folk är hur "dumma" som helst fast ibland händer det (mitt exempel)
Perfekt exempel. En god elektriker säger följande (efter att man bett om uttag) "det finns olika sätt att göra på, det enkla (och billigaste) är att göra en utanpåliggande dragning, annars kan vi dra inne i väggen också om ni önskar det men det blir dyrare och mer komplicerat bla bla bla".

Jag som skulle aldrig någonsin godkänna en utanpåliggande dragning av el hemma, såvida det inte är av nån speciell anledning. Och om en elektriker inte kan informera om detta ytterst enkla så ska han heller inte komma in och utföra arbete åt mig. Aldrig i livet. Om en elektriker bara ryker på axlarna, inte bryr sig om att höra sig för närmare och bara kör på för det är enklast, så ska han inte vara i yrket. sen får du tycka att jag är en skitstövel eller idiot. Men nån sån vill jag då inte ha att göra med. Jag vill ha konsultation, information och arbetet utfört som jag önskar, inte som elektrikern tycker är enklast för tillfället. Sen att man får öppna upp taget för att dra elen, so be it. Det är jag villig att betala för och just därför förstår jag inte varför en hantverkare inte skulle bry sig om att kolla upp detta och höra sig för.

Som jag skrivit tidigare, amatörer anlitar proffs just för att dom inte kan. Att proffsen då ska skita i konsultationer och tycka att kunder är nötter, det är bara tråkigt tycker jag.

Varför inte gå in med inställningen "jag ska göra den här kunden så nöjd som den bara kan bli, jag ska se till att arbetet blir proffsigt utfört på ett sätt så kunden blir nöjd"

Det funkar för alla andra service-yrken.

Dock ska man inte tolka mig som anti-hantverkare (även fast jag stött på puckon till hantverkare) så respekterar jag duktiga hantverkare, dom kan verkligen göra under och jag har all respekt för dem och deras yrke. (så ingen missuppfattar min kritik här)

:)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Den diskussionen ska vi nog undvika då den har tuggats om och om igen men om du sätter dig in lite i den egna företagarens lilla värld i hantverksbranschen och slår ut det h*n kan debitera på antal timmar h*n lägger ner på att få verksamheten att rulla så inser du snart att det inte är så bra betalt om man jämför med vad de flesta anställda har i inkomster... ;)

Det är friheten som dock är värd väldigt mycket i åtminstonde mina ögon och det peppar mig att lägga ner minst 20tim mer i veckan på mitt jobb än vad anställda kollegor gör... :blushing:

Inom de flesta yrken i branschen har man ganska höga omkostnader vad gäller maskiner, verktyg, bilar och annan utrustning som krävs för att utföra arbeten och jämför man då med diverse skrivbordsarbetande människor som i princip inte har några mer omkostnader än en vettig dator men debiterar dubbelt och ibland tredubbelt så kan man ibland tycka att världen är snedvriden för detta gnäller folk aldrig om... :rolleyes::x

Men tillbaka till Topic...

Ska nog sova över hos en av mina kunder på midsommarafton för jag hörde ryktas om en rejäl skiva på kvällen och då kan man ju passa på att delta när man ändå har nycklar till huset ju... :D:wow:
OK OK OK! Jag ger mig! :).

Är ekonom så jag förstår helt klart det du säger. Ändrar mig och säger "bra betalt i kundens ögon".
 
FredrikoKarl skrev:
OK OK OK! Jag ger mig! :).

Är ekonom så jag förstår helt klart det du säger. Ändrar mig och säger "bra betalt i kundens ögon".
Ha ha ha... ;)

Men jag förstår samtidigt att det svider när man som vanlig Svensson ska punga ut med typ 500:-/tim man anlitar en hantverkare men man måste också vara medveten om att det är lika illa för hantverkaren när han behöver köpa denna typ av tjänster (eller andra med för den delen) för han tjänar ju inte dessa 500:-/tim och är också en vanlig Svensson i slutänden... ;)
 
Undrar ifall nogån kan svara. Om en företagare gjort en netto vinst på 1000.000 under ett år. Hur mycket får han in på kontot efter att betalat alla avgifter? (arbetsgivaravgift o skatt).
???
 
Om han har gjort en nettovinst på 1000.000 så har han väl möjlighet att plocka ut 1000.000 till sitt konto?
Nettovinst är ju det redovisade resultatet efter skatt.
 
Kalla det som du vill. Omsättning, bruttovinst, omkostnads kostnader, beskattningsbar inkomst, netto inkomst. Har man AB, lyfter man lön...
NETTO LÖN...

1000000 som man ska betala a-avgift o skatt på. Vad ger det?
 
Beror på typ av bolag, är det enskild firma så är alla pengar hans eget efter att staten tagit sitt, är det ett AB så är det som du säger, den lön han redovisar för, resten "återsatsas" ibolaget för att ge aktieutdelining osv osv osv.

Men om jag fattat dig rätt så menar du att företagaren har 100.000 kr kvar efter alla utgifter utom lön och statens del av kakan, ja, det beror ju på vad han redovisar som lön då förståss och som sagt vilken typ av bolag, går inte att säga helt generellt men säkert finns det en ekonom som orkar räkna "bakvänt" så att alla dessa 100.000 kr går åt.
 
kamilenski skrev:
Kalla det som du vill. Omsättning, bruttovinst, omkostnads kostnader, beskattningsbar inkomst, netto inkomst. Har man AB, lyfter man lön...
NETTO LÖN...

1000000 som man ska betala a-avgift o skatt på. Vad ger det?
Stor skillnad på ovan nämnda ord :).

Men om du ska plocka ut 1.000.000 från bolaget, så ryker först skatten, vid dom summorna är det väl totalt 55% kanske? Som går i vad staten kallar skatt. Sen kommer de finurliga "arbetsgivaravgift". Detta är ju inte en skatt enligt staten och riksdagsmän jag snackat med. Utan en "avgift". Ordbajseri helt enkelt. Också det en skatt givetvis. Och den ligger på 31% av lönen. Så: räkneexempel

Bolaget satsar 1.000.000 som företagaren ska få ut i lön. X plus 0.31X = 1.31X, lös för X där X är det som räknas i lön. Ungefär 760.000 får han lön alltså (det plus arbetsgivaravgiften ger ca 1mille). Minus skatt, då landar vi på: 760000-312000 = 448kkr.

Alltså 1 miljon i egentlig årslön ger 37.000kr ut.

Som alltid så skyller jag på sen natt utifall jag räknat tokigt någonstans.

Låt säga att detta spenderas så tar staten ytterligare skatt i form av moms, blandning av kapitalvaror och mat kanske ger snitt på 23% i moms och vips så har han egentligen bara 30kkr att spendera.

Och vem sa att vi är högt beskattade i Sverige?
Skattetabell tog jag bara en som såg lagom ut, varierar vart i landet man befinner sig.
 
Skillnaden mellan AB och enskild firma här är att i AB behöver man inte ta ut vinsten i lön utan kan behålla det i företaget, i enskild firma blir det direkt "lön" som beskattas i princip som om man tog ut lönen från ett AB, dock ingen arbetsgivaravgift utan istället något som kallas egenavgifter, ligger några procent lägre bara.
 
Ho ho ho. Av 500 i timmen o en del övertid KAN det bli ca 30 tusen. Och man tror att egna företagare är så rika! Dessutom har de flesta en del omkostnader, Bil, verktyg, bensin, försäkringar, ev. reviisor m.m.

Vi bör nog betala högre skatt ;)

p.s. Jag har inte i huvudet exakta siffror men för 6-7 år sen fick man betala mycker mer i avgifter o skatter. Ju mer man tjänade, mer pengar till storebror. Vid 1.000.000 som man ville lyfta, fick man ut ca 280.000.

Det var bättre att ha vanl jobb.

Idag, måste man ha som egen vara smart och ha bra revisor för att leva gott utan att skada andra (kunder, staten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.