i min lilla toa sitter det kakel på en tretex liknande skiva sen 80-taket utan att det syns några sprickor. Det var oljefärgmålad trätex ursprungligen och sen kaklade man över det hela. Jag kunde se underlaget när den sänkta taket öppnades. Vet ej hur det har klarat sej men det har det gjort. Kanske därför att tretex ger sej lättare än kakel dvs det finns ingen sprängkraft i tretex som det finns i trä eller hårdpressade spånskivor :).
gaia
 
Ja, skall man byta kakel lär ju tretexen åka med och det blir ju inte roligt... Och gips är ju självklart vettigt att smacka dit men nu vet jag inte hur det får plats riktigt, alla skåp är ju på plats. Kanske renoveringsgips? Det bygger ju inte så mycket.

Jag hade inga problem med att plattor lossnade i nämnda duschrum, det var ändå gjort i en sommarstuga som jag då började bo i året runt, alltså betydligt mer utsatt för temperaturväxlingar. Och allt såg som sagt fräscht ut när jag rev ner det.
 
Man kanske skulle kunna säga att tretexen blir tvungen att anpassa sig till kaklet och inte tvärtom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.