När vi flyttade in i vårat hus så hade de tidigare ägarna staplat dräneringsrör i tegel (?) från golv till tak längs ena väggen i matkällaren. Rören är ca 40 cm långa/djupa och har en innerdiameter på ca 12-13 cm. Perfekt för förvaring av vin (även champangeflaskor får plats).
 
em72 skrev:
När vi flyttade in i vårat hus så hade de tidigare ägarna staplat dräneringsrör i tegel (?) från golv till tak längs ena väggen i matkällaren. Rören är ca 40 cm långa/djupa och har en innerdiameter på ca 12-13 cm. Perfekt för förvaring av vin (även champangeflaskor får plats).
Du tänker på denna variant?
http://www.blocket.se/dalarna/Gamla_tegelror_till_ex_vinstall_27695616.htm?ca=7&w=3

Inget jag rekommenderar dock :). De repar etiketter och flaskor väldigt mycket samt att man inte ser flaskorna så man måste ha etiketter på alla. Men stoppar man in dom och låter de ligga där och man har koll på dom ändå så ska det vara bra då temperaturen runt om flaskan hålls stabilare än utan.
 
Bricco skrev:
Du tänker på denna variant?
[länk]

Inget jag rekommenderar dock :). De repar etiketter och flaskor väldigt mycket samt att man inte ser flaskorna så man måste ha etiketter på alla. Men stoppar man in dom och låter de ligga där och man har koll på dom ändå så ska det vara bra då temperaturen runt om flaskan hålls stabilare än utan.

Ja, det liknar våra tegelrör.
Jag kan hålla med om att det är svårt att se etiketterna på flaskorna men eftersom jag har hyfsad koll på vilka flaskor jag har så funkar det ändå. Några repiga etiketter eller flaskor har jag inte råkat ut för (vi har använt rören i snart 10 år).
 
Bricco skrev:
Håller på med samma projekt ungefär sett till yta. Jag köpte quercia's ställ då de är flexibla, sväljer många flaskor och har bra pris (de svarta på sidorna i bilden). Icke tryckat trä ska det vara så klart om man bygger trähyllor. Desto hårdare desto bättre. På 2x2 m får man inte in så mycket så räkna först. Beror hur mycket du tänkt lagra.
Du råkar inte ha lite mer bilder och kanske kan dela med dig av lite info om hur du byggde din jordkällare?
 
Bricco skrev:
Det behöver inte bli så dyrt :)

Färg 400kr
Trädgårdssten+sjösten 900kr
Vinställ 1200kr
Belysning 400kr

Sen lite vin då men jag tänker köra lite begränsat första året för att se hur temperatur+luftfuktighet är under årets alla månader. Fina vinerna får hålla sig i vinkylen ett tag till :)

Fyllt på endel av det man har iallafall :)

[bild]
Vad för vinställ köpte du?

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
Jag var och jobbade i en vinkällare för några år sedan, den var ca 2x2,5m, slammade väggar,singel på golvet och hyllor från IKEA som var betsade i någon gråaktig nyans, belysning med dimmer och 2 enkla stolar vid ett litet bord... :D
 
Jag kör quercia vinställ. Rekommenderas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.