I mitt garage finns det 2st reglar med måtten 175x50x5900mm som håller upp taket. Eftersom taket har börjat komma neråt så tänkte jag byta ut detta till en limträbalk. Det kanske blir lite svårt att säga vilken storlek jag ska men det är det jag undrar. Jag tänkte köpa detta på Byggmax. Jag tror inte det är så fasligt högt tryck, reglarna är snart 26år gamla.

Jocke
 
Ingen som ha en aning?
 
Vad är det för tak?
 
I sig är limträ lite starkare än helträ, med en dubbelt så hög balk (2x175) så är bärigheten 4 ggr.
Nu blir balken "slank" och då vill den vrida sig och lägga sig på platten men har det funkar med en 50 mm så funkar det i fortsättningen.

Protte
 
Tja,
Jag håller med om att limträ har högre brotthållfasthet, då brott uppstår vid ofullkomligheter och limträ har väsentligt mindre ofullkomligheter.

Men här har vi problem med nedböjning. Är nedböjningen mindre för en limträbalk än för vanligt trä.
Ni vet det finns en massa grekiska bokstäver som bl.a. sigma i hållfasthetslära. Men är dessa parametrar väsentligt annorlunda för limträ kontra vanligt trä?
 
Inte väsentlig men lite pga att det inte blir genomgående kvistar.
Är det nedböjning så är bärigheten kvadraten på höjdskillnaden.

Om du kontaktar limträtillverkaren så får du säkert svar, t.ex Martinssons.

Protte
 
Joukko skrev:
I mitt garage finns det 2st reglar med måtten 175x50x5900mm som håller upp taket. Eftersom taket har börjat komma neråt så tänkte jag byta ut detta till en limträbalk. Det kanske blir lite svårt att säga vilken storlek jag ska men det är det jag undrar. Jag tänkte köpa detta på Byggmax. Jag tror inte det är så fasligt högt tryck, reglarna är snart 26år gamla.

Jocke
En idé,
Eftersom det är ett garage, kanske det inte är så viktigt hur fint det blir.

Om du skulle skaffa två stålrör 25mm i kvadrat som är ungefär lika långa som reglarna.

Sedan fäster du röret mitt på takregeln med en skruv.

Nu kan du lyfta upp röret och regeln med en garagedomkraft till regeln har böjt sig tillbaka. Men lyft försiktigt, du riskerar att lyfta loss takregeln från sitt fäste.

I vilket fall nu kan du skruva fast stålröret med genomgående skruv. Skruva med stora skruvar med ca 3dm cc, jag hade nog använt 6x80 eller större.

Kom ihåg att stålröret ska sitta i underkant av takregeln.
 
Köp RÄTT dimension från början. Envisas du kan du lägga 2 bredvid varandra så blir det lite mer än dubbelt mot idag, behövs ingen limning då.

Om du skaffar en 42x 250 så har den samma bärighet som 2 st 42x180

Protte
 
Vad för storlek ska jag köra med då? Vill helst att det inte bygger för mycket neråt från taket.

Vad kan en järnbalk kosta?
 
Det jag föreslog var att förstärka de befintliga reglarna med ett 25mm x 25mm kvadratiskt stålrör.

Lägg inte några stora pengar på det, prova med den ena takregeln först och se vad som händer.

Du får höra efter med en stålfirma, som har sådant på lager vad det kostar. Men röret är nog inte gratis.
Jag undrar om det finns något sätt att fastställa vilken dimension man behöver? Det kanske går att göra en träbalk med ungefär samma böjprestanda som stålröret.

Dessutom, har jag tänkt lite till på det här.

Frågan är om det är underkanten som töjts ut, eller överkanten som har tryckts ihop?
När man böjer trä trycker man ihop det, det tål inte drag.
Men den borde ha töjt sig i nederkanten.

Tyvärr, kommer jag bara med fler frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.