Paul-Staffanstorp skrev:
Inte är det snyggt men å andra sidan kan det ibland vara ett rent helvete att ta isär sådana gamla karmar/foder också utan att riskerar gå i sönder...
Det tycker inte jag Paul. Allt handlar om kunskap och viljan. Och rätt verktyg.
Vanliga hantverkare är duktiga på att bygga/renovera. Arbetet som detta kräver lite mer än så.
Tänk på vad restaurerings specialister kan klara av (arbeten till museum m.m.).
Att flytta en gammal karm, kräver sin man.

Det går att göra jobb som detta, utan att orsaka en enda skada!
 
Det går alldeles säkert att göra men det kräver mycket kommunikation mellan kund och hantverkare om hur pass mycket de vill lägga ner på ett jobb också...
Själv brukar jag alltid ta en ganska ordentlig genomgång med kunder om sådant så de inte får stora chocken när fakturan kommer...

På samma sätt som ifall man kakelsätter ett badrum då man måste ta diskussionen med kunden INNAN kakelsättningen om ifall de vill ha gerade hörnor, plastlister, alulister eller fogade hörnor...

Personligen tycker jag detta är en viktig bit i förarbetet för att alla ska bli nöjda och glada i slutänden och det åligger kunden i princip lika mycket att prata om hur de vill ha det och vad de är beredda att betala för...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det går alldeles säkert att göra men det kräver mycket kommunikation mellan kund och hantverkare om hur pass mycket de vill lägga ner på ett jobb också...
Själv brukar jag alltid ta en ganska ordentlig genomgång med kunder om sådant så de inte får stora chocken när fakturan kommer...

På samma sätt som ifall man kakelsätter ett badrum då man måste ta diskussionen med kunden INNAN kakelsättningen om ifall de vill ha gerade hörnor, plastlister, alulister eller fogade hörnor...

Personligen tycker jag detta är en viktig bit i förarbetet för att alla ska bli nöjda och glada i slutänden och det åligger kunden i princip lika mycket att prata om hur de vill ha det och vad de är beredda att betala för...
Nästan alla missar den biten :(
 
kamilenski skrev:
Nästan alla missar den biten :(
Exakt kamilenski... och sen i slutänden är det ett jääääääääävla spån till hantverkare de har anlitat för HAN HAR INTE frågat hur de ska ha det, HAN HAR INTE frågat om han skulle köpa materialet på Beijer eller Byggmax, HAN HAR INTE gjort ditt och datt... :xq(;^;)p

Aldrig är det tal om att kunden kanske kunde tänkt till lite... :S

Tackar min gud för att jag gör allt jag kan för att slippa från dessa situationer och peppar peppar så har jag än så länge lyckats i mitt liv... :blushing:
 
... snarare inte misslyckats ...

Ibland undrar jag. Är det verkligen så svårt att ta fram en mall som kunderna "tvingas" svara på? Tydligen VILL de flesta företagare leva i grå zon. Försöka ta åt sig så mycket det går. Och sen efter 5-10 år fattar inte varför är det ingen som vill anlita de.
 
En bra hantverkare ser självklart till att intervjua kunden från början så det inte uppstår frågetecken. På samma sätt som frisören frågar mig hur jag vill ha håret, vilken färg jag vill ha, om det ska vara lättskött, hur jag tar hand om håret osv.
Om jag går till en fotograf så sker samma sak där, en god fotograf hör sig för om allt i förväg.

På något sätt så finns en hel drös med hantverkare där ute som INTE gör det, och faktiskt kommer undan med det. Det tycker jag är makalöst. Finns ingen frisör som skulle överleva om han/hon betedde sig som en dålig hantverkare.

Kanske beror på att folk anlitar hantverkare någon enstaka gång i livet, medans andra anlitar man lite oftare.

Att vara hantverkare är ett service-yrke som alla andra. Önskar att folk (både kunder och många hantverkare) insåg detta.
 
FredrikoKarl skrev:
En bra hantverkare ser självklart till att intervjua kunden från början så det inte uppstår frågetecken. På samma sätt som frisören frågar mig hur jag vill ha håret, vilken färg jag vill ha, om det ska vara lättskött, hur jag tar hand om håret osv.
Om jag går till en fotograf så sker samma sak där, en god fotograf hör sig för om allt i förväg.

På något sätt så finns en hel drös med hantverkare där ute som INTE gör det, och faktiskt kommer undan med det. Det tycker jag är makalöst. Finns ingen frisör som skulle överleva om han/hon betedde sig som en dålig hantverkare.

Kanske beror på att folk anlitar hantverkare någon enstaka gång i livet, medans andra anlitar man lite oftare.

Att vara hantverkare är ett service-yrke som alla andra. Önskar att folk (både kunder och många hantverkare) insåg detta.
Men samtidigt går du knappast till frisören eller fotografen och låter de göra det de tycker är bäst för att sedan skrika och gapa om att det absolut inte var så du ville ha det gjort... :rolleyes:

Du kommunicerar med frisören eller fotografen om hur du vill att de ska göra...eller hur ;)

VARFÖR ska det då ofta vara så himla svårt att göra det med hantverkaren... :x
 
Om du går till en frisör så behöver du knappast som kund säga att du ska klippas, det förstår frisören ändå och om du inte knystar ett ord så måste ju frisören fråga. Om du anlitar en fotograf och inte talar om att du vill ha porträtt eller bröllopsfoto eller liknande så måste den ju fråga, att du behöver någon med kamera förstår fotografen ändå. Om en kund anlitar mig som elektriker så ringer dom inte och bara säger "hej, jag behöver elektriker, kom till XXXXgatan 23" utan man får info om vad som ska göras i korthet för som hantverkare finns det mängder av olika saker att göra, jag har inte bara en mejsel, en skruvdragare och en tång och spikar kabel hela dagarna, kan inte kunden tala ur skägget så blir det svårt, det är ju inte så att det funkar direkt om kunden bara säger "kan du fixa lite här, gör så det blir bra" OOOOKEJ, ska jag byta central, sätta nytt uttag, byta all el, laga spisen, koppla ur en maskin osv osv, väldig fördel om kunden vet vad den vill först.
 
Om frisören eller fotografen inte frågar ut mig så dumpar jag dom. Samma sätt om jag tar hem en hantverkare. Självklart ser man till att kommunicera så gott man kan själv men när jag anlitar en professionell person så utgår jag ifrån att denne vet mer om ämnet än jag. Därför förväntar jag mig en rad motfrågor och förtydliganden från hantverkaren.

Jag kan ju inte veta att det spelar roll att jag färgade håret för fem veckor sen om jag ska bleka håret osv osv. Det ska hantverkaren säkerställa för att jobbet ska bli bra utfört. Det ansvaret ligger faktiskt på hantverkaren, en vanlig ensamstående kvinna kanske inte vet så myclet om jobbet och inte tänker på allt, då är det hantverkarens uppgift att vara professionell och göra klart allt innan.
Det ansvaret ligger faktiskt på proffset, inte på amatören.

Så hantverkaren har ansvaret här tycker jag. Sen av ren självbevarelsedrift så säkerställer ju säkert vi här om allt detta när vi anställer en hantverkare. Men alla har inte den kunskapen. Hantverkaren ska däremot alltid ha denna kunskap.

Så en hantverkare som inte säkerställer allt detta innan jobbet påbörjas, det är en oseriös hantverkare. Förhoppningsvis så drivs sådana ut ur branschen väldigt snabbt, för dom har inget där att göra.
 
FredrikoKarl skrev:
Om frisören eller fotografen inte frågar ut mig så dumpar jag dom. Samma sätt om jag tar hem en hantverkare. Självklart ser man till att kommunicera så gott man kan själv men när jag anlitar en professionell person så utgår jag ifrån att denne vet mer om ämnet än jag. Därför förväntar jag mig en rad motfrågor och förtydliganden från hantverkaren.

Jag kan ju inte veta att det spelar roll att jag färgade håret för fem veckor sen om jag ska bleka håret osv osv. Det ska hantverkaren säkerställa för att jobbet ska bli bra utfört. Det ansvaret ligger faktiskt på hantverkaren, en vanlig ensamstående kvinna kanske inte vet så myclet om jobbet och inte tänker på allt, då är det hantverkarens uppgift att vara professionell och göra klart allt innan.
Det ansvaret ligger faktiskt på proffset, inte på amatören.

Så hantverkaren har ansvaret här tycker jag. Sen av ren självbevarelsedrift så säkerställer ju säkert vi här om allt detta när vi anställer en hantverkare. Men alla har inte den kunskapen. Hantverkaren ska däremot alltid ha denna kunskap.

Så en hantverkare som inte säkerställer allt detta innan jobbet påbörjas, det är en oseriös hantverkare. Förhoppningsvis så drivs sådana ut ur branschen väldigt snabbt, för dom har inget där att göra.
Det är exakt DETTA som vi försöker förklara att vi föredrar att göra i den andra välbesökta tråden...

http://www.byggahus.se/forum/hantve...a-flera-hantverkare-vid-samma-tillfaelle.html

...då vi anser detta vara seriöst och vettigt.

Tyvärr går det dåligt hem hos merparten så det är inte alltid lätt att vara hantverkare heller... :blushing:;)
 
Glufsglufs skrev:
Om du går till en frisör så behöver du knappast som kund säga att du ska klippas, det förstår frisören ändå och om du inte knystar ett ord så måste ju frisören fråga. Om du anlitar en fotograf och inte talar om att du vill ha porträtt eller bröllopsfoto eller liknande så måste den ju fråga, att du behöver någon med kamera förstår fotografen ändå. Om en kund anlitar mig som elektriker så ringer dom inte och bara säger "hej, jag behöver elektriker, kom till XXXXgatan 23" utan man får info om vad som ska göras i korthet för som hantverkare finns det mängder av olika saker att göra, jag har inte bara en mejsel, en skruvdragare och en tång och spikar kabel hela dagarna, kan inte kunden tala ur skägget så blir det svårt, det är ju inte så att det funkar direkt om kunden bara säger "kan du fixa lite här, gör så det blir bra" OOOOKEJ, ska jag byta central, sätta nytt uttag, byta all el, laga spisen, koppla ur en maskin osv osv, väldig fördel om kunden vet vad den vill först.
Jag tror nog du förstår vad jag menar.

Om jag ringer en elektriker (vilket jag ska) så förklarar jag vad jag vill ha gjort. Följande scenarier kan utspelas:

(Hos frisören)

Frisör: Jaha, vad önskar ni då?
Jag: Skulle vilja ha en kort frisyr, kanske färga den brons-aktigt
Frisör: Hur kort vill du ha? Nån speciell stil eller bara snaggad? Har ni färgat håret tidigare? Är det er naturliga hårfärg? Vad brukar du göra med håret? Bla bla bla bla

Jag berättar för frisören ungefär vad jag vill ha, varpå frisören sedan med motfrågor säkerställer att det blir exakt som jag vill ha och säkerställer att han kan utföra det också. Ovan är en god frisör. Nedan är en inte lika bra frisör

Frisör: Ja vad vill ni ha då?
Jag: Skulle vilja ha en kort frisyr, kanske färga den bronsaktigt
Frisör: Ok, frisören snaggar mig och sätter in bronsaktig färgning

Resultat är att det blir alldelens för kort och färgningen går åt helvete för det är nyligt blekt hår och jag badar ofta i klorvatten

SÅ: går jag tillbaka till den första eller den andra frisören tror ni? Vilken av frisörerna är proffsig? Självklara svar där givetvis.

Likadant ska en hantverkare hemma göra. Elektrikern ska självklart påpeka att rören måste bytas, väggar rivas, centralen fixas osv osv, fråga vad som fungerar bäst hemma att göra, komma med förslag och annat. Allt för att säkerställa nöjdheten hos kunden. SEEEERVICE. Kallas det :).

Som sagt, en hantverkare som inte säkerställe allt detta i förväg, det är en hantverkare som inte har i yrket att göra. Han ska fippla med strömmen på ett företag där han får enkla instruktioner till enkla jobb som inte kan gå fel. För kompetensen att ta hand om kunder inte existerar. Samma sak gäller snickare, plåtslagare, mattläggare och trädgårdsmästare.

Självklart måste kunden kunna kommunicera också, men ansvaret ligger på hantverkaren. Orkar man inte med service så är man antingen vansinnigt lat eller helt enkelt inkompetent och ska inte finnas i branschen.
 
FredrikoKarl skrev:
Idel självklarheter...
Amen!
 
FredrikoKarl skrev:
Om frisören eller fotografen inte frågar ut mig så dumpar jag dom. Samma sätt om jag tar hem en hantverkare. Självklart ser man till att kommunicera så gott man kan själv men när jag anlitar en professionell person så utgår jag ifrån att denne vet mer om ämnet än jag. Därför förväntar jag mig en rad motfrågor och förtydliganden från hantverkaren.

Jag menar det ja, kunden måste ju tala ur skägget först och sen tar man ju upp oklarheter allt eftersom, finns väl ingen hantverkare som kan jobba utan att veta vad som ska göras eller? Om du inte får motfrågor så har du ju varit duktig på att förklara vad du vill ha gjort, jag har inte mycket att säga om kunden säger "där vill jag ha ett extra uttag och där har jag ett befintligt" ganska solklart hur jag ska utför arbetet då.

Jag kan ju inte veta att det spelar roll att jag färgade håret för fem veckor sen om jag ska bleka håret osv osv. Det ska hantverkaren säkerställa för att jobbet ska bli bra utfört. Det ansvaret ligger faktiskt på hantverkaren, en vanlig ensamstående kvinna kanske inte vet så myclet om jobbet och inte tänker på allt, då är det hantverkarens uppgift att vara professionell och göra klart allt innan.
Det ansvaret ligger faktiskt på proffset, inte på amatören.

Samma sak där, har man oklarheter så frågar man som hantverkare men man kan ju inte utgå hela tiden från att något är konstigt/fel eller annat, fattar du hur mycket frågor man måste ställa då? Och hur mycket vet kunden egentligen, oklarheter brukar till 90% dyka upp under arbetet då man börjat rota i grejerna.

Så hantverkaren har ansvaret här tycker jag. Sen av ren självbevarelsedrift så säkerställer ju säkert vi här om allt detta när vi anställer en hantverkare. Men alla har inte den kunskapen. Hantverkaren ska däremot alltid ha denna kunskap.

En seriös hantverkare har det men som kund som kräver att hantverkaren ska kunna och förklara samt fråga relevanta frågor så kan ju hantverkaren också kunna kräva att kunden vet vad den vill ha utfört, sen om kunden inte kan det rent tekniskt så är det ju en helt annan sak, det är ju därför hantverkaren är där. Du själv verkar ju ha det mesta på det klara om varför du ska anlita en hantverkare, varför inte berätta själv istället vad du vill istället för att hantverkaren ska ställa tusen frågor? Är det någon fånig test från din sida eller? Snarare blir det så att hantverkaren ruskar på huvudet för att det känns som en kund som inte vet vad den vill och sådana kunder innebär trubbel sen när det blir avvikelser i arbetet och extratid och har man den känslan redan vid koll på jobbet så hoppar nog många det jobbet.

Så en hantverkare som inte säkerställer allt detta innan jobbet påbörjas, det är en oseriös hantverkare. Förhoppningsvis så drivs sådana ut ur branschen väldigt snabbt, för dom har inget där att göra.
Som sagt.....konstigt tänkt där, hantverkaren är inte utbildad pedagog, kommer inte ut som konsult utan som yrkesproffs (vill man ha allt gjort gällande upplägg osv så kan man få räkna med ett konsultarvode också, det tar tid att lägga upp handlingplan med folk som inte kan, vet och förstår). Berättar inte du för tandläkaren var det gör ont eller låter du han/hon peta och borra i alla tänder till han/hon träffar rätt?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är exakt DETTA som vi försöker förklara att vi föredrar att göra i den andra välbesökta tråden...

[länk]

...då vi anser detta vara seriöst och vettigt.

Tyvärr går det dåligt hem hos merparten så det är inte alltid lätt att vara hantverkare heller... :blushing:;)
Går det dåligt hem hos merparten? Jag skulle då bli överlycklig om jag hittade såna hantverkare :).
Det kommer iaf vara såna som överlever branschens nedgångar. Det är jag övertygad om, och det är ju skönt att veta.
 
Glufsglufs skrev:
Som sagt.....konstigt tänkt där, hantverkaren är inte utbildad pedagog, kommer inte ut som konsult utan som yrkesproffs (vill man ha allt gjort gällande upplägg osv så kan man få räkna med ett konsultarvode också, det tar tid att lägga upp handlingplan med folk som inte kan, vet och förstår). Berättar inte du för tandläkaren var det gör ont eller låter du han/hon peta och borra i alla tänder till han/hon träffar rätt?
Kunden är inte heller utbildad pedagog, det är hantverkaren som tar betalt (och bra betalt), han/hon ska säkerställa ett proffsigt jobb, utifrån frågor och kunskaper som denne besitter.

Jag säger till tandläkaren var jag har ont, jag säger till elektrikern var jag vill ha uttagen. Tandläkaren undersöker mig och berättar vad som behöver göras, det ska elektrikern göra också. Det är hantverkaren som är proffset, inte amatören som vill ha hjälp.

Service, service, service.

Frisören är inte heller utbildad pedagog, men måste kunna kommunicera och konsultera, det ingår i proffsyrket för att få nöjda kunder.

Om en hantverkare inte har dessa kunskaper så ska han söka anställning som snickare på ett bolag eller något som han duger till. Och överlåta konsultationer och liknande till folk som klarar av det. Alternativt anställa någon som kan göra det åt honom/henne.

Kunden ska inte behöva lida för att hantverkaren saknar sociala kunskaper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.