Jag ska sälja mitt hus i höst. Jag har själv kaklat och klinkrat ett större badrum med tvättstuga i en källare. Enligt de råd jag fick för 5 år sedan var att inget tätskikt behövs i källaren där det handlar om betongväggar och oisolerade väggar/platta. Vi har ingen dusch i rummet utan ett större bubbelbadkar. Pga av orutin så fick jag inte till fallet riktigt på golvet utan när det blir lite vatten på golven när ungarna plaskat för mycket så samlas en dela av vattnet utanför karet.

Det är ju bara att dra ett drag med skurmoppen så är det borta men der är ändå ett bakfall.

Nu ska jag ju besikta huset i höst inför försäljning och undrar hur jag ska göra? ska jag bryta upp golvet och göra om vid badkaret eller kommer inte besiktningsmanne dra fram karet och kika bakom osv? Man skulle kunna bygga en liten platå med kant på som badkaret står på och göra ett riktigt fall mot brunn. Men enligt en kakelfirma så måste fallet vara över hela golvet.

Jag ringde även till anticimex som upplyste mig om att det alltid ska vara tätskikt i en källare no matter what. Snackade även med en kakelfirma som sa "ja enligt nuvvarande regler ska det vara det med det behövs egentligen inte inte" och de gav rådet att inte lägga tätskikt, blir fan galen på alla bud fram & tillbaka.

Hur skulle ni gjort i mitt läge?
 
Jag hade inte gjort ett dyft utom att berätta i försäljningsprotokollet att det inte är något tätskikt i badrummet och att det är ett litet bakfall.

Du gjorde rätt i att inte ha tätskikt just eftersom det är en källare med betongväggar och oisolerad platta. Då ska man bara tätskikta de ytor som blir direkt vattenbegjutna, t.ex. själva duschhörnan (och det har du ingen) och just runt golvbrunnen.

Nej, chansen är stor att nästa ägare vill göra om badrummet ändå; bila upp, lägga golvvärme, sätta in dusch osv.
 
Redigerat:
Jag hade nog inte gjort någonting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.