Min gamla el Gardena sug/blås är "trött". Behöver köpa ersättare. Det räcker med blåsfunktion.

Två krav.
1. stark
2. max 3000:-

Har ni tips?
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/INT727/SHE+71.html

Tack vare dig hittade jag den. Vad tycker du om denna. Som jag skrev tidigare, vill jag ha krut i maskinen.
Om jag skulle skaffa något större skulle jag lägga till stålar för att få en ryggburen maskin. Det andra blir bara tyngre och bullrigare. Funkar det inte med sladd får man ju anpassa sig, men 71an är tillräckligt stark för att blåsa tjocka lager blöta löv. Det jag gått bet på med den är löv som frusit fast i gräset, då funkar det inte alls. Fast det gör det antagligen inte heller med en bensinmaskin.....
 
Ok. Tack. Nu vet jag vad gäller :)
 
Har aldrig förstått poängen med lövblåsare.

Brukar löven inte blåsa tillbaka strax efter åtgärden?

När jag bodde hos AF (Akademiska Föreningen) i Lund, så hade vaktmästaren en sådan till cykelbanorna.
Varje morgon (typ 10 :) ) kom han med sin helvetesmaskin och väckte oss :(
En dag tröttnade vi och limmade fast en del löv på asfalten.
Nästa morgon satt det morgonpigga studenter i varje fönster när han kom på sin blåsrunda.
Vaktmästaren gick på en blåsning :)

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
När jag bodde hos AF (Akademiska Föreningen) i Lund, så hade vaktmästaren en sådan till cykelbanorna.
Varje morgon (typ 10 :) ) kom han med sin helvetesmaskin och väckte oss :(
En dag tröttnade vi och limmade fast en del löv på asfalten.
Nästa morgon satt det morgonpigga studenter i varje fönster när han kom på sin blåsrunda.
Vaktmästaren gick på en blåsning :)

d^_^b
 
Tornhill 2 skrev:
Brukar löven inte blåsa tillbaka strax efter åtgärden?



/ Fredrik
Jo om man väntar på att löven förmultnar eller plockar upp sig själva så brukar det vara slutresultatet. Vi andra brukar blåsa ihop löven med blåsen och sedan stoppa dom i en säck och köra till soptippen, eller elda upp löven, vilket som nu passar bäst.
 
MathiasS skrev:
Stoppa dom i en säck och köra till soptippen, eller elda upp löven.
Men så ni gör...:O
Löven läggs givetvis i komposten och blir finfin jord! Så slipper man köpa planteringsjord eller annat onödigt.
 
Jag såg att Smartson testat lövblåsar nyligen. De kom fram till att kratta var bäst :D

(De konstaterade dock också att alla som hade en funktion för att suga upp och tugga sönder löven fungerade utmärkt för just det.)
 
Jag är mycket nöjd med min nya :).
Blåser bort grus från gatan, uppfarten... Löv får jag vänta på.
Men alla 100 tals kilo björk frö har det tagit 10 minurer att blåsa in i skogen.
Det var rätt köp!
 
timmelstad skrev:
Jag såg att Smartson testat lövblåsar nyligen. De kom fram till att kratta var bäst :D

(De konstaterade dock också att alla som hade en funktion för att suga upp och tugga sönder löven fungerade utmärkt för just det.)
Det beror på att dom inte testade en Stihl.
 
Dalbotös skrev:
Men så ni gör...:O
Löven läggs givetvis i komposten och blir finfin jord! Så slipper man köpa planteringsjord eller annat onödigt.
Komposten rationaliserade jag bort härom året, får inte plats med en på tomten bland studsmattor, pooler och annat jox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.