Hej, undrar om det är någon som har erfarenhet av att sprutmåla med falu rödfärg? Tar ju en evighet att använda penseln, dessutom håller armen på att lägga av. Krävs någon särskild färgspruta? Vore bra om det funkar även för användning inomhus.
 
Ingen egen erfarenhet men minns att ladugårdar och lador sprutmålades förr. Typer av sprutor som rekommenderas finns här på Falu Rödfärgs hemsida
 
Väldigt bra info, tack! Hade ingen tanke att kolla på tillverkarens egen hemsida.
 
Spruta inte det blir helt förbannade värdelöst. Dels får du färg överallt sen blir det jättetunt med färg.

Finns en anledning att inte sprutarna finns kvar för det fanns inte resultatet heller (kvar alltså).

Lika mycket jobb nästan att maskera allt och ha sig tycker då jag.
 
Jag har tidigare använt färgspruta (lånad) inomhus, det funkade bra utan att man fick färg överallt etc.

Vad gäller det aktuella projektet så är det en nybyggd ekonomibyggnad, så att maskera är i princip inget som behövs.

Hade jag varit smart hade jag förstås målat trät innan jag spikade upp det på väggen, då hade man kunnat lägga allt på marken och rolla. Men då har man lärt sig något till nästa gång :)
 
Y
Hur vore det att rolla istället, lika värdelöst?
Bara penseln som gäller?

Gott deprimerande när man har enorma bonne-byggnader.. hehe
 
Man kan rolla på färgen vilket går snabbare än med pensel. Bl.a. färre doppningar. Personligen skulle jag dock efterstryka med pensel.
 
apotekarnes
Jag har sprutmålat med denna: http://www.jula.se/texturfargspruta-021012

Vi var dock två som målade. En gick med sprutan och en efterströk med pensel. Om man är försiktig blir det väldigt lite kladd på vita snickerier.
 
Man borde bli trött i armen med 7kg spruta inkl färg. Svårt att stå på stege och komma åt innunder takutsprång tror jag. Jag målade ett par stora stallar med en spruta där behållaren stod på marken och vi hade en lång slang med ett två meter långt rör med munstycke på. Var nästan som en högtryckstvätt fungerade bra även runt fönster och dörrar.:D
 
Y
skulle haft en spruta med lång pinne före munstycket.
har en stor tank stående som var tänkt att byggas om för att hålla färgen fast far dog ju så blev inte av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.