Jag håller på att förbereda min torpargrund för installation av avfuktare. Då har jag varit tvungen att riva upp golvet i vardagsrummet, för att komma åt ner i grunden, då den är väldigt låg på sina ställen. Jag behöver således renovera bjälklaget så att det blir stabilt och gärna lite varmare än tidigare. Som det ser ut nu varierar cc-måtten mellan bjälkarna/stockarna med allt från 70 - 94 cm. Höjden på bjälklaget varierar även den, från ca 9 till 15 cm. Bjälkarna/stockarna vilar på stenar i grunden.
Jag behöver nu tips på hur jag ska gå tillväga för att bygga upp golvet igen.
 
  • DSC08763_byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC08766_byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KristoferEs
  • Laddar…
apotekarnes
Det ser inte ut att rymmas speciellt mycket isolering i det där bjälklaget. Vill du ha det varmare måste du ju antingen höja golvnivån eller isolera nedåt, vilket skulle göra grunden ännu trängre. Ett liknande dilemma har jag löst hemma genom att göra en betongplatta i grunden (makadam - cellplast - betong) med golvvärme ingjuten. Då slipper man dessutom avfuktaren.
 
Golvnivån vill jag helst inte höja så mycket, då det tidigare endast var 214 mm takhöjd. Alternativet kan vara att gräva ur (främst på den bortre sidan som syns på bilden) så att jag kan sänka bjälklaget något. Vet dock inte hur jag gör med stenarna till grundmuren som går in 30 cm i torpargrunden. De kan jag ju inte sänka...
Betongplatta känns lite lockande, men då blir det ett lite för stort projekt. Avfuktare slipper jag inte undan, då resten av huset står på torpargrund och krypgrund.
Alla tips mottages!! :)
 
Vi bestämde oss för att riva allt gammalt och bygga upp ett nytt bjälklag. Vi har haft en snickare hos oss som kommer att hjälpa till med uppbyggandet av det nya bjälklaget. Resten gör vi själva. Vi kommer gräva ur så att vi får plats med (förhoppningsvis) 45x195-reglar.
Sedan får vi hugga ur i reglarna närmast väggarna för att kunna lägga dem på grundstenarna.
 
  • DSC08799_blogg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC08800_blogg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.