Hej!

Har för närvarande följande ventilation på vinden:
"Ventil galler" högst upp på båda sidor samt att luften kan färdas jäms med taket (blå pilar).
ventilation.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på att sätta ventilationsgaller även ner till (gröna ringar) på båda sidor för att
få bättre ventilation.

Vad tror ni om det? Kan man ventilera för mycket?
 
apotekarnes
patrikwinbjork skrev:
Kan man ventilera för mycket?
JA! det kan man. Har du inga fuktproblem idag, så rör för fasen ingenting i onödan. Om man ökar ventilationen på vinden sjunker också temperaturen, vilket kan medföra att du får kondens på yttertaket lättare.
 
  • Gilla
Zijia Liu
  • Laddar…
Du menar att man kan få kondens på insidan av yttertaket?
 
apotekarnes
patrikwinbjork skrev:
Du menar att man kan få kondens på insidan av yttertaket?
Ja precis. Skälet till att man ventilerar är ju att man vill få bort fuktig luft som kommer från bostaden. Men om man ventilerar för mycket kan det resultera i att temepraturen (vintertid) sjunker så pass att luften inte längre kan bära fukten som då kondenserar på den kallaste ytan d.v.s yttertaket. Hur mycket ventilation man behöver är svårt att svara på då det beror på flera saker bl.a. temperaturen på vinden (läs: mängd isolering i bjälklaget), om du har diff-spärr eller inte, samt om du har ett isolerat yttertak (vilket de allra flesta inte har), om du har självdragsventilation eller fläkt i huset.

Har du fuktproblem på vinden bör du kanske fundera ut vad du ska göra, men om vinden är frisk idag bör du nog låta bli att mixtra med ventilationen.
 
Som det är i nuläget så ser jag att det blir lite frost på ångspärren ovanpå takstolarna (takstol-ångspärr-luftspalt-plåttak).

Kan det helt enkelt bero på att jag inte haft vindsluckan (~50cmx70cm) stängd under vintern?

Har alltid trott att ju mer man vädrar desto mer "spillvärme" från huset får man ut så det inte kan bli kondens, men där hade jag tydligen fel.
 
Vindsluckan skall vara stängd och tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.