Om man nu skall försöka hitta brister i provningsmetoden så vet jag inte om det 90 gradiga vattnet är mest intressant. För det första så sprutades detta enbart på golvbrunnens fläns, dessutom föregicks detta moment av en del andra försök och då hade flera system redan börjat läcka. Vidare är tydligen tanken med det heta vattnet att efterlikna en tvättmaskin som tömmer.

Vad jag ställer mig lite frågande till är om inte klinkerplattornas skyddande funktion förbisetts en aning. För några system var det om jag inte missminner mig problem med skador som med lite fantasi skulle kunna härledas till rörelser i membranet eller spånet. Dessa rörelser hade troligen inte kunnat ske om systemet skyddats av klinker på ytan.

Men vad vet jag... :D
 
Jag har nu fått bekräftat att Lip är system D - alltså det som klarade sig bäst. Ardex finns också med i rapporten - skall ringa dem imorgon.
 
Vill man ha ett tätt badrum som håller så sätter man plastmatta och använder lim istf fix att sätta kaklet i. ;)

En stilla undran från min sida är varför försäkringsbolagen inte ställer det som krav när det nu är så himla mycket bök med dåliga tätskikt och att ha fix som suger vatten att sätta kaklet i är ju bara rent galet!?
 
Jag tror inte plastmattan är diffusionstät. Materialet under plattorna måste tåla vatten som sugs ner kapillärt och sedan stannar kvar. En vanlig plastmatta fungerar bara mot fritt vatten under kortare perioder med dubbelsidig uttorkning emellanåt.
 
tätskiktsfolien är tätare än plastmatta
tomasx: varför testar inte tex tarkett och armstrong upp sina tätskiktsmattor på samma sätt som folie tillv. gör? och varför finns inget systemgodkännande på tätskikstmattor ? alltså matta och fix ?
som medlem i bkr så "kan" man inte sätta kakel på matta för då frångår man branschreglerna
 
Inget tätskikt är helt diffusionstätt.
Forbo-forshaga har en speciell plastmatta avsedd för kakelsättning på. Och det handlar inte enbart om diffusionstäthet, det handlar också, som ni ser i rapporten huvudsakligen om skarvarnas täthet och att tätskikten spricker.

Och nino, jag ställde ju precis frågan själv! Men det har förmodligen med revirpinkeri att göra. Varför tog inte försäkringsbolaget som beställde testet med en plastmatta som jämförelse?

Det är just för att fix suger vatten kapillärt som man ska använd lim istf fix. Hur smart är det att lägga en "svamp" mellan klinker och tätskikt i en dusch t.ex.
 
thomasx skrev:
Inget tätskikt är helt diffusionstätt.
Forbo-forshaga har en speciell plastmatta avsedd för kakelsättning på. Och det handlar inte enbart om diffusionstäthet, det handlar också, som ni ser i rapporten huvudsakligen om skarvarnas täthet och att tätskikten spricker.

Och nino, jag ställde ju precis frågan själv! Men det har förmodligen med revirpinkeri att göra. Varför tog inte försäkringsbolaget som beställde testet med en plastmatta som jämförelse?

Det är just för att fix suger vatten kapillärt som man ska använd lim istf fix. Hur smart är det att lägga en "svamp" mellan klinker och tätskikt i en dusch t.ex.
Vi är det bolag som genomför dessa och nästan alla våtrumstester. Just detta test görs i flera omgångar och utarbetas tillsammans med tillverkarna. Det fanns flera tillverkare som var inbjudna via GVK och även en tillverkare av skivor. Officiellt kan jag inte säga så mycket men inofficiellt kan jag ge en ledtråd - inga utanför BKR testades. Gvk har testats i samarbete med oss men skivtillverkaren har notoriskt vägrat ställa upp oavsett form och även om de fått övervaka eller medverka i utformningen. Men detta är inofficiella versionen
 
kinglolle skrev:
Vi är det bolag som genomför dessa och nästan alla våtrumstester. Just detta test görs i flera omgångar och utarbetas tillsammans med tillverkarna. Det fanns flera tillverkare som var inbjudna via GVK och även en tillverkare av skivor. Officiellt kan jag inte säga så mycket men inofficiellt kan jag ge en ledtråd - inga utanför BKR testades. Gvk har testats i samarbete med oss men skivtillverkaren har notoriskt vägrat ställa upp oavsett form och även om de fått övervaka eller medverka i utformningen. Men detta är inofficiella versionen
Då testerna görs i samarbete med tillverkare, och vad jag förstår också en branschorganisation så är de ju inte oberoende. Bättre vore ju om ni själva köpte in materialen och utarbetade ett test med SP och gjorde detta på åtminstone något eller några av alla olika varianter helt oberoende av tillverkarna. Varför gör man inte så?
 
thomasx skrev:
Då testerna görs i samarbete med tillverkare, och vad jag förstår också en branschorganisation så är de ju inte oberoende. Bättre vore ju om ni själva köpte in materialen och utarbetade ett test med SP och gjorde detta på åtminstone något eller några av alla olika varianter helt oberoende av tillverkarna. Varför gör man inte så?
Dessa görs HELT oberoende utav SP på beställning(och betalning av oss). Bkr och folieleverantörerna har bara fått vara med i utformningen av själva monteringen av deras produkt etc och att de som viljat ställa upp fått göra det och vi ej tvingat in någon. Tanken var att testa i 2 eller 3 omgångar där detta test var nr 1. Nu blir det inga fler utan istället nya uppföljningstest men troligtvis efter att testproceduren gjorts om. Hela förfarandet håller på att arbetas om och BKR håller på att revidera på sitt håll.

Att göra blindtester utan tillverkarnas vetskap är ett alternativ som valts bort av vissa anledningar som jag inte kan skriva ut men som har med samarbetsmöjligheter och utveckling av branschregler att göra.
 
kinglolle skrev:
Dessa görs HELT oberoende utav SP

Bkr och folieleverantörerna har bara fått vara med i utformningen av själva monteringen

som har med samarbetsmöjligheter och utveckling av branschregler att göra.
För mig är det högst anmärkningsvärt, och föga trovärdigt, att kalla ett test där tillverkare varit med och "utformat" för oberoende. Tydligen är det också så att man i testet varit påverkad av "samarbetsmöjligheter". Hur det kan påstås vara oberoende skulle vara intressant att veta. Är det tillverkarna/leverantörerna själva som tillhandahållit materialet?
 
Nu tror jag thomasx syftar på att det är försäkringsbolag som styrt upp detta test och inte tätskiktsleverantörerna. Jag hade samma frågeställning som tomasx i den andra tråden varför inte försäkringsbolagen köper in materialet själva och svaret från kinglolle är nog det närmsta vi kommer även om jag tycker det är bra fegt av försäkringsbolagen.
 
tomasx: finns det lim för kakel då? som inte suger vatten, som har häng, och som inte kräver speciellt skyddsåtgärder (som tex epoxi baserade saker gör?)
 
thomasx skrev:
För mig är det högst anmärkningsvärt, och föga trovärdigt, att kalla ett test där tillverkare varit med och "utformat" för oberoende. Tydligen är det också så att man i testet varit påverkad av "samarbetsmöjligheter". Hur det kan påstås vara oberoende skulle vara intressant att veta. Är det tillverkarna/leverantörerna själva som tillhandahållit materialet?
Oberoende på så sätt att tillverkarna inte kan påverka resultatet utan testet beställs och betalas av oss som inte tjänar något på att förvanska resultatet. De som utför alltså SP är också oberoende. Ok det är inget blindest med alla aktörer utan med de som själva vågat vara med. Det är av SP taget från lagerhyllor så materialet är det som en vanlig kund kan plocka själv - men visst det är ej betalat utan leverantörerna har bjudit på materialet.

Det leverantörerna har fått varit med och påverka är att SP har rådfrågat hur de ska montera efter de förutsättningar fanns och detta har alla fått svara på - inget mer än en kund hade kunnat fråga inför sin montering.

Angående samarbete menar jag ingenting med detta testet att göra utan att man valt bort blindtester och hellre samarbetat med branschorganisationerna och sedan i vissa fall gjort utredningar o statistikfört gemensamt alla försäkringsbolag tillsammans för att kunna premiesätta efter rätt skadegrad och även kunna påverka ev regler
 
Det jag reagerar på att man inte utgår från de monteringsanvisningar som finns utan låter leverantörerna styra i testet.
Synd att det inte finns något oberoende part som vill testa olika våtsystem oberoende av leverantörerna och gör det efter de monteringsanvisningar som finns till produkterna.
 
kinglolle: hur kunde "ni" tillåta avsteg från mont.anv.? det är för mig helt obegripligt? nu kanske du inte har svaret men...
jag tycker det är helt ok att tillverkarna får vara med både på mont. och vid testtillfällerna då ser dom hur materialen beter sig och hur en "svensson" läser och monterar deras tätskikt, och kan lära sig nått, istället för att dom är ovetandes och får ett testresultat i posten där det står att deras tätskikt är otäta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.