Hej, har en stel minispotarmatur från ikea, och en takdosa där skruvhålen sitter 90° fel för att bli bra med armaturen...

Finns någon mellanring med nya hål som man kan skruva fast i de befintliga i önskat läge?

Eller någon annan lösning?

tack /m
 
Finns mig veterligen ingen färdig standardlösning. Du får nog bygga nåt själv isåfall!
 
Går det inte att montera armaturen på ett lamputtag med krok istället, eller måste man skruva fast den direkt på dosan?
 
Fast har du kollat armaturen ordentligt? det brukar kunna gå att vrida och greja på dom så att man får det rätt, tiltar i 90 grader.
 
Mikael_L
Eller så att ringen i takdosan inte går att vrida på?
 
Det sitter inga vridbara ringar i en takdosa......eller hur menar du Mikael????
 
Fråga Ikea.
 
Jag satte upp två IKEA-spotskenor igår på två utanpåliggande lamputtag med kulo in och ut. Det hamnade naturligtvis helt åt helvete så fick borra nya hål för skruvarna osv. Tog halva dagen att försöka få till det.

//Patrik
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Det sitter inga vridbara ringar i en takdosa......eller hur menar du Mikael????
Det gör det kanske inte.
Jag vet att det inte sitter i alla takdosor i alla fall, men tänkte att det kanske gör det i någon.

Men nu när jag tänker på saken så funkar väl inte de där plåtblecken för att bära lampvikt om det det skulle vara vridbart. :blushing:
 
Mikael_L skrev:
Men nu när jag tänker på saken så funkar väl inte de där plåtblecken för att bära lampvikt om det det skulle vara vridbart. :blushing:
Precis d^_^b;)
 
2 plattjärn, i kors, sedan lite bult och mutter...
 
el_richard skrev:
2 plattjärn, i kors, sedan lite bult och mutter...
Och 2 timmar. Men det går. Eller nya hål i armaturen.
 
Patrik_Hed skrev:
Jag satte upp två IKEA-spotskenor igår på två utanpåliggande lamputtag med kulo in och ut. Det hamnade naturligtvis helt åt helvete så fick borra nya hål för skruvarna osv. Tog halva dagen att försöka få till det.

//Patrik
Som vanligt blir det oftast dyrt att köpa armaturer på IKEA!.. Om man nu absolut måste köpa armaturer där så kan man väl åtminstone skruva upp dom själv! Ska man anlita en elektriker så blir det i 9 fall av 10 betydligt dyrare att köpa armaturer på IKEA än på den lokale lampaffären!
 
Rrrrr skrev:
Som vanligt blir det oftast dyrt att köpa armaturer på IKEA!.. Om man nu absolut måste köpa armaturer där så kan man väl åtminstone skruva upp dom själv! Ska man anlita en elektriker så blir det i 9 fall av 10 betydligt dyrare att köpa armaturer på IKEA än på den lokale lampaffären!
Jo, men gällande spottskenorna så tycker jag att de funkar rätt hyfsat, så länge det inte sitter ett utanpåliggande lamputtag med fast krok alt. att uppfästningen i armaturen är en krok i stället för ett plattjärn.

Men i detta fallet så höll jag på att bli tokig, skulle bara fixa det lite snabbt...

//Patrik
 
Man får oftast borra nya hål.
 
  • DSC_0101.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.