Har ett IKEA-kök ano 2005, behöver låddämpare till det.
Nuvarande dämpare på IKEA funkar såklart inte.
IKEA-kök kan inte vara ovanliga i Sverige och någon torde rimligen
ha löst just det här problemet förut.

Om någon har tips på var man kan få tag på begagnade IKEA-dämpare eller dämpare av andra märken som fungerar vore jag tacksam.
 
Redigerat:
Jag har sådana här till både lådor och skåp. Funkar helt OK tycker jag.
 
Alfredo skrev:
Jag har sådana här till både lådor och skåp. Funkar helt OK tycker jag.
Hmm det är ju en dörrdämpare och uhm ja, den där kommer ju inte att sänka farten - kommer inte det betyda att lådan som studsar till när den kommer längst in?
 
Kolla med blum för det var väl de som levererade dessa till Ikea tidigare...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kolla med blum för det var väl de som levererade dessa till Ikea tidigare...
De jag länkade till var, när jag köpte dom, av fabrikatet Blum. Är inte säker på om det är samma fabrikat längre hos Classe. Tror att dom kan ha bytt till sitt eget "CoolTech" eller vad dom kallar det. Vet inte om de är lika bra. Har aldrig provat.
 
De där ser väldigt lika ut de som sitter i mitt ikeakök på landet, inte riktigt samma infästning men samma funktion och konstruktion. Det köket är från 2007-2008?
Funkar kalas.
 
Vi har ikeas dörrdämpare till lådorna.
 
Alfredo skrev:
De jag länkade till var, när jag köpte dom, av fabrikatet Blum. Är inte säker på om det är samma fabrikat längre hos Classe. Tror att dom kan ha bytt till sitt eget "CoolTech" eller vad dom kallar det. Vet inte om de är lika bra. Har aldrig provat.
Jo, jag vet att Blum har en hel del olika typer av dämpare men de är egentligen avsedda för luckor och fungerar inte lika tillfredsställande för tunga fullastade lådor som de som är avsedda för just lådor...

Dock vet jag inte om det endast gick att köpa dem på Ikea eller det finns någon ÅF som kan ordna fram dessa från Blum också...

Theofils beslag är ju ganska grymma så kolla med dem...

www.theofils.se

http://www.theofils.se/search.aspx?searchvalue=dämpare

http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=6060&searchvalue=dämpare
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, jag vet att Blum har en hel del olika typer av dämpare men de är egentligen avsedda för luckor och fungerar inte lika tillfredsställande för tunga fullastade lådor som de som är avsedda för just lådor...

Dock vet jag inte om det endast gick att köpa dem på Ikea eller det finns någon ÅF som kan ordna fram dessa från Blum också...

Theofils beslag är ju ganska grymma så kolla med dem...

www.theofils.se

[länk]

[länk]
Håller med Paul, det bästa är att få tag i dämpare som monteras på skenan/expansionsbeslaget. Mig veterligen är just lösningen med separata dämpare en specialare Blum tagit fram för Ikea. De skenorna man kan köpa hos Theofils mfl har integrerade dämpare.

Ikea har i Sverige gått över till Hettich sedan ett par år tillbaks, men Blum finns kvar i många andra länder. Ikea Sverige vägrar att ta hem Blum-dämparna som "reservdel", men kan man lösa det själv (tex någon man känner som skickar dem) så kan man alltså fortfarande få tag i Blum-dämparna. Några exempel:

http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/60108677 (US)
http://www.ikea.com/es/es/catalog/products/60108677 (Spanien)

Tyvärr en överdrivet klyddig lösning på ett enkelt problem. Tycker att Ikea Sverige kunde skött detta lite smidigare eftersom artikeln finns kvar i deras "globala" sortiment... det har ju trots allt sålts ett ganska stort antal Blum-lådor på deras "hemmamarknad"...

En brasklapp... om du till äventyrs bemödar dig med att skaffa fram orginaldämparna så kolla att dina skenor har fyrkantiga hål i bakkant (dämparna monteras i hålen). Tidigare fanns det en variant utan hål, men jag minns inte riktigt när bytet skedde. Det är inte helt osannolikt att en skena från 2005 saknar hålen i fråga (den är även kortare än den nyare varianten så det är inte bara att göra egna hål i den).
 
ciia skrev:
Vi har ikeas dörrdämpare till lådorna.

Dom vita?
Studsar inte bara lådan på dom då?
 
Om IKEA vägrar ta in Blums dämpare, hur tänker de lösa garantiärenden?
 
Någon som fick tag i dessa dämpare någonstans?

Jag har också försökt på IKEA och de tycker inte att de har garanti på så små obetydliga saker som låddämpare.
Man kan ju alltid köpa en ny lådinsats inklusive dämpare enligt dem :x.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.