lbgu skrev:
Folk är ofta (vilket du själv nog kan hålla med om) dåliga på att kolla sådant så det troligaste är väl att även nästa ägare av huset kan starta en sådan här tråd. Sen tror jag nog inte att det skulle påverka särskilt mycket även ifall det upptäcktes. Som du beskriver det så har ni väl ett större badrum också och då tror jag inte att fallet i minibadrummet skulle behöva vara någon större sak.

Man kan ju tycka att besiktningsmannen borde upptäckt det. När jag köpte hus är jag dock helt säker på att besiktningsmannen inte kollade fallet i badrummet. Varken med kula eller genom att hälla ut vatten. Kan det vara så att det inte ingår i en vanlig besiktning? VVS-installationer och el ingår ju t.ex. normalt inte i en standardbesiktning. Fallet skulle ju kunna ses som lite av ett gränsfall till VVS (det handlar ju om att leda bort vatten) även om jag själv tycker att det borde ingå.
Ånä, sån lyx med två badrum har vi inte. Vi har en (ännu mindre) dusch, men detta är "huvudbadrummet".
Näste ägare kommer förhoppningsvis inte starta någon tråd, för jag berättar hellre om de fel jag känner till på huset, för att förhoppningsvis få sova gott på natten istället för att oroa mig för att de ska upptäcka det och komma med efterkrav. ;)
 
hempularen skrev:
Som jag tolkar det så handlar det om vatten som följer väggen ned till golvet och rinner fram, istället för direkt mot brunnen.

Det kanske skulle kunna vara en modell att sätta någon avledarlist på golvet under karet, som får leda vattnet till brunnen. Beror litet på om det är direkt bakfall i så fall, man vill ju inte att vatten skall bli stående mot listen.

Du skulle ju kunna prova med en självhäftande tätningslist (typ täta fönster), om den funkar (den lär inte sitta så länge) så kanske en sträng med silikon gör susen som avdelare.
Ja, det var vår första tanke att sätta en silikonsträng. Men sen började jag fundera på vad som händer med vattnet från handfatet då. Det kommer ju inget vatten på golvet därifrån i vanliga fall, men om nåt rör börjar läcka så har ju vattnet ingen annanstans att ta vägen än ut i hallen/vardagsrummet. Det var något som besiktningsmannen anmärkte på i duschrummet, där vi har en kaklad list kring duschen, och ingen golvbrunn där utanför.
 
Kan ha misstolkat läget. Jag tolkar dte så att vatten som rinner från väggarna bakom karet tar en väg ut i rummet innan dte rinner mot brunnen. Om man då kunde styra det vattnet mot brunnen medan det fortfarande är under karet så borde det inte hindra vattten från handfatet att rinna mot brunnen från sitt håll.

Men som sagt stor risk att det är bakfall så att det istället blir en pöl under karet. Min tanke var att man kan experimentera med lister som är lätta att flytta tills man hittar ett optimalt läge.
 
Ett litet tips

Jag hade ett liknande problem i badrummet i mitt förra hus.
Vid dusch eller framför allt när man tömde karet efter bad rann det ut en hel del vatten över hela golvet.
Var kom det ifrån? Var det stopp i golvbrunnens avlopp?
Lösningen visade vara mycket enkel: Packningen till röret som leder vattnet från karet till golvbrunnen hade torkat och spruckit.
Ny packning, torrt på golvet! :D
 
hempularen skrev:
Kan ha misstolkat läget. Jag tolkar dte så att vatten som rinner från väggarna bakom karet tar en väg ut i rummet innan dte rinner mot brunnen. Om man då kunde styra det vattnet mot brunnen medan det fortfarande är under karet så borde det inte hindra vattten från handfatet att rinna mot brunnen från sitt håll.

Men som sagt stor risk att det är bakfall så att det istället blir en pöl under karet. Min tanke var att man kan experimentera med lister som är lätta att flytta tills man hittar ett optimalt läge.
Jo, ungefär så. Fast det följer inte väggarna, utan kommer ut typ 1-2 dm från väggen i ovankant av badkaret. Men det kan nog fungera ändå, att bara sätta list en del av vägen. Ska prova - tack för tipset!
 
KnockOnWood skrev:
Ett litet tips

Jag hade ett liknande problem i badrummet i mitt förra hus.
Vid dusch eller framför allt när man tömde karet efter bad rann det ut en hel del vatten över hela golvet.
Var kom det ifrån? Var det stopp i golvbrunnens avlopp?
Lösningen visade vara mycket enkel: Packningen till röret som leder vattnet från karet till golvbrunnen hade torkat och spruckit.
Ny packning, torrt på golvet! :D
Tack för svar. Det var det jag trodde först, när jag började bli blöt om fötterna. Tyvärr var det inte så i mitt fall... :S
 
Jag vet att badkaret i min första lägenhet (ett kar som man stod i för att duscha) hade en tjock silikonsträng mellan karet och väggen just för att vatten som stänker på väggen ska söka sig ner i karet och inte ner bakom det. Visserligen blev den sunkig och fick bytas kanske vart 5:e år, men den funkade bra så vitt jag kan bedöma.
 
b8q skrev:
Jag vet att badkaret i min första lägenhet (ett kar som man stod i för att duscha) hade en tjock silikonsträng mellan karet och väggen just för att vatten som stänker på väggen ska söka sig ner i karet och inte ner bakom det. Visserligen blev den sunkig och fick bytas kanske vart 5:e år, men den funkade bra så vitt jag kan bedöma.
Tack för tipset. Tyvärr är vårt badkar relativt fristående, kanske 5-10 cm från väggen, så det blir nog inte helt bra... :x
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.